Европейският парламент гласува Европа да стане първият въглеродно-неутрален континент до 2050 г., като продажбата на нови коли с ДВГ се забранява от 2035 година. Това решение обаче води след себе си редица въпроси, пряко касаещи родната действителност.
Ясно е, че дори и в сегашните условия средностатистическият българин трудно отделя средства за покупката на чисто нова кола, а е добре известно, че електромобилите са доста по-скъпи от колите с ДВГ. Освен това изграждането на адекватна инфраструктура не е никак лесно, особено у нас. Всичко това ни води до заключението, че българинът все по-трудно ще може да си купи чисто нов автомобил, но явно властимащите европейци това не ги касае.
Гласуването се проведе във френския град Страсбург. Съгласно общите разпоредби продажбата на бензинови и дизелови автомобили ще бъде забранена в 27 страни от ЕС, в това число и България, предаде Ройтерс. В същото време документите включват и изисквания за намаляване на вредните емисии от автомобилите с 55% до 2030 г.
Опитите на консервативната Европейска народна партия да облекчи мерките и да позволи продажбата на хибридни автомобили бяха отхвърлени, както и предложението на Зелената партия да прокара забраната за продажба на автомобили с двигатели с вътрешно горене до 2030 г.
Изслушванията обаче все още не са приключили: има последен етап от преговорите между Парламента и Съвета на ЕС за допълнително определяне на позицията на всяка от 27-те страни членки, както и за вземане под внимание на специалните изключения за малките производители .
Днес Европейският съюз е третият по големина замърсител в света, а автомобилите и камионите представляват около една пета от всички вредни емисии в ЕС. А забраната за продажба на автомобили ДВГ ще бъде част от по-широка политика на ЕС за климата за драстично намаляване на емисиите до 2030 г.
Не всичко обаче е загубено, защото забраната ще важи за нови автомобили, но няма да засегне пазара на употребявани автомобили. Въпреки това, като се има предвид, че повечето автомобили имат жизнен цикъл от около 15 години, можем да очакваме те да излязат напълно от строя до 2050 година. Дотогава ще продължаваме да караме коли "втора употреба".