На вторичния пазар продавачите винаги се опитват да продадат колата възможно най-бързо и с най-висока печалба. Един от триковете да се постигнат тези цели е да се намали реалният пробег на автомобила. Има обаче няколко начина да проверите колко километра всъщност е изминала избраната от вас кола. Те не винаги могат да са ви от полза, защото много от продавачите отремонтират и претапицират почти всичко по автомобила, но все пак е добре да ги знаете.
Ако колата е преминала през ръцете на няколко дилъра, тогава показанията на километража може да не отговарят на реалността. Но можете да определите реалния пробег, като използвате съвременни скенери и специални устройства, налични в оторизираните сервизи, но това често може да се разбере и просто с внимателно наблюдение на определени възли и детайли.
Можете да разберете, че някои манипулации са извършени с километража от изкривените и непасващи числа, но това само в случай, че километражът е механичен, а не дигитален, какъвто вече е на болшинството автомобили на вторичния пазар.
Ако километражът е цифров, ще бъде малко по-сложно. При такива автомобили пробегът се съхранява в паметта на електронния блок за управление (ECU) или в управляващата електроника на различни системи. Скенерите, които събират данни от всички системи на автомобила и създават списък с индикатори за пробег от различни устройства, ще ви помогнат да получите информацията, която ви интересува.
Можете също така да определите пробега визуално. Експлоатацията неизбежно ще повлияе на екстериора и интериора. Ако по корпуса има много драскотини, пукнатини по боята и други дефекти, а фаровете са пожълтели и помътнели, значи пробегът със сигурност е надхвърлил 100 хиляди км.
В салона трябва да обърнете внимание на елементите на тапицерията, волана, подлакътниците, бутоните и седалката на водача. Ако изглеждат изтъркани, а кожата на волана блести, значи пробегът също е минал 100 000 км. Подовото покритие, там където няма стелки, но се стъпва често се износва след 50 000 км.
След 150 хиляди километра пробег, кожата на шофьорската седалка се разтяга и става на гънки. След 200 хил. км гумената подложка на педалите се откъсва по краищата, а таванът и тапицерията по колонките се захабява необратимо.
След достигане на пробег от над 200 000 километра, на предното стъкло ще останат следи, изтъркани от "перата" на чистачките, а на страничните прозорци ще се появят вертикални драскотини.
Ако вратите се разхлабят и станат зле фиксирани, тогава пробегът е достигнал 300 000 км. или колата е претърпяла удар. След 400 000 км, поради умора на метала седалката на водача е частично деформирана.
Тези фактори са достатъчни за определяне на приблизителния пробег на автомобил. За по-подробни данни можете да извършите цялостна диагностика в сервиз. Ако пък имате да добавите нещо по темата, то не се колебайте да го споделите в коментарите. Всяка допълнителна информация ще е полезна за купувачите на употребявани автомобили, които у нас, както е добре известно, са мнозинство.