Париж, Франция. Екип на mobile.bg от мястото на събитието.
Явяващ се като брат, но не близнак на Peugeot 3008 и Opel Grandland X, най-голямото SUV на Citroen, носещо обозначението C5 Aircross, се радва на доста голям интерес в Европа. От появата си на пазара през 2017 година моделът е продаден в тираж от повече от 250 000 бройки. Именно тези данни веднага го изкараха на подиума на най-продаваните SUV-та във Франция, точно зад Peugeot 3008, също прясно преминал към хибридизация. Двата модела споделят своята платформа и много технически елементи, така че беше логично и C5 Aircross от своя страна да се възползва от електрификацията. Това вече е факт, а първите тестове "Шевроните" организираха в предградията на Париж, където бе и наш екип. Ето и впечатленията ни.
C5 Aircross е изградил известността си с оригиналния си дизайн, неподражаемия си комфорт и преди всичко семейните си предимства, които са доста близо до тези на минивановете. Колата е доста по-практична и различна от горепосочените си братя, така че не е странно и защо Citroën следва различен път, когато става въпрос за конфигуриране на иновацията по хибридизация. Французите са решили, че С5 Aircross ще се предлага само с "разумно" ниво на мощност. Целта е да се предоставят на клиентите всички предимства на хибридизацията без жертви.
По този начин огромното пространство отзад, модулността с 3-те независими и плъзгащи се задни седалки (малко тесни) и рекордният обем на багажника (600 литра) са запазени въпреки монтирането на батерия. Единствената жертва, направена от марката, е незначителното намаляване със седем литра на резервоара за гориво, което, както стана ясно след теста, който направихме, няма никакво влияние върху автономния пробег на автомобила.
Що се отнася до интериора, промените спрямо стандартния C5 Aircross са малко. Качеството е налице, комфортът също, като за последното основна роля играят два фактора - големите и меки седалки и различното окачване. Едно от най-големите достойнства на този автомобил е именно окачването и по-конкретно амортисьорите с хидравлични буфери и с прогресивни характеристики. Т.нар. Progressive Hydraulic Cushions технология е налична и при хибрида и работи в крайните положения - сгъване и разгъване на амортисьорите, което прави ударите от неравности почти неусетни за пътниците. С други думи возията на C5 Aircross е мека. И докато при стандартните версии с ДВГ на C5 Aircross от това неминуемо се увеличава кренът в завоите, когато те се взимат с по-висока скорост, тук по-ниският център на тежестта, който се постига заради разположените в пода батерии, намалява накланянето, като същевременно оставя возията свръхкомфортна.
Другият основен плюс на новия хибрид е изключително ниският разход на гориво. Хибридният силов тракт се състои от четирицилиндров бензинов двигател с компресор 1.6 Puretech с мощност 180 к.с. и електрически мотор с мощност 80 кВт (110 к.с.), разположен над осемстепенната автоматична скоростна кутия. Последният се захранва от литиево-йонна батерия с капацитет 13,2 кВтч, поставена, както вече споменахме, под пода. Общо максималната системна мощност достига 225 к.с., а въртящият момент - 360 Нм, което е напълно достатъчно за една доста прилична динамика на най-големия Citroen. И докато динамиката е много добра, но не и свръхвпечатляваща, разходът на гориво е.
Мястото на водача и контролните уреди са идентични с тези на класическата версия, но има два нови бутона. Първият, поставен до скоростната кутия, управлява различните режими на шофиране (хибриден, електрически и спортен). Вторият бутон е в подножието на мултимедийния екран и позволява преглеждането на енергийните потоци, консумацията и пестенето на батерията. По този начин при желание може да се използва 100% електрически режим. Например при попадане в зона с ограничен трафик.
Маршрутът на теста в покрайнините на френската столица беше съставен предимно от градски и второстепенни извънградски пътища. Решихме да проведем част от теста в изцяло „хибриден“ режим, този, който ще се използва в повечето случаи. Тук електрониката се грижи за всичко и бордовият компютър ви казва каква енергия се използва в реално време. Удобно настанени в големите меки седалки от програмата „Advanced Comfort“, ние потеглихме в катедралната тишина. Превозното средство ви кани да шофирате плавно, тихо и удобно. Когато класическият двигател с вътрешно горене се събуди, защото е необходим въртящ момент (или батерията е изтощена), шумът в купето не се увеличава осезаемо. С други думи шумоизолацията е на много високо ниво.
Иначе, независимо в какъв режим се движите, електрониката много точно изчислява необходимата мощност, за да се чувствате уверени във всички ситуации (изпреварване, дълго ускорение и т.н.). Електрическата енергия предлага преди всичко максимален въртящ момент от 360 Нм, който е наличен моментално. И така стигаме до разхода на гориво. Макар французите да казват, че той е малко под два литра бензин, това не е съвсем така, но пък и не са излъгали с много. За отсечка от 165 километра, когато засичахме разхода, смесвайки различни пътни профили, при температура на околната среда от 22 ° C и без да практикуваме еко шофиране, постигнахме среден разход на гориво от 2.9 л/100 км и изминахме 66% от времето в режим на нулеви емисии.
Това според нас е един отличен резултат, който може да се подобри и благодарение на наличието на режим В на скоростния лост, регенериращ батериите при повдигане на крака от педала на газта. Дори и когато батериите са с минимален заряд, ако използвате този режим, C5 Aircross ще показва по-нисък разход от дизелова малолитражка. След като батериите се изтощиха напълно, консумацията стана малко по-висока от тази на класическия Puretech 180, поради наднорменото тегло на акумулаторите. Тогава разходът е около 6/100 км, което също е отличен разход за бензиново SUV с мощност 180 к.с.
В 100% електрически режим хибридът C5 Aircross предлага обхват от 55 км според хомологационния цикъл WLTP, като това е напълно постижимо и в реални условия - изпробвахме го. Имайте предвид, че електрическият режим може да действа самостоятелно до 135 км/ч. При тази скорост обаче автономността се топи като сняг на силно слънце.
Що се отнася до зареждането, ако имате т.нар. wall box, времето за напълване на батерията е два часа. Ако обаче не желаете да инвестирате в допълнителното зарядно устройство от 7.4 кВт (струва около €300), ще са ви необходими седем часа с използване на класически битов контакт. Люкът за зареждане с ток е разположен на левия заден калник на автомобила.
C5 Aircross е един от малкото хибридни "джипки", поддържащи много високо ниво на комфорт. Недостатък за нас се явява фактът, че задвижването е само на предния мост, но французите заявиха, че 74% от закупените в Европа такива автомобили са само с предно предаване. Другият минус е свързан с по-високата цена и липсата на облекчения за подобни автомобили в нашата страна. Въпреки това колата е свръхикономична, предлага доста комфорт както в салона, така и чрез меката си возия, и определено дава заявка за добър избор сред все по-налагащите се хибридни кросоувъри.