Отидете към основна версия

19 122 44

Конверсиите - нищо ново под слънцето

Годината е 1979-а. След бурни размирици в Иран шах Мохамад Реза Пахлави бяга от страната и на власт идват аятоласите. В междунарнодната търговия с петрол настъпва криза и цените на горивата се изстрелват в небето. За няколко месеца бензинът в Америка поскъпва

от 60 цента на близо долар и половина за галон

Съединените щати тъкмо са се посъвзели от скока в цените на горивата след петролното ембарго, наложено от арабските страни заради американската подкрепа за Израел във войната Йом Кипур през 1973-та. Местните автопроизводители са
свили перките до санитарния минимум

Шестметровите им шосейни кръстосвачи с огромни осемцилиндрови двигатели вече се задоволяват с мощности по 150 к.с. На бял свят се пръква нещо невиждано дотогава - дизелов Cadillac. Появява се и друг феномен - самоделният електрически автомобил.

Опити да се елиминира зависимостта от петрола

към онзи момент вече са правени. Почти всяка от водещите световни компании има свой проект за возило, задвижвано на ток. Цените на крайния продукт обаче по правило се оказват астрономически, експлоатационните показатели на електромобилите предизвикват по-скоро смях, а крупни корпоративни интереси задушават в зародиш всяка по-обещаваща технология. Макроикономическата конюнктура обаче няма никакъв контрол над малките гаражи, в които

ентусиасти и природозащитници започват да чертаят бъдещето

В Калифорния се раждат първите фирми, които предлагат конверсия на коли с ДВГ в електромобили. Използват се наличните тогава технологии ¦ оловни акумулатори, рециклирани мотори от електрокари, самоделни регулатори и т.н. Предпочитани донори са VW “Костенурка”, японски малолитражки и общо взето всякакви модели с неамерикански произход (сиреч с тегло, което не оказва влияние на земното въртене).
Три десетилетия по-късно ситуацията не се е променила особено. Петролните магнати нямат никакво намерение да капитулират преди да бъде изцедена и последната капчица нефт, а автопроизводителите губят време и енергия в ялови опити да пробутат високотехнологичните си хибриди и

електромобили на баснословни цени

Само компаниите, които конвертират бензинови и дизелови коли за работа на ток, вече са несравнимо повече, отколкото през 1979 г. Расте и броят на фирмите, които доставят готови комплекти за доработка. Мераклите да карат почти за без пари трябва само да се ориентират в морето от информация по темата, да изберат необходимите компоненти според спецификите на личния си автомобил и да съберат смелост за скок в бъдещето.

Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.

Свързани новини