28 Януари, 2020 17:02 10 180 45

И Сърбия обмисля забрана за внос на стари коли

  • употребявани автомобили-
  • сърбия-
  • euro 3
И Сърбия обмисля забрана за внос на стари коли - 1

След като повечето държави в региона забраниха вноса на автомобили, които отговарят на нормите за емисии от Евро 3 и по-ниски, Сърбия е готова да последва примера им. Това се случва на фона на оплакванията, че Сърбия внася твърде много стари автомобили, правителството съобщи, че ще забрани по-нататъшния внос на така наречените автомобили Euro 3 - пътнически превозни средства, които отговарят на стандартите на ЕС за емисии, определени за 2000 - 2005 г.

Ежедневникът "Вечерние новости" писа в понеделник, че макар държавата да възнамерява да направи повече за насърчаване на екологични автомобили, последните събития, когато много сръбски градове бяха поставени на челни места в списъка на най-замърсените в света, са оказали още по-голям натиск върху правителството.

"Най-вероятно, считано от юни, ще влезе в сила забрана за внос на автомобили Euro 3“, се казва в доклада на правителството в понеделник, цитиран от няколко сръбски източника. Президентът Александър Вучич заяви на 17 януари в интервю за обществения телевизионен оператор RTS, че вносът на автомобили Euro 3 трябва да бъде спрян.

"Много хора карат автомобили с двигатели Euro 3, чийто по-нататъшен внос трябва да бъде забранен. Такива превозни средства няма да бъдат конфискувани от хора, които вече ги имат", каза Вучич. "Около 20 на сто от общото замърсяване в Сърбия идва от автомобилния трафик", добави той.

Шефът на сръбската асоциация на вносителите на превозни средства и части Милош Петрович потвърди пред "Вечерние новости“ в понеделник, че Сърбия може да забрани колите Евро 3 от юни. „Никой не е против вноса на автомобили втора употреба. Ние само ги молим да бъдат технически коректни, да имат катализатори и други устройства, а не да внасят "морги"“, каза Петрович.

Сръбският министър на околната среда Горан Триван няколко пъти обяви миналата година, че правителството мисли да забрани вноса на евро 3, като предположи, че 2021 г. е реалистичен вариант за това.

Сърбия и България са едни от малкото страни в региона, които не са забранили вноса на автомобили, които отговарят на нормите за емисии Евро 3, което може да обясни защо десетки хиляди превозни средства, регистрирани преди 2005 г., влизат в страната всяка година.

Босна и Херцеговина забрани вноса на автомобили Euro 3 през 2016 г. През юни 2019 г. също забрани превозните средства с Euro 4. Миналата година Албания забрани вноса на всички автомобили, които не отговарят на нормата за Euro 5 или са на повече от 10 години.

Северна Македония забрани вноса на автомобили на повече от 15 години преди пет години. Черна гора забрани вноса на евро 3 в края на 2018 г. В Румъния шофьорите с коли Евро 3 трябва да плащат данък, за да пътуват в столицата Букурещ.

Според Асоциацията на вносителите на превозни средства, Сърбия е внесла около 142 000 автомобила през 2019 г., от които 110 000 са имали Euro 3 и Euro 4 стандарти. „Това са автомобили, които на практика са боклуците на ЕС и точно такива не трябва да се внасят в Сърбия", се казва още в доклада, цитиран от "Вечерние новини“. У нас обаче продължава да не се случва нищо по темата.


Поставете оценка:
Оценка 4.3 от 18 гласа.



Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Последния софиянец

    31 8 Отговор
    В Пирот сърбите си карат велосипеди, а улиците задръстени с български таралясници.

    Коментиран от #10

  • 2 Иван

    39 21 Отговор
    Така трябва да стане и тук аман от коли за по 1000лв всеки кара някъкъв таралясник ажв семейство по 3 коли

    Коментиран от #4, #8, #9

  • 3 Миризлив пор

    4 2 Отговор
    Самото докарване и регистрацията са повече от колкото струва една кола над 15 години на местния пазар, като изключим премиум марките, те си държат някаква цена, но пък малко се карат заради скъпа поддръжка.
  • 4 Завалията

    52 25 Отговор

    До коментар #2 от "Иван":

    Ти като имаш повече пари за кола не значи че всички имат . Ние дето нямаме повече от 1000 лв за кола кво да правим .........да умиргаме ли. Или да ви оставим вас богаташчетата да си карате луксозните коли и да не ви се пречкаме

    Коментиран от #7, #33

  • 5 до 2

    15 12 Отговор
    до 2

    Като си толко умен бегай у сръбско да живееш разбирач
  • 6 сърбска матрьошка

    13 25 Отговор
    Безсмислена новина за нас. Сърбия ги управляват ушанките. Очаквайте скоро да разрешат вноса на Лада Нива, Веста и др руски недоразумения

    Коментиран от #11

  • 7 Вла

    24 33 Отговор

    До коментар #4 от "Завалията":

    Пеша,градски,междуградски транспорт,ако бързате-таксита.Аз нямам кола и не ми трябва,проблем ми е,че са паркирани навсякъде,пречат,шумят,замърсяват,раняват,убиват,отнемат предимството на пешеходците и правото им на живот и свобода.

    Коментиран от #17

  • 8 Ами

    6 2 Отговор

    До коментар #2 от "Иван":

    Че те са най читави. Или нови с гаранция задължително. Вземи Опел 7 години го карах и още се кара. За 2 к му смениха всичко и боя нова не можах да го позная.
  • 9 type-R

    18 4 Отговор

    До коментар #2 от "Иван":

    Пак го обърнаха до лъжливите евронорми, вместо до изправни и "пипани" коли!
  • 10 Borislav Popov

    10 13 Отговор

    До коментар #1 от "Последния софиянец":

    По точно не с български, а с немски, френски и италиянски таралясници, но с български номера. Интересно е друго, защо няма руски таралясници в Сърбия, нали уж са братушки с руснаците, това-онова, но и те като нас предпочитат западни коли..)
  • 11 Borislav Popov

    10 9 Отговор

    До коментар #6 от "сърбска матрьошка":

    Ми той вноса на руски коли и сега не е забранен, друг е въпроса, че в Сърбия, както и в България и въобще в цяла Европа, няма търсене на руски коли. Те и в самата Русия, Ладите едвам издържат конкуренцията на от корейските, френските и немските бюджетни марки. Само по ниската цена Ладите, благодарение на разните там мита и други данъци с които са обложени вносните коли, Ладите се продават, малко по добре от тях.
  • 12 Вла

    13 9 Отговор
    И какво,харесва ли ви да дишате изгорели газове,да се провирате между паркирани коли и да сте заобиколени отвсякъде от тях?A?

    Коментиран от #13, #16

  • 13 type-R

    18 8 Отговор

    До коментар #12 от "Вла":

    Не, харесва ни да ходим пеша като скитници и да сибием хероина по бусовете нощем!
  • 14 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 15 Случаен

    12 8 Отговор
    Глупости, повечето "Евро 3" коли покриват Евро 5 ако са поддъжани, това е по данни на сайта на английското правителство за разход и емисии на превозни средства.
  • 16 Random

    4 0 Отговор

    До коментар #12 от "Вла":

    Това за което говориш къде е? Щото не е в България.
  • 17 Лош автомобил

    6 2 Отговор

    До коментар #7 от "Вла":

    Ела да те сгазя
  • 18 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 19 еко меко

    23 6 Отговор
    В градове и села(и най-вече в промишлените зони) масово се топлят с отпадъци.Отделно се гори вносен боклук в промишлени количества.Замърсяването от колите е незначително на фона на индустриалните замърсители.
  • 20 Bjbh

    9 7 Отговор
    У нас много от колите с евро пет нямат функциониращи катализатори или пдф. За тия по надолу да не говорим. За газовите пък съвсем. Изтървана мизерна работа.

    Коментиран от #22, #27

  • 21 filo

    26 0 Отговор
    Ясно е, че тия евронорми за фалшиви и целта им да се облагат всички в автоиндустрията, а не ги интересува околната среда. Иначе защо не се лансират колите на газ и на метан, защо говорят за елекктроавтомобилите, след като се произвеждат най-много дизелови, защо не обясняват, колко се замърсява околната среда от производство и експлоатация на елекктроавтомобилите. Една кола Евро 3, която е на газ и гори 6 /100 повече ли замърсява от мощен дизел Евро 5, който изгаря 12 литра нафта? Едва ли?

    Коментиран от #23

  • 22 Bjbh

    0 0 Отговор

    До коментар #20 от "Bjbh":

    ДПФ сори
  • 23 Gkbb

    6 15 Отговор

    До коментар #21 от "filo":

    Една кола на газ с евро 3 най-често е без катализатор или нефункциониращ такъв.

    Коментиран от #28, #30

  • 24 Пламен

    6 1 Отговор
    Преди много години сърбите имаха забрана да не се внасят по стари от 10години. Стана така че авто паркът им изведнъж застоя, и се получи обратния ефект. Когато нямаш пари, няма как да си купиш кола на по малко години, а в ден днешен колата просто е необходимост. Просто трябва за по старите коли щателни проверки на газовете.
  • 25 CNG

    23 0 Отговор
    Бензина може да се пусне на метан и така е много по-екологичен от дизел с което и да е евро. Всеки дизел рано или късно става евро0, защото е нерентабилно да му купуваш скъпите "очистители" и затова ги режат. На метан канцерогенни сажди няма, останалите вредности са много по-ниски от тези карани с бензин и нафта. Затова заменят автобусите на нафта с такива на метан. Нямо по-чисто фосилно гориво от CNG. Защо се хвалят с пуснат градски транспорт на метан, а ако физическо лице направи същото с личната си кола това не се отчита за екологично? Не е важно на колко години е колата, а какво РЕАЛНО излиза от ауспуха.
  • 26 Генерал Иванушка Водков

    4 4 Отговор
    В България кога?
  • 27 type-R

    7 1 Отговор

    До коментар #20 от "Bjbh":

    Ето това трябва да се поправи. И държавна субсидия за купуване на нов катализатор. Защото катовете се отравят с времето, и най-голяма вина има толерираното именно от ДЪРЖАВАТА ниско качество на бензина! + контрол върху димящите дизелаци, да не може да се внесе или кара автомобил със липсващ/задръстен ДПФ! Това са човешки, хуманни мерки, които ще работят, а не просто да лишават и лишават хората! Освен това т. н. "модерни" коли, не забравяйте че именно те горят най-много масло. Темата е обширна и не ми се обяснява, но се прикрива умело от ЕУ и производителите.....само ще кажа че именно заради това горене на масло изкараха цяла нова категория :"нископепелни" масла!
  • 28 type-R

    11 0 Отговор

    До коментар #23 от "Gkbb":

    Защо, ти като палиш газовия котлон вкъщи, да не би да му слагаш катализатор? Газта изгаря чисто, мириса е защото в тази за колите слагат аромат, да може да се засече теч! Иначе е същата като онази за домакинска употреба!
  • 29 type-R

    7 3 Отговор
    И накрая, само да добавя нещо, стига модераторите да не ми изтрият мнението. Имам две бензинови коли, едната със, другата без катализатор (така съм я купил, несъм го махал) По-зле миришат изгорелите газове на тази с катализатора! Без да гори никакво масло! И БЕЗБРОЙ пъти съм карал зад чисто нов дизелак от магазина а зад него смърди на кюмюр и въздуха и той с подобен цвят!
  • 30 Random

    3 1 Отговор

    До коментар #23 от "Gkbb":

    Още Евро 1 е с катализатор, а това дали го няма или функционира не е от възрастта, а от собственика.
  • 31 оня с коня

    4 1 Отговор
    А ето какво ще се случи в съседна Сърбия,управлявана от Тъпите си "Началница" ако Забраната им влезе в Сила:1/РЪСТ НА КОРУПЦИЯТА в Сръбските митници във връзка с оформяне Вноса на Употребявани амтомобили,която и без това е в "Порядъчен размер" .2/Ръст на РЕГИСТРАЦИЯ НА СРЪБСКИ АВТОМОБИЛИ в БГ с цел Заобикаляне на Законите.3/Ръст на ЦЕНАТА НА РЕЗЕРВНИТЕ ЧАСТИ за стари автомобили тип "Заварено положение",защото редовият Сърбин след като бъде лишен от възможността да подмени/бракува/ "Много старата си кола" с "По-малко стара",ще тръгне да я РЕМОНТИРА ОСНОВНО.Но да отправим РИТОРИЧЕН Въпрос към Сръбските Управници:КАК си я представят те "Тая работа" х- да приемат подобен закон ПРЕДИ България,като се има в предвид че НИЕ са водим пона на Хартия "Наъ-бедни в ЕС",а ТЕ/Сърбите/ са МНОГО СЛЕД НАС по Заплати/Минимална и Средна/?!

    Коментиран от #32

  • 32 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 33 Коментара

    4 4 Отговор

    До коментар #4 от "Завалията":

    А останалите трябва да търпят и приемат факта, че нямаш пари за една нормална кола (не чисто нова!), но за сметка на това в домакинството таркаляте две бангии за по 1000лв и тровите живота на околните? Така ли да те разбирам?

    Коментиран от #36

  • 34 гост

    2 5 Отговор
    Последното изречение е най-смисленото. Не е нужно да се забранява, а да се стимулира отказа от такива масови коли. Най-важното е ГТП и проверка за изправност на пречиствателните системи, които в 90% от случаите ги няма и вместо да накажат тарикатите като не ги пуснат на следващия преглед се говорят само глупости. Направете данъка на коли под евро 3 да е 300лв, застраховката да им е двойна (все пак стандартите за сигурност вървят заедно с еконормите).

    Коментиран от #35

  • 35 Random

    7 0 Отговор

    До коментар #34 от "гост":

    Написал си пълни глупости, решението е да се измерва замърсяването на ГТП и в зависимост от това коя евро категория покрива да се изчислява данъка. В този случай е възможно да си караш каквато кола ти харесва, като смениш катализатора с по-нов и ефективен, без да плащаш за това че евро категориите са измислени по такъв начин че и колата да покрива по-новия стандарт, се пише стария само заради годината.

    Коментиран от #37, #39

  • 36 Random

    6 0 Отговор

    До коментар #33 от "Коментара":

    Тия "бангии" са 99% на газ и реално с нищо не тровят.
  • 37 Ивайло

    6 0 Отговор

    До коментар #35 от "Random":

    Напълно съм съгласен!!! Искаш да караш по-стара кола, но и да си в някакви норми, няма проблем - поставяш си й съответния катализатор и според реалните емисии, които отделя при проверката на ГТП ти се изчислява данъка и толкова!!! Колкото повече замърсява, по голям данък и обратното!!! Това е реален стимул, защото много хора ще предпочетат да подобрят колата си, отколкото да я изхвърлят и да събират пари за нова, повечето нямат тази възможност, а колата на днешно време не е лукс, а необходимост!!! Какво ги интересува управляващите коя година ми е колата, важно е да е изправна и да покрива определени екологични норми!!! Аз примерно си харесвам старите коли, новите еднодневки не ме кефят!!! Поддържам си я изправна и като трябва ще си я вкарвам в някакви стандарти и толкова, та ако ще и на 30 години да е!!!
  • 38 Газове

    4 0 Отговор
    Моята кола е стара 1997г на бензин, и има по малко емисии от дизел 2008г
  • 39 type-R

    3 0 Отговор

    До коментар #35 от "Random":

    Точно на Хондата ми която няма катализатор са и мерили изгорелите газове на един технически преглед, имаха такова оборудване, и ми казаха че всичко е в норма! При това на бензин, не на газ! А да дойде едно копеленце с което говорих в едно село да му измерят дизелака! Дребосъка се дуеше, и повтаряше като зомбиран, каквото са му промили мозъка: бензина не го обичал, не вървял, астматик бил, все същите простотии, които всички нафтаджии повтарят като лунатици. Напролет щял да реже ДПФа и да пуска чипа.... И толкова убеден горкичкия във всичките простотии които разправя, интересно ако му бях дал да покара яката Хонда с големия мотор, как ли щеше да се напикае?
  • 40 Геро

    1 4 Отговор
    Правилно, автомобили Евро 3 не трябва да се внасят.
    След 5 години трябва да се забранят и Евро 4 за внос.

    Коментиран от #41, #42

  • 41 Random

    3 0 Отговор

    До коментар #40 от "Геро":

    Що не се гръмнеш?
  • 42 Гост

    1 2 Отговор

    До коментар #40 от "Геро":

    Прав си. А на всички останали който мрънкате, че нямате пари за нова кола, да Ви попитам как намерихте пари 2000лв. за Айфон. Ама нали трябва да сме гЪзари.

    Коментиран от #43, #44

  • 43 type-R

    1 0 Отговор

    До коментар #42 от "Гост":

    Те точно ЗАТОВА нямат пари за кола. И ТОЧНО ТОВА целят европейските правителства. Хората да нямат НИЩО освен единия айфон и фейсбука! Да станем електронни идиоти които живеят виртуално, а не на живо!
  • 44 Random

    0 0 Отговор

    До коментар #42 от "Гост":

    Кой е тоя с айфон за 2 бона? Щото аз съм със сони на 3 години, още две и може и да го сменя.

    Коментиран от #45

  • 45 Гост

    0 0 Отговор

    До коментар #44 от "Random":

    Поогледай се колко млади кибици има по заведенията и ще разбереш. Никаква работа не хващат а само мрънкат, че нямали пари. Разберете, че високи заплати се дават срещу ефективна работа, а не за размотаване.