Отидете към основна версия

10 003 45

И Сърбия обмисля забрана за внос на стари коли

  • употребявани автомобили-
  • сърбия-
  • euro 3

След като повечето държави в региона забраниха вноса на автомобили, които отговарят на нормите за емисии от Евро 3 и по-ниски, Сърбия е готова да последва примера им. Това се случва на фона на оплакванията, че Сърбия внася твърде много стари автомобили, правителството съобщи, че ще забрани по-нататъшния внос на така наречените автомобили Euro 3 - пътнически превозни средства, които отговарят на стандартите на ЕС за емисии, определени за 2000 - 2005 г.

Ежедневникът "Вечерние новости" писа в понеделник, че макар държавата да възнамерява да направи повече за насърчаване на екологични автомобили, последните събития, когато много сръбски градове бяха поставени на челни места в списъка на най-замърсените в света, са оказали още по-голям натиск върху правителството.

"Най-вероятно, считано от юни, ще влезе в сила забрана за внос на автомобили Euro 3“, се казва в доклада на правителството в понеделник, цитиран от няколко сръбски източника. Президентът Александър Вучич заяви на 17 януари в интервю за обществения телевизионен оператор RTS, че вносът на автомобили Euro 3 трябва да бъде спрян.

"Много хора карат автомобили с двигатели Euro 3, чийто по-нататъшен внос трябва да бъде забранен. Такива превозни средства няма да бъдат конфискувани от хора, които вече ги имат", каза Вучич. "Около 20 на сто от общото замърсяване в Сърбия идва от автомобилния трафик", добави той.

Шефът на сръбската асоциация на вносителите на превозни средства и части Милош Петрович потвърди пред "Вечерние новости“ в понеделник, че Сърбия може да забрани колите Евро 3 от юни. „Никой не е против вноса на автомобили втора употреба. Ние само ги молим да бъдат технически коректни, да имат катализатори и други устройства, а не да внасят "морги"“, каза Петрович.

Сръбският министър на околната среда Горан Триван няколко пъти обяви миналата година, че правителството мисли да забрани вноса на евро 3, като предположи, че 2021 г. е реалистичен вариант за това.

Сърбия и България са едни от малкото страни в региона, които не са забранили вноса на автомобили, които отговарят на нормите за емисии Евро 3, което може да обясни защо десетки хиляди превозни средства, регистрирани преди 2005 г., влизат в страната всяка година.

Босна и Херцеговина забрани вноса на автомобили Euro 3 през 2016 г. През юни 2019 г. също забрани превозните средства с Euro 4. Миналата година Албания забрани вноса на всички автомобили, които не отговарят на нормата за Euro 5 или са на повече от 10 години.

Северна Македония забрани вноса на автомобили на повече от 15 години преди пет години. Черна гора забрани вноса на евро 3 в края на 2018 г. В Румъния шофьорите с коли Евро 3 трябва да плащат данък, за да пътуват в столицата Букурещ.

Според Асоциацията на вносителите на превозни средства, Сърбия е внесла около 142 000 автомобила през 2019 г., от които 110 000 са имали Euro 3 и Euro 4 стандарти. „Това са автомобили, които на практика са боклуците на ЕС и точно такива не трябва да се внасят в Сърбия", се казва още в доклада, цитиран от "Вечерние новини“. У нас обаче продължава да не се случва нищо по темата.

Поставете оценка:
Оценка 4.3 от 18 гласа.

Свързани новини