Daimler информира ЕК за тайно споразумение между производителите на автомобили за пречистване на дизеловите емисии. На база на тези данни Европейската комисия глоби BMW и групата Volkswagen, която включва марките VW, Audi и Porsche, с 875 милиона евро за нарушаване на правилата на конкуренцията на ЕС и конспирация на картела за пречистване на дизеловите емисии. Това съобщава пресслужбата на ЕК.
ЕК обяви официално, че Daimler, BMW и Volkswagen "са нарушили антитръстовите правила на ЕС, като са се съгласили с техническите разработки в областта на премахването на азотен оксид". Всички страни признаха участието си в картела и се съгласиха да уредят случая.
Volkswagen Group е глобен с 502.4 милиона евро, а BMW с 372.8 милиона евро. Общият размер на глобата е 875 189 000 евро. Отбелязва се, че Daimler не е глобен, тъй като концернът е информирал ЕК за съществуването на този картел.
„Пет производители на автомобили, Daimler, BMW, Volkswagen, Audi и Porsche, разполагат с технологии за намаляване на емисиите, надхвърлящи законово изискванията на нормите на ЕС за емисии. "Ние не толерираме компании, които се договарят. Това е незаконно съгласно антитръстовите правила на ЕС. Конкуренцията и иновациите в борбата със замърсяването от автомобилния транспорт са от съществено значение за постигането на амбициозните ни цели по Зелената сделка. Това решение показва, че няма да се поколебаем да предприемем действия срещу всички форми на поведение на картела, които застрашават тази цел “, каза заместник-председателят на Комисията Маргрете Вестагер.
В съобщението на ЕК се казва още, че производителите на автомобили провеждат редовни технически срещи, за да обсъдят технологията за селективно каталитично намаляване (SCR), която елиминира вредните емисии на азотен оксид (NOx) от дизеловите леки автомобили чрез инжектиране на урея (наричана още AdBlue) в изпускателния поток.
По време на тези срещи производителите на автомобили са се съгласили да „избягват повече конкуренция в почистването, отколкото се изисква от закона, въпреки наличието на подходяща технология“. По-специално, според ЕК, германските концерни са постигнали споразумение относно средното очаквано потребление на AdBlue и са обменени търговски поверителни данни.