Yaris и Micra са най-добре продаваните японски минита, доколкото изобщо могат да се нарекат такива. Toyota сглобява сглобява субкомпактния си модел във Франция, а Nissan - във Великобритания. Двете типично градски колички се харчат добре и в България, където качествата и недостатъците отдавна не са тайна ("АВТОпазар", бр. 589 и 515). Приличат си доста като конструкция и потребителски достойнства, но за избора на единия или другия автомобил помагат най-вече някои разлики.
Формално погледнато, най-смислен аргумент в полза на Yaris дава цената. На вторичния пазар той е чувствително по-скъп от Micra. Като нови минитата на Toyota и Nissan струват приблизително еднакво и по-слабото обезценяване логично говори за по-висока надеждност и качество. Практиката обаче показва, че на финансовия ориентир невинаги може да се вярва безрезервно. При пряко сравнение между употребявани екземпляри от двата модела се оказва доста трудно такава разлика в цените да бъде оправдана.
При оглед на харесана Toyota, например, си струва да се провери състоянието на фаровете, които имат навика на акумулират влага. При Nissan-а пък задължително трябва да се обърне внимание на капака на багажника. Електрическото захранване на ключалката му нерядко прекъсва, а тропащите звуци се дължат на разрегулиран опорен механизъм. Добре е също да се провери изправността на задната чистачка. Често отказва да работи заради "бубулечка" в електронния управляващ блок, която се появява след стартиране на двигателя при включена чистачка. Проблемът се решава по добрия стар метод на изчистване на грешките в електрониката.
Каросериите
на двете "япончета" противостоят еднакво успешно на корозията и са сглобени доста грамотно. Потенциалният собственик може да разчита на добра пасивна безопасност и в двата случая. Yaris и Micra имат по четири звезди от пет възможни в тестовете на EuroNCAP (съответно през 2000 и 2003 г.). Както Toyota-та, така и Nissan-ът са харесвани най-вече от нежния пол и се ползват предимно в градски условия. Това прави абсолютно задължителен не само детайлния оглед на купето, а и проучването на историята на конкретния автомобил в официалната база данни на производителя. Автомобили като Yaris и Micra рядко попадат в сериозни аварии, но понякога и съвсем лек удар е достатъчен за активирането на някой еърбег, чиято цена обикновено се спестява при последвалия ремонт.
Салонът
на Toyota-та изглежда много по-авангардно с централния си инструментален блок, но трябва да се признае, че интериорът на Nissan-а се отличава с по-качествена изработка. С годините при много Yaris-и се появяват паразитни шумове от арматурата, пластмасовите кори на колонките на покрива и покривалото на багажния отсек. Видимостта назад също не е образцова. Шумоизолацията търпи критики и при двата модела, но Micra излиза едни гърди напред по отношение на оборудването. Моделът на Nissan, например, се екипира с усилител на волана независимо от модификацията, докато при базовите версии на Toyota-та такъв липсва. Най-евтините Yaris-и са лишени и от климатик, докато в същото време може да се попадне на Micra с безключово запалване. Двата автомобила разполагат с аналогична конструкция на задната седалка, която се регулира в надлъжна посока. Това позволява отзад да се возят и пътници с по-висок ръст, а в случай на нужда да се увеличи обемът на багажника. При Yaris могат да се спечелят допълнителни 100 литра, а при Micra - 120. За сметка на това Toyota-та позволява сгъване на задната седалка заедно с долната є част, докато при Nissan-а пада само облегалката. Така максималната вместимост на товарния отсек дава огромно предимство на Yaris (950 срещу 584 литра).
Кусури си имат спомагателните агрегати и на двата модела. При Nissan-а често свири ремъкът на алтернатора, по който полепват прах и нечистотии. Някои "майстори" отстраняват проблема с донатягане, от което свистенето само се усилва, а ролките започват да се износват. При Yaris пък са отчетени случаи на скъсването на същия ремък след пробег от 60 000 километра.
Статистиките дават на Micra съществено предимство по отношение на надеждността на
трансмисиите
Скоростните кутии на Nissan-а са абсолютно безпроблемни, независимо дали става дума за автоматичните или механичните варианти. Yaris, от своя страна, може да изненада с износени лагери на първичния и вторичния вал на ръчната трансмисия, а роботизираната Freetronic направо трябва да се избягва. Електрониката и хидравликата є дефектират доста по-често от нормалното, а ремонтът излиза много скъпо. За сметка на това обичайният автоматик може само да се препоръча.
Ходовата част
на малката Toyota показва по-голяма издръжливост. Инвестиции преди навъртането на 100 000 км се налагат много рядко, докато носачите на предното окачване и стойките на стабилизатора при Micra се предават след 80 и 50 хил. км съответно. По-слабо място на Nissan-а са и опорните лагери на МакФерсоните, които се предават след 40 000 км по родните улици. Задният мост и при двата автомобила обикновено няма нужда от инвестиции преди 200 000 км.
Благодарение на по-ниската цена и по-богатото оборудване Micra трупа повече точки в чисто потребителски план. Nissan-ът има по-изпипан салон, по-голям запас от пространство пред задната седалка и по-вместителен багажник.
Наред с това моделът страда по-често от неизправности.
Yaris се отличава с по-висока надеждност и издръжливост на отделните възли и агрегати. Ако не се брояха недостатъците на сглобката в салона, възможните проблеми със скоростните кутии и високата цена, малката Toyota би била по-удачният избор в този японско-европейски дуел.
ИСТОРИЯ
Toyota Yaris (P1)
Април 1999 | Започват продажбите на Toyota Yaris, наследник на субкомпактната Starlet. Предлага се един-единствен двигател с ходов обем 1.0 литър и мощност 68 к.с. |
Ноември 1999 |
Моторната гама се обогатява с 1.3-литров агрегат от Corolla с 86 коня. |
Март 2001 | Дебютира спортната модификация Yaris TS с 1.5-литров мотор и мощност 106 к.с. |
Март 2002 | Започва монтирането на дизелов двигател с обем 1.4 литра и мощност 75 к.с. |
Март 2003 |
Моделът претърпява модернизация. Промените са предимно козметични. Мощността на топверсията TS е намалена на 105 коня, а на базовия еднолитров двигател - на 65, докато 1.3-литровият мотор получава 1 к.с. допълнително. |
ЦЕНИ НА РЕЗЕРВНИ ЧАСТИ
Двигател | 5 380 EUR |
Скоростна кутия (механична) | 2 700 EUR |
Динамо | 530 EUR |
Стартер | 425 EUR |
Водна помпа | 140 EUR |
Ауспух (без катализатор) | 450 EUR |
Спирачни дискове (2 бр. предни) | 100 EUR |
Накладки (предни дискови) | 100 EUR |
Фар (комплект) |
130 EUR |
Преден калник | 270 EUR |
Цените са за оригинални резервни части по справочника Eurotax Schwacke /без ДДС/ за модел Toyota Yaris 1.3 /86 к. с./, произведен 1999 г.
ИСТОРИЯ
Nissan Micra (K12)
Февруари 2003 | Nissan представя третото поколение на Micra (K12). За задвижване се предлагат 1.2-и 1.4-литрови бензинови мотор с мощност 65/80 и 88 к.с. съответно. За почитателите на дизела е предвиден 1.5-литров агрегат с 65 к.с. |
Септември 2003 |
Започва монтирането на нова версия за дизеловия двигател с мощност 82 к.с. За най-мощните модификации се предлага ESP срещу доплащане. |
Юни 2005 | Започват продажбите на топмодела 160SR с 1.6-литров бензинов двигател с мощност 110 к.с. |
ЦЕНИ НА РЕЗЕРВНИ ЧАСТИ
Двигател | 4 110 EUR |
Скоростна кутия (механична) | 2 680 EUR |
Динамо | 685 EUR |
Стартер | 335 EUR |
Водна помпа | 210 EUR |
Ауспух (без катализатор) | 155 EUR |
Спирачни дискове (2 бр. предни) | 160 EUR |
Накладки (предни дискови) | 100 EUR |
Фар (комплект) |
165 EUR |
Калник | 430 EUR |
Цените са за оригинални резервни части по справочника Eurotax Schwacke /без ДДС/ за модел Nissan Micra 1.2 /65 к. с./, произведен 2003 г.