Има няколко фактора, които определят безопасността и комфорта по време на шофиране. И ако, на първо място, това е опитът и стилът на шофиране на конкретен шофьор, то второто е за качеството на предните светлини, което е определящо при шофиране по слабо осветени пътни участъци през нощта.
Много собственици на автомобили са недоволни от стандартното състояние на нещата в оптиката на техните автомобили. Най-често този проблем се решава чрез замяна на фабричните халогенни лампи с ксенонови или LED крушки. Колко оправдан е такъв избор и може ли подобна промяна в дизайна на фара да поправи ситуацията?
1. Предимства на LED фаровете
Споровете за плюсовете и минусите на LED и халогенните фарове не стихват, но въпреки всичко LED-овете имат няколко значителни предимства, които си струва да се подчертаят:
Светодиодите са забележимо по-ярки от стандартните халогени. Фаровете с една и съща мощност на крушката могат да бъдат два или дори три пъти по-интензивни, което на пръв поглед не е лошо за водача;
Крушките са достатъчно здрави и защитени от пряк удар. Корпусите на такива крушки обикновено са изработени от твърди алуминиеви сплави, което ги прави по-издръжливи;
Охлаждащата система не позволява на лампата да се прегрява прекомерно, което допълнително удължава времето на работа на крушките;
LED крушките облекчават електрониката на автомобила, което от своя страна влияе на разхода на гориво (незначително), но най-вече увеличава експлоатационния живот на цялата електрическата мрежа на колата;
Монтажът не изисква специални умения, тъй като дизайнът на LED крушките не се различава от този на халогенните;
С течение на времето яркостта не намалява;
Срокът на експлоатация на LED крушките от известни производители започва от пет години и, ако се използва правилно, може да бъде дори по-висок.
Въпреки всички предимства, такива крушки имат един значителен недостатък - те са предназначени за т.нар. оптични фарове с предварително инсталирани лещи за правилна корекция на светлинния лъч. Но както показва практиката, шофьорите рядко се вслушват в препоръките на производителите и по този начин правят основни грешки.
2. Основните недостатъци на крушките с LED елементи
Рефлекторите на стандартните автомобилни фарове не са в състояние правилно да насочват потока светлина от LED крушки по такъв начин, че да запълнят с фотони точно площта на пътното платно, от която се нуждаем. Светлината ще бъде разсеяна, ненасочена, а на мокър път ще ще заслепява много насрещнодвижещите се автомобили, а при мъгла и самия водач;
Заслепяването на шофьорите на насрещните автомобили е основният проблем на двупосочните пътища. Според статистиката днес във всеки четвърти автомобил LED оптиката е инсталирана неправилно, така че през нощта по крайградските пътища все по-често се сблъскваме с ефекта на заслепяване;
LED лампите, монтирани във фарове с рефлектори, не винаги са съвместими с параметрите на бордовата мрежа на автомобила, което може да доведе до неизправности в електрическото оборудване.