Отидете към основна версия

61 660 93

Автомобилът на старо: BMW 3er vs. Audi A4

  • bmw 3er

Когато два модела предлагат аналогично ниво на оборудване, технически характеристики, имидж и цена, за купувача на вторичния пазар везните накланя факторът надеждност. Точно такъв е случаят с BMW 3er и Audi A4. Двата немски отличника отдавна водят битка не само в сравнителните тестове, а и по автокъщите. Инженерите от Мюнхен и Инголщад сякаш умишлено следват различен развоен ритъм, който разминава поколенията на "тройката" и "четворката". Когато едината марка пусне нова генерация на модела си, конкурентът вече е навлязъл в зрялост и така до следващия цикъл, при който ролите се разменят. Подобна бе ситуацията преди десетилетие, когато дебютира новото А4, а 3er (Е46) се продаваше вече трета година.

Днес тези два автомобила са сред най-популярните представители на сегмента, макар че цената им съвсем не е народна.

При пряко сравнение на сходни модификации на еднаква възраст се наблюдава превес на "баварката", която се продава по-скъпо. По силата на навика това обикновено е първият белег, по който кандидат-собственикът се ориентира за достойнствата на два продукта. Такава логика обаче невинаги отразява реалността.

Въпреки че се целят в една и съща група купувачи, BMW-то и Audi-то са доста различни автомобили. "Тройката" залага на динамика и изкушава най-вече "карачи", докато "четворката" има по-универсална същност и като цяло е по-пригодена за ежедневието. Това обяснява концептуалните различия на ниво конструкция - задно срещу предно предаване, особености на шасито и ергономия. Арматурното табло на "бавареца", например, по стара традиция е завъртяно към водача, което създава усещане за по-плътна позиция зад волана, но и известна схлупеност. А4 от своя страна предлага повече простор на предните места. Задната седалка и при двата автомобила предлага пълен комфорт само за двама възрастни пътници. Трети пасажер изчерпва напълно пространството, а и трансмисионният тунел пречи на краката му. Заради по-дългото си междуосие 3er разполага с повече разстояние между предния и задния ред.

Както подобава на модели от премиум сегмента, BMW-то и Audi-то са оборудвани отлично. Освен задължителните вече удобства екипировката обикновено включва стабилизираща система, ASR против пробуксуване, кожен салон и многофункционален волан. Наличието на толкова електронни глезотии предполага и потенциални проблеми, поради което диагностиката във фирмен съвсем е силно препоръчителна.

За потенциалния собственик на BMW-то е добре да знае, че при покупка задължително трябва да изиска от продавача два ключа. В тях са вградени чипове, в които се съхранява информация за годината на производство, комплектацията, серийните номера на агрегатите, пробега, установените неизпревности и т.н.

Общ недостатък на двата модела са пластмасовите капаци на фаровете, върху които с времето започва да личи “песъкоструйното” влияние на нечистотиите по българските пътища. По същата причина при А4 имат навика да се "спичат" механизмите на чистачките. Нарушеният контакт в клемите на захранването на еърбеговете обаче си е конструктивен пропуск.

Независимо от широката си разпространеност, дизеловите модификации на двата модела се смятат за по-рискован избор заради качеството на нафтата у нас. За най-несполучлив се сочи шестцилиндровият TDi на Audi. При този агрегат са отчетени множество повреди на горивната апаратура и течове на масло, а след пробег от 150 000 км може да възникне проблем с компресията. Далеч по-препоръчителен е четирицилиндровият турбодизел. 150 хил. км са възлова граница и за Common rail-а на 3еr. Тогава обикновено възникват неприятности с дюзите и турбокомпресора.

Макар и доста по-удачни за българските условия, бензиновите мотори също не са безупречни. При популярния 1.8-литров турбодвигател на A4, например, се износва електро-хидравличният механизъм за регулировка на газоразпределителните фази и възниква теч от кожуха му. Друго слабо място са бобините на запалването.

Двулитровият мотор се отличава със завишен разход на масло, а след вездесъщите 150 000 км не са изключени повреди на изпълнителния механизъм на системата за изменение на дължината на всмукателния тракт. Всички четирицилиндрови модификации на Audi-то са застрашени от откази на термостата с електронно управление. Като степен да надеждност "шестаците" са доста по-безпроблемни.

Кусури си имат и баварските двигатели. В моторите с обем 1.8 и 1.9 литра нерядко възникват течове от датчиците за положението на разпределителния вал, а шестцилиндровите агрегати не се славят с особено издръжлива гарнитура на капака на клапаните. Специалисти съветват настойчиво да се чистят редовно радиаторите на климатика и охлаждането. Затлачването им може да доведе до прегряване, от което страдат най-вече легендарните "шестаци" от Мюнхен.

Деформират се алуминиевите им глави и се пукат разширителните съдове. Прекалено високите температури водят и до увреждане на пластмасовите фланци на тръбопроводите. При ненавременна смяна на масло пък излиза от строя системата за променливо газоразпределение Bi-Vanos. Важно е да се знае, че основен ремонт на баварските мотори се извършва изключително трудно. В техническите им спецификации възможност за такъв изобщо не съществува, тъй като блоковете са алуминиеви.

За разлика от А4, да се открие "тройка" с двойно предаване е доста сложна задача. Това прави "баварката" с нейното класическо задно задвижване доста по-непрактична в български условия. За сметка на това модификациите с индекс "х" са доста сполучливи. За разлика от quattro-то на Audi, което разпределя въртящия момент поравно между предния и задния мост, системата на BMW го подава в съотношение 38:62 в полза на задните колела.

При избор на А-четворка е добре да се избягва безстепенният вариатор Multitronic. Поврежда се управляващият му блок, разположен в самата кутия, а ремонтът може да разори. Останалите трансмисии на Audi-то не създават грижи. Не така стои въпросът с баварските предавателни кутии. В по-старите екземпляри, снабдени с механични трансмисии, се износват втулките на механизма за превключване на предавките. Не са рядкост и течовете на масло. Немските автоматици, монтирани на "тройката" са достатъчно надеждни, но американските, с които си оборудват турбодизеловите "баварки" до 2000 г., страдат от строшени фрикциони и лагери. В колите с по-висок пробег трябва да се проверяват шарнирните съединения на карданния вал. Слабо място и при двата модела са маховиците, които се износват при прекалено изявени състезателни амбиции от страна на предишния собственик.

Както 3er, така и А4 се отличават с умерено твърди настройки на окачването. Ходовата част на Audi-то има по-сложна конструкция с многолостово устройство отпред и отзад. При BMW-то такова решение е приложено само в задния мост. Предните колела са окачени на двойни носачи. Широкото използване на алуминий обяснява отличната управляемост, но излиза скъпо удоволствие и при двата модела. В пътни условия като нашите ходовата част на Audi-то демонстрира по-голям ресурс. Неговите стабилизиращи щанги, например, са в състояние да издържат до 60 000 км, а на "тройката" - двойно по-малко. BMW-то изисква и по-сериозни инвестиции в шарнири, гумено-метални втулки и т.н. приблизително на 50-60 000 км, докато при А4 това се налага след около 100 000. Изключение правят хидравличните тампони на задните долни носачи отпред, които се предават след 70 000. Поддръжката на ходовата част обаче излиза солено и при двата автомобила.

"Тройката" отстъпва по степен на издръжливост на кормилната уредба. Слабо място са накрайниците на кормилните щанги. Интересното е, че рядко достигат пробег от 20-30 000 км във фабричен пакет "Лоши пътища", докато западноевропейските версии издържат двойно повече. Аналогичните детайли при А4 са несравнимо по-здрави и трудно се предават преди 100 хиляди.

Рекапитулацията от сравнението между двата модела дава предимство на Audi като избор на прагматика. BMW-то пък е по-удачният вариант за почитателите на активния стил на шофиране, макар за него да се плаща повече.

ИСТОРИЯ 

BMW 3er (E46)  

Май 1998 BMW представя четвъртото поколение на своята серия 3 с вътрешнозаводски индекс Е46. Продажбите започват с модификациите 318i, 320i, 323i, 328i и 320d с мощност между 118 и 193 к.с. Серийното оборудване включва ABS и шест еърбега.
  
Януари 1999
Представен е новият базов модел 316i с 1.9-литров четирицилиндров двигател с мощност 105 к.с.
Април 1999 Представена е версията купе.
Септември 1999 Стартират продажбите на комбитата touring. Дизеловата гама се допълва от 330d с мощност 184 к.с.
Април 2000
Дебютира кабриоверсията.
Септември 2000 Започват продажбите на модификациите със задвижване на четирите колела 325xi, 330xi и 330xd.
Юни 2001 Дебютира хечбекът Compact.
Септември 2001 Е46 претърпява фейслифт. Променени са предните и задните светлини. ESP е включена в серийното оборудване.
Март 2005 Новата генерация на 3-тата серия с вътрешнозаводски индекс Е90 заменя Е46 на конвейерите.

 

 

 

 

 

 

 

 

ЦЕНИ НА РЕЗЕРВНИ ЧАСТИ

Двигател (без оборудване)
3 380 EUR
Скоростна кутия (автоматична) 2 340 EUR
Динамо 395 EUR
Стартер 340 EUR
Водна помпа 165 EUR
Ауспух (комплект) 390 EUR
Спирачни дискове (2 бр. предни) 195 EUR
Накладки (предни дискови) 130 EUR
Фар (комплект)

335 EUR

Преден калник 440 EUR

Цените са за оригинални резервни части по справочника Eurotax Schwacke /без ДДС/ за модел  BMW 320i /150 к. с./, произведен 2000 г.

 

ИСТОРИЯ 

Audi A4 (8E/B6)  
   

Октомври 2000 Audi представя новото А4 с фабричен индекс 8Е. За задвижване се предлагат бензинови двигатели с мощност от 130 до 220 к.с. и два дизела със 130 и 180 к.с. Серийното оборудване включва шест еърбега и климатик.
  
Март 2001
Стартират продажбите на базовия модел с 1.6-литров бензинов двигател със 102 к.с.
Май 2001 Дебютира базовата дизелова модификация 1.9 TDi с мощност 101 к.с.
Юни 2001 На пазара излиза комбито Avant.
Август 2001 Започва монтирането на 2.4-литров V6 с мощност 170 к.с.
Март 2003
Представена е модификацията S4 с 4.2-литров V8 и мощност 344 к.с.
Септември 2004 Моделът претърпява сериозен фейслифт и получава индекса 8Е/В7. Променени са предницата и задната част. Интериорът остава същият.

 

 

 

 

 

 

 

 

ЦЕНИ НА РЕЗЕРВНИ ЧАСТИ

Двигател (без оборудване)
5 050 EUR
Скоростна кутия (механични) 2 170 EUR
Динамо 825 EUR
Стартер 210 EUR
Водна помпа 240 EUR
Ауспух (комплект) 485 EUR
Спирачни дискове (2 бр. предни) 220 EUR
Накладки (предни дискови) 145 EUR
Фар (комплект)

210 EUR

Преден калник 500 EUR

Цените са за оригинални резервни части по справочника Eurotax Schwacke /без ДДС/ за модел Audi A4 2.0 /130 к. с./, произведен 2001 г.

Поставете оценка:
Оценка 5 от 1 гласа.

Свързани новини

  • Първи снимки на новото BMW 3er

    Испанският сайт BMW FAQ публикува първите снимки на новата "тройка" на BMW. Следващата генерация на баварския седан е засечена от папараци без камуфла ...
    15.08.2011
    9 085
    55
  • Третата серия на BMW става лимузина

    В интернет пространството се появиха папарашки снимки, които показват новата трета серия на баварците и по-конкретно нейната удължена версия. Автомоби ...
    29.07.2011
    6 936
    28
  • BMW M3 сменя V8 с шестак

    Баварсаката компания разкри малко официална информация относно новото поколение на третата си серия и по-конкретно за най-наточеното изпълнение, носещ ...
    26.11.2010
    20 195
    114
  • "Тройката" на BMW ще е свръх технологична

    Новото поколение на BMW 3er обещава да се превърне в най-високотехнологичния автомобил в своя клас, а и не само в този сегмент. В новата машина ще се ...
    25.10.2010
    17 463
    137