Last news in Fakti

18 Февруари, 2011 12:16 19 107 44

Конверсиите - нищо ново под слънцето

Годината е 1979-а. След бурни размирици в Иран шах Мохамад Реза Пахлави бяга от страната и на власт идват аятоласите. В междунарнодната търговия с петрол настъпва криза и цените на горивата се изстрелват в небето. За няколко месеца бензинът в Америка поскъпва

от 60 цента на близо долар и половина за галон

Съединените щати тъкмо са се посъвзели от скока в цените на горивата след петролното ембарго, наложено от арабските страни заради американската подкрепа за Израел във войната Йом Кипур през 1973-та. Местните автопроизводители са
свили перките до санитарния минимум

Шестметровите им шосейни кръстосвачи с огромни осемцилиндрови двигатели вече се задоволяват с мощности по 150 к.с. На бял свят се пръква нещо невиждано дотогава - дизелов Cadillac. Появява се и друг феномен - самоделният електрически автомобил.

Опити да се елиминира зависимостта от петрола

към онзи момент вече са правени. Почти всяка от водещите световни компании има свой проект за возило, задвижвано на ток. Цените на крайния продукт обаче по правило се оказват астрономически, експлоатационните показатели на електромобилите предизвикват по-скоро смях, а крупни корпоративни интереси задушават в зародиш всяка по-обещаваща технология. Макроикономическата конюнктура обаче няма никакъв контрол над малките гаражи, в които

ентусиасти и природозащитници започват да чертаят бъдещето

В Калифорния се раждат първите фирми, които предлагат конверсия на коли с ДВГ в електромобили. Използват се наличните тогава технологии ¦ оловни акумулатори, рециклирани мотори от електрокари, самоделни регулатори и т.н. Предпочитани донори са VW “Костенурка”, японски малолитражки и общо взето всякакви модели с неамерикански произход (сиреч с тегло, което не оказва влияние на земното въртене).
Три десетилетия по-късно ситуацията не се е променила особено. Петролните магнати нямат никакво намерение да капитулират преди да бъде изцедена и последната капчица нефт, а автопроизводителите губят време и енергия в ялови опити да пробутат високотехнологичните си хибриди и

електромобили на баснословни цени

Само компаниите, които конвертират бензинови и дизелови коли за работа на ток, вече са несравнимо повече, отколкото през 1979 г. Расте и броят на фирмите, които доставят готови комплекти за доработка. Мераклите да карат почти за без пари трябва само да се ориентират в морето от информация по темата, да изберат необходимите компоненти според спецификите на личния си автомобил и да съберат смелост за скок в бъдещето.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Митака

    28 2 Отговор
    Много добра образователна статия.Поздравления.
  • 2 Митака

    22 8 Отговор
    Много добра образувателна статия.Поздравления.(Извинявам се за допусната грешка).
  • 3 Боби

    28 4 Отговор
    образователна е правилното
  • 4 хепд

    20 9 Отговор
    Купуваш Трабант за 100 лева и го правиш на ток за 8000 долара ... дали е добра идея?
  • 5 Фръцил

    22 4 Отговор
    Белите ми дробове не струват 8 хил. в зелено...

    Друго си е да си глупак в Трабант ;D
  • 6 az

    10 16 Отговор
    Правиш си колата на ток за 7-8000$ и накрая се разбира,че дефицита на петрол е спекула и си теглиш ножа

    Коментиран от #7

  • 7 Стойков

    16 4 Отговор

    До коментар #6 от "az":

    дори и да е така - ако ползваш автомобила за градско ще си караш за без пари
  • 8 TeodorM

    20 4 Отговор
    До 2015-та, голяма част от хибридите ще се предлагат с възможност за зареждане от контакта. Освен ако не стане някой фал де.
  • 9 Canov

    12 7 Отговор
    No Gas, No Oil.
  • 10 user

    14 7 Отговор
    Чудесно, твърдо съм за алтернативните източници и на енергия и на ДВГ. Проблема обаче не е толкова простичък - например се оказа, че производството на тези батерии е доста по-замърсяващо от един обикновен ДВГ. Също от Топ Гиър направиха една феноменално добра преценка - ако купите японска кола, дори да е с 0% вредни емисии - корабите, които ще я докарат до Европа ще замърсят света 10 пъти повече, отколкото най-мръсната Европейска да се кара цял живот на пълна газ. Проблема е, че за най-големите замърсители - корабите и самолетите няма норми за чисти емисии - а те замърсяват все повече и повече. Аз лично предпочитам някой европейски "еко ДВГ" с нисък разход и вредни емисии, отколкото сегашните експериментални електроавтомобили - нереално висока цена, стават само за градско, не е съвсем ясно какво правим с батериите после, а и няма възможност за зареждане в България. Да се надяваме, че в скоро време ще се изобретят достатъчно надеждни електро или друг вид автомобили и да престанем да горим предшествениците си, за да караме колите си, но не съм голям оптимист - автомобилните компании стават все по-алчни и никой не иска да инвестира в рискови отрасли като този !
  • 11 bareta

    9 3 Отговор
    MN,DOBRE KAZANO-No Gas,No Oil.!
  • 12 Г. Костов

    56 2 Отговор
    Вижте, доказа се, че електромобил (понеже има КПД над 95%) ДОРИ зареждан от въглища има емисии средно 180г/км, а най-икономичната малолитражка има 500 (да!) г/км като се сметнат емисиите по добив (сонди и платформи), пренос (танкерите и цистерните) и преработката на петрола (рафинериите)!!! Дайте да гледаме нещата от двете страни! ТЕЦ-ът има филтри, а всички боклуци по улиците са без катализатор! Новите полимерни, железофосфатни (примерно масовите китайски жълти "Тъндърскай", А123 и др.) батерии имат стандарти за гаранция в авто приложения м/у 8 и 12 години! Полимерният електролит издържа на -60 градуса! Прочетете 10-те мита за ел.колите - сред тях са, че литият вече се добива от солници и стига за всички коли да са ел. x4, че батериите се рециклират напълно и произведат ли се голям брой, вече ресурси НЕ СЕ КОПАЯТ. Знаете ли какво са няколко стотин хиляди закачени в мрежата li-ion авто-акумулатори, на които диспечерът каже: "Трябва да ДАДЕТЕ замалко ток на мрежата"?! Това са 3 АЕЦ-а! И те не трябва да се строят, защото тези коли ще ползват тока, който така или иначе в извънпиково време се Г У Б И и ще МОГАТ да го отдават в пиковото!!! Защото за да има ток за пика м/у 7 и 11ч сутрин в Козлодуй почват да подгряват реактора от 0ч полунощ и всичко излишно, което не се изнесе/ползва -> отива в космоса, пичове! Бат' Бойко каза ясно, че за зареждане на ел.колите на България нови мощности не са необходими (Тошиба ще внедри у нас технологията V2G-това дето писах дотук).
    И още - ел. колата се зарежда ВИНАГИ при спиране, спускане, при стоене навън по цял ден(заради фотоволтаичния таван) и при движение - от непрекъснатите сгъвания на амортисьорите, индуциращи БЕЗПЛАТЕН ТОК. Ами ако панелите на тавана на гаражa (понеже за малко имах $), правят ток дори за 30-ина км на ден, а работата ми е на 10 - дали няма да си купя кола на ток и да я ползвам за ежедневна и да паркирам без пари в синя зона (обещано от Трайков, Борисов и Фандъкова на форума за електромобили в Хилтън).
    Утре батериите ще се заменят от ултракондензатори, които са едва ли не вечни. Не става сега щото много фирми потрошиха маса пари по йонните батерии и не пускат да им вземат хляба. КАПИШ?
    Градско на батерии, извънградско на водород - това ще е, свиквайте с тази мисъл!
    ДВГ е една машина, която непрекъснато се опитва да се саморазруши и най-накрая успява. Това е глух клон на еволюцията - агонизираща техника, работеща благодарение на непрекъснати взривове.
    Да се чудим от къде да вземем енергия за да се возим и при това да хабим 70% от нея за да звукови и топлинни ефекти и пушилка си е бая арабелско...
  • 13 Joro

    7 39 Отговор
    Е.ати тъпотията са тия коли на ток..за положителните коментари отдолу ще кажа, че има и фактор удоволствие от шофирането,а не като мишки да си броите стотинките на 100 км...а не като дадеш гас да се чува като в тролей...а и двг с вътрешно горене постоянно се развива и още доста дълго време ще остане ЛИДЕР на фона на всякакви други глупости.. като ви е скъпо карайте колело вървете пеша, не ви казвам да си вземете 50 цц скутер щото се пак гори 2,5 бензин и ше ви идва скъп : ). Единствено еевентуално мога да се съглася за хибриди и то при положение,че двг с вътрешно горене е с водеща роля а тока е само да си пълзиш в задръстването. Друга добра според мене идея е градският транспорт и машините обслужващи комунални нужди да се електрифицират-наистина няма нужда те да харчат нафта.. Бензинът и дизелът все някога ще си заминат,но се надявам на тяхно място да се появи някаквъ вид гориво , не жици тоци и т.н... примерно водорд ,нещо такова.. Не съм ватмна или машинист да карам на ток ...

    Коментиран от #17

  • 14 ahaha

    28 0 Отговор
    Nikola Tesla e kazal,4e vsi4ko koeto se dviji s dvg ili tok ot kontakta moje da varvi sus slun4eva energia,koqto naelektrizira ionosferata i moje dase ulavq i reduzira 4rez negovi patentovani ustroistva. razhod na 100km = 0.00lv. ! izgodni sa im na amerikanzite i petrola i toka i elektrocentralite i hibridite i vsi4ko! vsi4ko e za evreisko-amerikanskite pari i pre4albi! neka razsekretqt otkradnatite ot pravitelstvata papki i ma6ini na N.Tesla i da napravqt ve4e bezplatna energiata stiga s tova zamursqvane! aide sega pluite po men i si govorete pak bulgarskite gluposti!
  • 15 g

    8 3 Отговор
    da giveqt baterite
  • 16 FiresTarteR

    5 9 Отговор
    Каквото и да ми говорите не би ми било приятно да карам кола която като натисна педала да чувам звук напомнящ на ел. четка за зъби.Рева на двигателя с вътрешно горене.Не че съм против опазването на околната среда,Не бих желал да замърсявам, но съм ентусиаст,просто този звук ме радва.
    И все пак реално погледнато бих се съгласил за такава машина,но поне един ден в седмицата или един час искам да покарам една истинска кола :)
  • 17 EkO

    19 2 Отговор

    До коментар #13 от "Joro":

    Доообре де колега що не си промениш мисленето и разсъжденията? Сега говориш така (и не само ти) след някоя друга годинка,друга песен ще запеете.Сигурен съм,че дори и за секунда не си се замислял за бъдещето на децата ТИ и някой ден внуците ТИ.Каква природа ще имат? Сега вече е друг въпроса дали лично на теб ти харесва на където и да се обърнеш да вижда боклуци и л@й@. Все от някъде трябва да се започне,та било то и от автомобилите (както е в този случай).Не искам да обиждам никого,но заради това Бай Ганьовско мислене сега сме на това ниво!!! айде със здраве
  • 18 donangelo

    19 1 Отговор
    Абе братя, за какви технологии става дума, та те са ясни от години,Наи основния вьпрос е че нито правителствата нито корпорациите не са решили да се откажат от огромните печалби,по целият свят,Електро автомобили или хибридни са все едно-караш почти беспари,ААА това е недопустимо в 21 век
    големите лапачи не са готови още да отстьпят фронта,
    За работниците не се задава сльнчев ден все още,а може би и никога.Корпорации още правят воини и убиват хиляди невинни хора за доходи от петрола,свободата на малкият човек никак не е близо,плащаите по 2.25 и от тях 78% са доходи за големците.
  • 19 леле мале

    8 1 Отговор
    :) Патентовам си екстрата за ел. количките запис на звук от w12 за запалените фенове на бензина, ще убия парите хахаа. Не е важно да върви важно е да ръмжи.
    Ще дойде време, макар и да не ми се иска, да си оставим 2.4 тди двигателчетата и ще минем на нещо по природосъобразно било и то електричарка.
  • 20 godro

    0 1 Отговор
    namerili na koq kola da slojat snimka :D:D:D:D:D CRX
  • 21 Нед

    3 0 Отговор
    evalbum.com на този сайт са показани такива конверсии на хора от цял свят.
  • 22 electro

    1 0 Отговор
    хе-хе, тея жълтите батерии много готини :)
  • 23 thunder-sky

    12 0 Отговор
    това на снимката са 8кВ във вид на батерии - стигат за 60км градско, а като енергиен еквивалент са по малко от литър бензин ;)
  • 24 Стани

    17 4 Отговор
    Браво, крайно време е. Возил съм се в Tesla Roadster, карал съм Think City, Mitsubushi I-Miev, Quantya и много други електро коли, моторетки и колелета и мога да кажа на всички които са влюбени в ДВГ че такова удоволствие като електричките не ми е доставяла нито едно МПС с ДВГ. Имам сериозен опит със състезателни коли, тунинг и т.н. и мога да кажа съвсем открито ДВГ-то е пълна глупост със своите стотици движещи части, ниско КПД, вредни емисии, шум и ненадеждност, скъпи консумативи и гориво. Да живеят Електричките !!!
  • 25 sky

    8 0 Отговор
    От тук нататък вече всичко отива към електрото,свиквайте вече и се настройте че това ни очаква всички.Както се вижда започне ли да се говори усилено за нещо - то става факт.
  • 26 EVZ4

    3 0 Отговор
    голяма част от компонентите за конверсия може да се намерят и в България:
    http://kostov-motors.com/tractionmotors/kostovevmotors-and-kits/seriesdcmotorsforelectricvehicles/
    Батерията наистина е най-скъпа - литиева с капацитет за 100-150км пробег излиза 7000-8000$ поне :(
  • 27 todor

    1 6 Отговор
    Абе -Joro- ти тап ли си бе водорода да баде новия вид гориво хахахах тва ако стане ще стана трамвай :DB
  • 28 илия

    10 0 Отговор
    научно погледнато цялата материя вьв вселената се основава на магнетизма т.e.e.електричеството, затова не е чудно че се стремим да опознаеме тока и да му намерим приложение в живота ни.Аз мисля че трябва да похвалим хората които се стремят чрез своите открития да подобрят качеството на живот на хората, и да дадат своя принос към опазването на планетата.Аз казвам- ДА ЖИВЕЯТ ИНОВАЦИЙТЕ
  • 29 BYD

    5 0 Отговор
    А междувременно в Китай вече се движат таксита изцяло на ток. Моделът е BYD E6. С 1 зареждане кара целодневна смяна. Пробег над 250 км. Батериите - разработка на BYD Ferrous Battery след 2000 (!) цикъла ~ 1млн. километра, капацитетът им бил не 100, а 80%!
    http://www.byd.com/highlight.php?index=2
  • 30 TESLA

    9 0 Отговор
    Tesla-та наистина е супер. Доскоро държеше рекорда с 501 км с едно зареждане и то в пустинята.
    А относно спорта - ел. драгстерите могат да правят стотици стартове без никакъв проблем, докато тези на алкохолно, нитро и т.н гориво се разглабят и инспектират с часове след почти всяко пускане...
    --->
    http://vbox7.com/user:electroauto?p=allvideos
  • 31 peter

    20 0 Отговор
    Само така Източни братя !!! Разцепете им за@ниците на тия безсрамно-лакоми, нагли еврейски ко@еленца !!! Изяжте им главите и спасете Планетата !!! Направете го с усмивка, с финес и накрая им се изсмейте (изплюйте) на проклетия фасон, с който вече 2000 (!) г. тровят живота на хората по целия свят !!!
    Евала на постиженията !!! Само едно Ви моля - започнете с внедряването на водородното гориво в авио и корабостроенето. Направете самолети които да "горят" чист кислород вместо с един полет да обезлесяват хектари плодородна земя !!! Затворете раните в/у прекрасния ни Дом, които нанесоха тия йезуитски проклетници !!!
    Всички разливи в окените и моретата ТРЯБВА да престанат !!! Гледайте HOME 2009-та за да разберете в какво превърнаха Природата !!!
    Накараха хората да се чувстват като вируси, като утровители на свещения Свят !!! ДА, малко са всички удивителни, малко са защото сълзите които се леят от болести и злощастие вече ПРЕМИНАХА границата на Човешкото, на нормалното...
  • 32 kiki browm

    0 2 Отговор
    Всичко това чудесно,сега остава да видиме от кьде ще дойде всичкия тоя ток,защото него все още не го произвеждаме от нищото,и не сьвсем екологично ;)
  • 33 hienata - До коментар [#17] от EkO

    7 9 Отговор
    Колега изобщо не ми пука за внуци и правнуци (на тях също няма да им пука за мен).Интересува ме състояниет на природата в момента.Интересува ме това,че изсякоха 60годишна гора за да направят рудник за въглища, за да има ток за скапаните скъпи електрички.Наскоро прочетох някъде себестойноста на изминат 1км с различни видове горива и ток, ха познайте резултата:най-евтино (около 0.5лв/км)на метан там някъде беше и на газ,а най-скъпо на ток (около 1.5лв/км).Господа природолюбители все още на ток е по скъпо и хич не е екологично.
  • 34 thunder-sky до hienata

    7 1 Отговор
    Да колега, платените репортажи и статии наистина са отрицателно настроени!
    Казваш за гората, жалко е - признавам!
    Но ще ти дам само два примера:
    1) петролния разлив от миналата година в Мексиканския залив унищожил половината Атлантически океан;
    2) преработката на петролните пясъци намиращи се на границата между САЩ и Канада, извършващо се на следните етапи:
    - изсичане на огромни пространства също толкова безценна гора;
    - изгребване на пясъка;
    - превозване;
    - загряване и извличане чрез топлина и големи количества вода на петрола;
    - преработката му в дизел, бензин, авиационно гориво...
    - доставката му до крайния клиент
    - обещано залесяване на вече обработените площи
    И всичко това ако го сметнеш, че излиза на 80-90 ст. здраве му кажи!
  • 35 hienata

    3 2 Отговор
    Колега thunder-sky нали точно това казвам,природния газ е алтернативно гориво и би трябвало да му се обръща по-голямо внимание отколкото на не много близко бъдещи електромобили,друг е въпроса какво прави държавата за да накара хората да предпочитат да не замърсяват околната среда,Примери колкото искаш има за това как да се направи:
    1)Новите коли покриващи всички стандарти за вредни емисии да се освободят от данък (в България е обратно)
    2)Електричките да паркират безплатно в "синя зона" и да са без данък
    3)Данъка да се влияе единствено от отделените вредни емисии за всички автомобили (старите бараки да плащат яко)
    4)Автобусите и камионита да плащат по-ниски данъци ,ако са на газ или метан и т.н.Лесно стига да има желание.
    Относно това кое е по-мръсно и вредно, добива на петрол,на газ или на ел.ток,аз няма да ти давам примери с екзотични места отиди в Марица изток или Мини Перник да видиш ти залесяване и рекултивация, да ама не лунен пайзаж прах,кал и нищо друго.
  • 36 bobanov

    0 12 Отговор
    metan e istinata moi
  • 37 Kebudo

    6 0 Отговор
    Радвам се за Електрическите коли,най-накрая да се размърда малко човечеството и да излезне от това задръстване с този първобитен ДВГ с всичките му маркучи и остарели механични части.Електричкит тепърва ще се развиват и ще станат много по-добри от старите трошляци с ДВГ,пък и да спре този монопол на жадните за пари петролни компании.
  • 38 vaklinator

    3 2 Отговор
    Скоро ще е модерен пак парния двигател с въглища и вода
  • 39 Шото

    6 0 Отговор
    Да ви се похваля колеги. Аз в моменъа преправям личният си автомобил от бензинов в електрически. Всичко върви както трябва даже монтирах фотоволтаични батерии на покрива и предния капак (колата е голяма) така че като стои на слънце батериите се зареждат т.е ще давам по-малко пари за ток:-). Имам проблем обаче с отоплителната система (парното).Ако някой се присети за нещо нека ми пише. Успех на всички
  • 40 Костов

    4 0 Отговор
    Авто печки на гориво Webasto, Eberspacher, от ЗАЗ (добра и по-икономична на нафта), нафтова от Икарус и др. Варианти има! Правят баня, не ти се слиза от колата :) Няма чакане да загрее 12 км...

    Някои Ситроени имат фабрично Webasto, предназначени за задръстванията в студа или ако откаже колата извън града зимата да не загинеш...
    Чети тая тема има и снимки.
    http://www.citroen-bg.net/forum/viewtopic.php?f=65&t=38281

    Webasto се използват много, разгледай сайта-каталог на конверсиите по света http://evalbum.com/ - горе търсиш по критерии: марка, модел и т.н. С български ел. мотори са най сериозните конверсии!

    Напоследък е много модерен тоя керамичен кит ел. утоплител
    http://www.canev.com/KitsComp/Components/Heater.html

    УСПЕХ С ПРОЕКТА!
  • 41 Шото

    1 0 Отговор
    Костов , Благодаря
  • 42 дайте инфо ???

    1 0 Отговор
    Имам форд ескорт с блокирал двитагел, но ми е слабост и искам да го карам още. Предвид предстоящите кризи в близкия изток и предстоящото идване на власт на крайните ислямисти в повечето държави имащи залижи от петрол, сериозно обмислям подмяната на стария дизел с ел. мотор. дори изчислих, че е изгодно да взема кредит за тази цел. Особено ако си изпълвам километрите (80 км.) на ден. Но искам да избира подходяща технология и доставчик, дате идей ? Мисля, че ще интерсно и за други.
  • 43 thunder-sky

    1 0 Отговор
    информация има много - само напиши в гугъла "електрическа кола" ;)
  • 44 Костов

    0 0 Отговор
    http://kostov-motors.com/tractionmotors/kostovevmotors-and-kits/

    Балканкар София Военна рампа

    Това са най-добрите чаркове за конверсия, които могат да се купят не само у нас, ами изобщо