Производството в най-големите автомобилни фабрики в Япония бе преустановено след опустошителното земетресение миналата седмица. Заводите надали ще отворят врати скоро - в страната има режим на тока, а компаниите се опитват да се ориентират в хаотичната обстановка. Бедствието обаче засяга не само местната, а и световната индустрия. Много чуждестранни производители на коли и части разчитат на доставчици от Страната на изгряващото слънце и тепърва ще усещат последиците от мъчителните усилия за рестартиране на японската икономика.
"Катаклизмът ще предизвика ефекта на камъче в езеро", твърди вицепрезидентът по маркетинга на GM Крис Пери. "Първоначално ще бъде засегнат автомобилният отрасъл, но не след дълго ще пострадат производителите на електроника, телекомуникации и т.н." Във вторник британският производител на авточасти GKN обяви, че свива асортимента си, защото някои от японските доставчици, сред които Mitsubishi и Nissan не са в състояние да изпълняват поетите поръчки. В тяхното положение скоро ще се озове и френската Valeo, която има пет фабрики за части в Япония. Засега те работят, но официален говорител на компанията вече предупреди, че производството ще бъде съкратено драстично.
Разбира се, има и пощадени предприятия. Заводите на шведската Autoliv в Япония, в които работят 1 700 служители, не са засегнати от катаклизма. Ръководството не планира евакуация на персонала. Не така стои въпросът с втория по големина производител в Европа PSA. Peugeot и Citroen разчитат на японска електроника, която се доставя с кораби. Всеки курс трае по шест седмици, което означава, че засега французите има достатъчно запаси. Не се знае обаче какво ще се случи след месец и половина. От BMW обявиха, че не съществува непосредствена угроза за производството им, тъй като японските доставки за баварската компания са едва 1% от общото количество части. В неведение за работоспособността на японските си партньори е немският производител на гуми Continental.
Според повечето анализатори земетресението ще нанесе най-тежък удар върху американската автоиндустрия. Заради прекъснатите доставки на части един след друг затварят врати почти всички заводи на японските марки в Щатите. Шестседмична пауза на вноса ще спъне производството на повече от 350 000 автомобила или 8.3% от общата продукция в Северна Америка.
Веднага се заговори, че това дава златен шанс на местните компании да увелечат пазарния си дял. Официални лица от General Motors, Ford и Chrysler побързаха да декларират, че това е последната им мисъл в този момент. Пасивността на американците обаче определено има само фасаден характер.
Изследване на CNW Marketing Research показва, че 6.1% от потенциалните купувачи на Toyota вече са се преориентирали към друга марка заради удължения на 45 дни срок за доставка на поръчан автомобил. При Honda процентът на отказалите се е 2.6, при Nissan - 4.3, при Mazda - 5.2, а при Mitsubishi - цели 9.
Японските производители ще трябва да се справят и с друг тежък проблем. Кризата ще се отрази пагубно за луксозните им марки в Китай, чийто пазар вече е най-големият в света. За разлика от останалите чуждестранни производители Nissan, Honda и Toyota изнасят престижните си модели за там, вместо да ги произвеждат на място. Блокираното производство в Япония означава край на експорта за Китай, въпреки че в понеделник шефът на Nissan Карлос Гон изрази надежда заводите на компанията да заработят отново до два-три дни. Алиансът с Renault обаче несъмнено ще бъде най-големият потърпевш от бедствието. Французите разчитат на японски части заради общата платформена политика, а 12% от двигателите на Nissan се произвеждат в мощности в района на трагедията.
По план фабриките на Honda ще отворят врати най-рано на 20 март. Компанията е сформирала изнъреден координационен център в завода си в Сиундън, Великобритания. Производственият цикъл в него все още не е нарушен заради дефицит на части. Според Goldman Sachs спряното производство в японските фабрики ще струва на Toyota по 6 млрд. йени (около $75 млн.) на ден. Загубите на Honda и Nissan се изчисляват на по 2 млрд. йени дневно.