Когато два модела предлагат аналогично ниво на оборудване, технически характеристики, имидж и цена, за купувача на вторичния пазар везните накланя факторът надеждност. Точно такъв е случаят с BMW 3er и Audi A4. Двата немски отличника отдавна водят битка не само в сравнителните тестове, а и по автокъщите. Инженерите от Мюнхен и Инголщад сякаш умишлено следват различен развоен ритъм, който разминава поколенията на "тройката" и "четворката". Когато едината марка пусне нова генерация на модела си, конкурентът вече е навлязъл в зрялост и така до следващия цикъл, при който ролите се разменят. Подобна бе ситуацията преди десетилетие, когато дебютира новото А4, а 3er (Е46) се продаваше вече трета година.
Днес тези два автомобила са сред най-популярните представители на сегмента, макар че цената им съвсем не е народна.
При пряко сравнение на сходни модификации на еднаква възраст се наблюдава превес на "баварката", която се продава по-скъпо. По силата на навика това обикновено е първият белег, по който кандидат-собственикът се ориентира за достойнствата на два продукта. Такава логика обаче невинаги отразява реалността.
Въпреки че се целят в една и съща група купувачи, BMW-то и Audi-то са доста различни автомобили. "Тройката" залага на динамика и изкушава най-вече "карачи", докато "четворката" има по-универсална същност и като цяло е по-пригодена за ежедневието. Това обяснява концептуалните различия на ниво конструкция - задно срещу предно предаване, особености на шасито и ергономия. Арматурното табло на "бавареца", например, по стара традиция е завъртяно към водача, което създава усещане за по-плътна позиция зад волана, но и известна схлупеност. А4 от своя страна предлага повече простор на предните места. Задната седалка и при двата автомобила предлага пълен комфорт само за двама възрастни пътници. Трети пасажер изчерпва напълно пространството, а и трансмисионният тунел пречи на краката му. Заради по-дългото си междуосие 3er разполага с повече разстояние между предния и задния ред.
Както подобава на модели от премиум сегмента, BMW-то и Audi-то са оборудвани отлично. Освен задължителните вече удобства екипировката обикновено включва стабилизираща система, ASR против пробуксуване, кожен салон и многофункционален волан. Наличието на толкова електронни глезотии предполага и потенциални проблеми, поради което диагностиката във фирмен съвсем е силно препоръчителна.
За потенциалния собственик на BMW-то е добре да знае, че при покупка задължително трябва да изиска от продавача два ключа. В тях са вградени чипове, в които се съхранява информация за годината на производство, комплектацията, серийните номера на агрегатите, пробега, установените неизпревности и т.н.
Общ недостатък на двата модела са пластмасовите капаци на фаровете, върху които с времето започва да личи “песъкоструйното” влияние на нечистотиите по българските пътища. По същата причина при А4 имат навика да се "спичат" механизмите на чистачките. Нарушеният контакт в клемите на захранването на еърбеговете обаче си е конструктивен пропуск.
Независимо от широката си разпространеност, дизеловите модификации на двата модела се смятат за по-рискован избор заради качеството на нафтата у нас. За най-несполучлив се сочи шестцилиндровият TDi на Audi. При този агрегат са отчетени множество повреди на горивната апаратура и течове на масло, а след пробег от 150 000 км може да възникне проблем с компресията. Далеч по-препоръчителен е четирицилиндровият турбодизел. 150 хил. км са възлова граница и за Common rail-а на 3еr. Тогава обикновено възникват неприятности с дюзите и турбокомпресора.
Макар и доста по-удачни за българските условия, бензиновите мотори също не са безупречни. При популярния 1.8-литров турбодвигател на A4, например, се износва електро-хидравличният механизъм за регулировка на газоразпределителните фази и възниква теч от кожуха му. Друго слабо място са бобините на запалването.
Двулитровият мотор се отличава със завишен разход на масло, а след вездесъщите 150 000 км не са изключени повреди на изпълнителния механизъм на системата за изменение на дължината на всмукателния тракт. Всички четирицилиндрови модификации на Audi-то са застрашени от откази на термостата с електронно управление. Като степен да надеждност "шестаците" са доста по-безпроблемни.
Кусури си имат и баварските двигатели. В моторите с обем 1.8 и 1.9 литра нерядко възникват течове от датчиците за положението на разпределителния вал, а шестцилиндровите агрегати не се славят с особено издръжлива гарнитура на капака на клапаните. Специалисти съветват настойчиво да се чистят редовно радиаторите на климатика и охлаждането. Затлачването им може да доведе до прегряване, от което страдат най-вече легендарните "шестаци" от Мюнхен.
Деформират се алуминиевите им глави и се пукат разширителните съдове. Прекалено високите температури водят и до увреждане на пластмасовите фланци на тръбопроводите. При ненавременна смяна на масло пък излиза от строя системата за променливо газоразпределение Bi-Vanos. Важно е да се знае, че основен ремонт на баварските мотори се извършва изключително трудно. В техническите им спецификации възможност за такъв изобщо не съществува, тъй като блоковете са алуминиеви.
За разлика от А4, да се открие "тройка" с двойно предаване е доста сложна задача. Това прави "баварката" с нейното класическо задно задвижване доста по-непрактична в български условия. За сметка на това модификациите с индекс "х" са доста сполучливи. За разлика от quattro-то на Audi, което разпределя въртящия момент поравно между предния и задния мост, системата на BMW го подава в съотношение 38:62 в полза на задните колела.
При избор на А-четворка е добре да се избягва безстепенният вариатор Multitronic. Поврежда се управляващият му блок, разположен в самата кутия, а ремонтът може да разори. Останалите трансмисии на Audi-то не създават грижи. Не така стои въпросът с баварските предавателни кутии. В по-старите екземпляри, снабдени с механични трансмисии, се износват втулките на механизма за превключване на предавките. Не са рядкост и течовете на масло. Немските автоматици, монтирани на "тройката" са достатъчно надеждни, но американските, с които си оборудват турбодизеловите "баварки" до 2000 г., страдат от строшени фрикциони и лагери. В колите с по-висок пробег трябва да се проверяват шарнирните съединения на карданния вал. Слабо място и при двата модела са маховиците, които се износват при прекалено изявени състезателни амбиции от страна на предишния собственик.
Както 3er, така и А4 се отличават с умерено твърди настройки на окачването. Ходовата част на Audi-то има по-сложна конструкция с многолостово устройство отпред и отзад. При BMW-то такова решение е приложено само в задния мост. Предните колела са окачени на двойни носачи. Широкото използване на алуминий обяснява отличната управляемост, но излиза скъпо удоволствие и при двата модела. В пътни условия като нашите ходовата част на Audi-то демонстрира по-голям ресурс. Неговите стабилизиращи щанги, например, са в състояние да издържат до 60 000 км, а на "тройката" - двойно по-малко. BMW-то изисква и по-сериозни инвестиции в шарнири, гумено-метални втулки и т.н. приблизително на 50-60 000 км, докато при А4 това се налага след около 100 000. Изключение правят хидравличните тампони на задните долни носачи отпред, които се предават след 70 000. Поддръжката на ходовата част обаче излиза солено и при двата автомобила.
"Тройката" отстъпва по степен на издръжливост на кормилната уредба. Слабо място са накрайниците на кормилните щанги. Интересното е, че рядко достигат пробег от 20-30 000 км във фабричен пакет "Лоши пътища", докато западноевропейските версии издържат двойно повече. Аналогичните детайли при А4 са несравнимо по-здрави и трудно се предават преди 100 хиляди.
Рекапитулацията от сравнението между двата модела дава предимство на Audi като избор на прагматика. BMW-то пък е по-удачният вариант за почитателите на активния стил на шофиране, макар за него да се плаща повече.
ИСТОРИЯ
BMW 3er (E46)
Май 1998 | BMW представя четвъртото поколение на своята серия 3 с вътрешнозаводски индекс Е46. Продажбите започват с модификациите 318i, 320i, 323i, 328i и 320d с мощност между 118 и 193 к.с. Серийното оборудване включва ABS и шест еърбега. |
Януари 1999 |
Представен е новият базов модел 316i с 1.9-литров четирицилиндров двигател с мощност 105 к.с. |
Април 1999 | Представена е версията купе. |
Септември 1999 | Стартират продажбите на комбитата touring. Дизеловата гама се допълва от 330d с мощност 184 к.с. |
Април 2000 |
Дебютира кабриоверсията. |
Септември 2000 | Започват продажбите на модификациите със задвижване на четирите колела 325xi, 330xi и 330xd. |
Юни 2001 | Дебютира хечбекът Compact. |
Септември 2001 | Е46 претърпява фейслифт. Променени са предните и задните светлини. ESP е включена в серийното оборудване. |
Март 2005 | Новата генерация на 3-тата серия с вътрешнозаводски индекс Е90 заменя Е46 на конвейерите. |
ЦЕНИ НА РЕЗЕРВНИ ЧАСТИ
Двигател (без оборудване) |
3 380 EUR |
Скоростна кутия (автоматична) | 2 340 EUR |
Динамо | 395 EUR |
Стартер | 340 EUR |
Водна помпа | 165 EUR |
Ауспух (комплект) | 390 EUR |
Спирачни дискове (2 бр. предни) | 195 EUR |
Накладки (предни дискови) | 130 EUR |
Фар (комплект) |
335 EUR |
Преден калник | 440 EUR |
Цените са за оригинални резервни части по справочника Eurotax Schwacke /без ДДС/ за модел BMW 320i /150 к. с./, произведен 2000 г.
ИСТОРИЯ
Audi A4 (8E/B6)
Октомври 2000 | Audi представя новото А4 с фабричен индекс 8Е. За задвижване се предлагат бензинови двигатели с мощност от 130 до 220 к.с. и два дизела със 130 и 180 к.с. Серийното оборудване включва шест еърбега и климатик. |
Март 2001 |
Стартират продажбите на базовия модел с 1.6-литров бензинов двигател със 102 к.с. |
Май 2001 | Дебютира базовата дизелова модификация 1.9 TDi с мощност 101 к.с. |
Юни 2001 | На пазара излиза комбито Avant. |
Август 2001 | Започва монтирането на 2.4-литров V6 с мощност 170 к.с. |
Март 2003 |
Представена е модификацията S4 с 4.2-литров V8 и мощност 344 к.с. |
Септември 2004 | Моделът претърпява сериозен фейслифт и получава индекса 8Е/В7. Променени са предницата и задната част. Интериорът остава същият. |
ЦЕНИ НА РЕЗЕРВНИ ЧАСТИ
Двигател (без оборудване) |
5 050 EUR |
Скоростна кутия (механични) | 2 170 EUR |
Динамо | 825 EUR |
Стартер | 210 EUR |
Водна помпа | 240 EUR |
Ауспух (комплект) | 485 EUR |
Спирачни дискове (2 бр. предни) | 220 EUR |
Накладки (предни дискови) | 145 EUR |
Фар (комплект) |
210 EUR |
Преден калник | 500 EUR |
Цените са за оригинални резервни части по справочника Eurotax Schwacke /без ДДС/ за модел Audi A4 2.0 /130 к. с./, произведен 2001 г.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Viva Italy
15:53 08.09.2011
2 a4
15:53 08.09.2011
3 garvana
15:53 08.09.2011
4 Михаил
15:53 08.09.2011
5 Тодор
Пропуснатa e eдна модификация в Историята на Е46 - М3 :)
15:53 08.09.2011
6 Михаил
15:53 08.09.2011
7 AMG
15:53 08.09.2011
8 Uli
Предишните им модификации ще ги надживеят.
15:53 08.09.2011
9 Бай ти Ганя
15:53 08.09.2011
10 Zzzz
15:53 08.09.2011
11 Zzzz
15:53 08.09.2011
12 pe6o
15:53 08.09.2011
13 mar29
Къде е старото качество?????????
15:53 08.09.2011
14 gopeto
15:53 08.09.2011
15 Todorov
15:53 08.09.2011
16 ...
15:53 08.09.2011
17 [;
15:53 08.09.2011
18 BMW
15:53 08.09.2011
19 BMW
15:53 08.09.2011
20 BMW
15:53 08.09.2011
21 RS6
15:53 08.09.2011
22 mar29
Истината е една:купуваш ли си кола,която да е втора ръка,избирай моделите с "фейслифт",защото повечето слаби места на модела са отстранени!!!
15:53 08.09.2011
23 Fero_B
15:53 08.09.2011
24 Fero_B
15:53 08.09.2011
25 bmw
15:53 08.09.2011
26 benz
15:53 08.09.2011
27 roni
15:53 08.09.2011
28 novatora
15:53 08.09.2011
29 anti audi
15:53 08.09.2011
30 Хулиган
15:53 08.09.2011
31 Ачо
15:53 08.09.2011
32 S
15:53 08.09.2011
33 martin
15:53 08.09.2011
34 mercedes-benz fan
15:53 08.09.2011
35 A$audi
15:53 08.09.2011
36 pro
15:53 08.09.2011
37 PRO
15:53 08.09.2011
38 Ernesto
15:53 08.09.2011
39 benz
15:53 08.09.2011
40 novatora
15:53 08.09.2011
41 G klasa
15:53 08.09.2011
42 zahara
15:53 08.09.2011
43 dobri
15:53 08.09.2011
44 anti audi
15:53 08.09.2011
45 ANTI BMW
15:53 08.09.2011
46 big
15:53 08.09.2011
47 jojo
15:53 08.09.2011
48 567
15:53 08.09.2011
49 M_Power
15:53 08.09.2011
50 ves
Карайте с повишено внимание, че много станаха блейковците. Когато си карате с 160 в своето платно и няма никой пред вас не се учудвайте на голфчетата удушени на газчица който се опитват да изпреварят по 5-6 коли в колона с 60 насреща ви, а инвестирайте в скъпи гуми и пипнете малко спирачките и окачването. Не псувайте мацката на кръстовището .. тя толкова си може. Пазете децата на пътя и гледайте да не си правите експерименти в града. Усмихнато лято на всички и да не ви се налага да се занимавате със застрахователи, а само със загорели П..
15:53 08.09.2011
51 M
15:53 08.09.2011
52 ИКА
15:53 08.09.2011
53 M_Power
15:53 08.09.2011
54 Хулиган
15:53 08.09.2011
55 Лимона
15:53 08.09.2011
56 до ves
15:53 08.09.2011
57 benz
15:53 08.09.2011
58 Хулиган
15:53 08.09.2011
59 BmW
15:53 08.09.2011
60 Best Money Waste
Зимата колко закъсали BMW-та съм бутал, леле майкооо, хем съм само с предно. Следващата ще е quattro :)
15:53 08.09.2011
61 до Вива ИтълИ
Има една поговорка (ще я кажа възможно най-цензурирано): там където се показват мъжките гениталии - не си показвай таза, че може нещо да му се случи (ама на тебе може и да ти хареса) :) :) :)
15:53 08.09.2011
62 Хулиган
15:53 08.09.2011
63 xxx
15:53 08.09.2011
64 Bero
15:53 08.09.2011
65 rado
15:53 08.09.2011
66 БАТЕ ТОТИ
15:53 08.09.2011
67 PROFESIONALISTA
Така че най-добрия избор е ГОЛЯМ МОТОР, МОДЕЛ ОТ ПОСЛЕДНИТЕ ГОДИНИ ПРЕДИ ДА СЕ СМЕНИ, И ВНОС ОТ ШВЕЙЦАРИЯ . За БГ аз не бих избрал BMW заради определено по-лошото му поведение в зимни условия, където QUATTRO е ненадминато.Но дори и без него, предното предаване срещу задно в чист вид, пак е по-добрият зимен избор. Ето защо ако нямаме отделен зимен автомобил, по-добрия избор от тук сравняваните е АУДИ. Ако се вгледаме и в останалите марки, коментара трябва да е много по-дълъг, все пак тук става дума само за избор между тези две. Но и при останалите, казаните по-горе от мен факти си важат с пълна сила!
15:53 08.09.2011
68 bmw m5
i vapreki tova audito ne pravi ni6to po dobro ot bmw-to i dvete koli sa napraveni komersialno no audito pove4e zavisi koi kolko pari 6te dade na staro no ako gi sravnqvame ot novi bmw-to e po dobrohubavo e da gi pokarte malko i posle da se nabirate vseki otiva da si tarsi kola za bez pari na staro i posle se bili 4upeli
15:53 08.09.2011
69 INTRIGANTA
Коментиран от #86
15:53 08.09.2011
70 Mark Foggo
15:53 08.09.2011
71 bbb
Чудно как е изведен този извод, особено на фона на таблиците с цените на частите!? Та при Ауди всичко е по-скъпо. Особено вижте разликите в цените на двигател и динамо - почти двойно по-скъпи при Ауди! И да се твърди, че недостатък на БМВ е, че се плаща повече ...
15:53 08.09.2011
72 благоевград
15:53 08.09.2011
73 ivanopepi
15:53 08.09.2011
74 MZ с кош
15:53 08.09.2011
75 sdfds
15:53 08.09.2011
76 dsfdfsdfsda
15:53 08.09.2011
77 baci kiko1
15:53 08.09.2011
78 Дошо
Накратко Ауди - никога вече!Е*ати боклука.
Един приятел имаше Е46 той 3500лв ги даде за по-малко от две години.Окачването не е по-добро от това на Аудито.И то е трагично както отпред така и отзад.
Питах го защо продаде БМВ-то?
-Защото е е*ати болкука каза той.
Само дето той има пари за друга кола, а аз трябва да се мъча с Аудито, защото нямам възможност за покупка на друг автомобил.
Някой по-горе беше казал правилно за Хонда.Това е 90% избора ми за друг автомобил.Неискам да чувам за БМВ, Ауди, Фолксваген и другите немски чирепи даже и за Мерцедес, че и там имам познати собственици на Ц220ЦДИ дето са ме отказали от Мерцедес
15:53 08.09.2011
79 Х
Коментиран от #92
15:53 08.09.2011
80 V
15:53 08.09.2011
81 MERCEDES W203
15:53 08.09.2011
82 KARACH
15:53 08.09.2011
83 Anonimenn
15:53 08.09.2011
84 Семо
15:53 08.09.2011
85 Валери
15:53 08.09.2011
86 Валери
До коментар #69 от "INTRIGANTA":
Коментара ми беше за играча 69 коментар...........15:53 08.09.2011
87 Този коментар е премахнат от модератор.
88 алабала
Истината е много, ама много проста...
Не можете да пишете, не можете да се изказвате като нормални хора.
Залагате на егото си при избора на марка, защото донякъде с е оприличавате със съответния автомобил.
Масово изказванията са на хора, които само са чувАли, че една или друга марка е "върха", а останалите са "кенеф".
Все пак има единици, които говорят от личен опит и това им личи.
А сега по темата: тук се сравняват автомобили втора употреба!
Няма как да се каже категорично кой е по-добрия, защото зависи основно от употребата му преди да стане ваш.
За да се направи качествено сравнение трябва и двата да се купят нови, да се карат определено време "нормално" и да се направи рекапитулация на проблемите и разходите. Хората дето ги произвеждат тия коли (без значение на марката) правят точно това - нарича се статистика. И статията отразява точно нея.
А това дали ви харесва си е ваш проблем...
22:31 17.11.2011
89 audi vs bmw
00:44 24.06.2012
90 Martin Dinkov
а колкото до Семо...никой не ти е виновен, че колата ти не е поддържана и е на поне 400 000 км Казаното от "алабала" е за такива като теб...разбирачи :)
22:41 17.02.2015
91 Дилян
03:42 16.02.2016
92 Мариян
До коментар #79 от "Х":
.ахти и ретро пича дето си,с тази елантра-хаха21:11 25.05.2017
93 More power
15:11 20.02.2018