BMW M е доста важно подразделение на баварския автомобилен производител, но изглежда баварците са избързали с монтирането на логото "М" при електрическите си автомобили. В това се убедихме след обстоен тест на най-наточената версия на новия модел i4, която може да се види на протичащото в момента автомобилно изложение у нас. Започваме с уговорката, че това е една забележителна кола, просто индексът М, макар и не в чистата си форма1 все още не се вписва в поведението ѝ.
Беше доста отдавна, когато за първи път екипът ни изпробва електрическо BMW. Става дума за първия опит на баварците i3. Тогава усещането ни беше, че тази кола е нещо, което изглежда като съвременно BMW Isetta, направено под ръководството на Rolls-Royce, но без необходимия бюджет, за да бъде нещо изключително. И едва ли първите опити на BMW за електрическа кола са били маркетингов трик, защото не е възможно една компания да налее толкова много пари в ново превозно средство и да не се отнася сериозно към това.
След това дойде i8. Няма да си кривим душата. Тази кола ни развълнува изключително много. Бяхме готови да пътуваме навсякъде с нея. За нас тогава това беше колата на BMW с ореол. Имаше всичко. Страхотно решение за задвижване, външен вид, който да върви с него, достатъчно технология, за да го направи използваем в ежедневни сценарии и малко практичност. Проблемът беше, че имаше двигател с вътрешно горене, без значение, че беше трицилиндров. Но бяхме объркани, защото от тази кола се очакваше да е изцяло на ток.
Сега обаче баварците, явно подтикнати от силната конкуренция в лицето на Tesla, както и от предишните си "опит-грешка", дадоха всичко от себе си и представиха два изключителни електромобила - i4 и iX (очаквайте и неговото ревю съвсем скоро). Първият е лека кола, подобна на стандартната четвърта серия, но с уникално задвижване. Такова ускорение, каквото притежава най-наточената i-четворка имат само изключително расовите суперкари. Но тук баварците направиха (според нас) грешка, като се опитаха да обеднят двете дивизии "i" и "М".
i4 M50 е луксозно купе с четири врати и изглежда невероятно обещаващо. Този автомобил дори беше представен като „първото електрическо превозно средство на BMW M“. Само това въведение ни развълнува и бяхме готови да видим какво най-накрая са направили баварците в света на електрическата мобилност. След всичките тези години експерименти, фенът на BMW в нас беше готов да се зарадва.
С 544 к.с., както вече споменахме, ускорението от място е феноменално. но тази кола носи негативите на факта, че при многото тяга разполага на практика със скромно добър пробег. Освен това спортният електромобил се усеща тежък, а от това страда управлението. Задвижването на всички колела също не помага. Не ни разбирайте погрешно - това е един от най-добрите електромобили, които сме тествали (а екипът ни е изпробвал всички електромобили, които се предлагат на българския пазар), но разочарованието ни идва от там, че автомобилна икона, като BMW, която дава на света коли, като M4 или M8, слага на този електромобил култовият си индекс M, макар и в не чистата си форма, а с разширение зад него.
Да, автомобилът, повтаряме и даже потретваме, има страхотно ускорение, но теглото съсипва почти всичко. Знаем и разбираме, че засега няма вълшебно решение, което да направи батериите по-леки, но определението, че това е първата „М електрическа кола“, според нас не е правилно! Предвид всичко това, мнението ни е, че BMW M все още няма място в настоящия изцяло електрически период на марката. Иначе i4 M50 е прекрасен автомобил, с модернистична визия и с интериор на стандартно BMW от трета или четвърта серия.
И отново ще кажем, че това е най-динамичната и добре управляваща се електрическа кола от този клас, продаваща се на нашия пазар. Просто се разделяме с това изпълнение със смесени чувства. „M“ в BMW трябва да остане препратка към моторния спорт, а не към маркетинга. Що се отнася до цената на електрическата М-ка, то тя започва от 143 000 лева.
В заключение ще кажем, че докато BMW върши невероятна работа, когато става въпрос за истинска устойчивост, мнението ни е, че истинският "M" автомобил с нулеви емисии тепърва предстои. И силно вярваме, че предвид началото, поставено от i4 M50, това ще бъде страхотен продукт. А за момента BMW просто иска да привлече достатъчно внимание за своята EV нова линия с това купе с четири врати.
Баварците трябва да имат продукт (и го имат в лицето на i4 M50), който ще остави подобните на Tesla Plaid електромобили някъде в огледалото за обратно виждане. А за истинска електрическа М-ка, с познатото ни супер прецизно управление - нека им дадем малко време.