Въпреки добре познатите проблеми на световния автомобилен пазар, луксозните автомобили продължават да се продават много добре. И както пише германската преса, местните автомобилни производители печелят още по-добре от тази тенденция.
В така създалата се ситуация има две истини: някои хвалят премиум марките за способността им да работят в трудни времена, докато други, напротив, ги критикуват. Когато главният изпълнителен директор на Mercedes-Benz Ола Калениус говори за лукс, той изпитва удоволствие да цитира известната дамска чанта Birkin от парижкия експерт по кожени изделия Hermès. Можете да поръчате това емблематично нещо само във фирмения магазин.
Клиентите трябва да чакат дълго време за желания продукт, особено ако изпълнението е ексклузивно (като модела Hermès Himalaya Birkin, продаден в Christie за почти $380 000). Какво е това? Пример за премиум автомобилен производител, нещо като ръководство за действие?
Ола Калениус е един вид разумен калкулатор, който изгражда работата на своя концерн главно от гледна точка на високи печалби и рентабилност. Шведът, който току-що отпразнува своя 53-ти рожден ден, обяви лукса за обща стратегия на Mercedes-Benz в обозримо бъдеще.
И Audi също е в тази група
Компанията с трилъчева звезда в логото си възнамерява да се развива предимно чрез скъпи луксозни модели, като същевременно значително ограничава гамата от модели в по-ниските сегменти. Трябва да се отбележи, че с тази стратегия Mercedes-Benz не е сам в автомобилната индустрия, която е под огромен натиск поради скъпия преход към по-щадящи климата електрически задвижвания.
Например, в обозримо бъдеще дъщерното дружество на Volkswagen Audi също планира да направи повече пари от разработването и производството на луксозни автомобили. Освен това, както каза ръководителят на борда на Audi AG Маркус Дюсман, който между другото е само с 12 дни по-млад от колегата си от Mercedes-Benz, компанията скоро ще се откаже от производството на „малки“ модели.
Информацията, че базовият Mercedes-Benz (има се предвид A-Klasse) ще потъне в забрава в средата на настоящото десетилетие, автомобилният производител предпочита да не коментира подробно. Това съобщи авторитетното германско издание Handelsblatt.
Експертът от индустрията Фердинанд Дуденшофер обаче казва в интервю за германска агенция, че компанията при всички случаи ще откаже моделите A- и B-Klasse. И ръководството на автомобилния производител от Щутгарт не се интересува, че общо ще трябва да загуби повече от 400 000 автомобила годишно. Пропуснатите ползи ще бъдат компенсирани за сметка на "космическите" цени на големите Mercedes-и, включително електрическите.
Зависимост от Китай
В изчисленията си Ола Калениус залага на богати хора, чийто брой, според него, расте по света. Компанията отчита много ясно събитията в Украйна, растящата инфлация, икономическите проблеми на фона на недостига на полупроводници и проблеми с логистиката. Всичко това се взема предвид, но няма да промени курса на автомобилния производител, както се казва, стрелките са настроени. Нищо чудно, че в надзорния съвет на Mercedes вече е италианецът Марко Гобети, шефът на модната къща Salvatore Ferragamo.
Завоят към още повече лукс е един вид смела и решителна стъпка, казва Фердинанд Дуденшофер. Повтарят го и представители на официалните дилъри. Един от директорите, който ръководи представителството на Mercedes в Дуисбург, отбеляза, че „марката Mercedes-Benz рискува да загуби социално признание“. Освен това автомобилният производител става още по-зависим от ключовия си пазар - Китай. „Този факт трябва да се вземе под внимание“, каза г-н Дуденшофер.
Eкспертът повдига и някои въпроси за размера на компанията. Днес в Mercedes-Benz работят повече от 170 000 работници по целия свят. „Ако компанията беше малка, например с 20 000 служители, промяната не би била голям проблем. Дали залогът ще се изплати, ще разберем най-рано след 10 години“, отбелязва експертът.
„Произведено в Германия“ е символ на лукс и технологии
Това безпокойство обаче не се споделя от всички експерти в индустрията. Например Фернандо Фастосо , преподавател в университета Пфорцхаймер, отбелязва, че големите автомобилни производители с голям брой служители могат лесно да си позволят да произвеждат изключително луксозни автомобили, тъй като съвременният пазар е глобален.
Според него автомобилите Audi, BMW и Mercedes-Benz, дори и без текущи изявления, се възприемат като луксозни стоки почти навсякъде по света - дори и да имат по-малко блясък от италианските суперавтомобили. „Германският лукс“, казва Фернандо Фастосо, „е лукс с майсторство и технология. Освен това Германия е известна с високите си екологични стандарти, които могат да допринесат за устойчивото развитие на автомобилната индустрия.“ Според г-н Фастозо, луксът вече не е единна и неприкосновена концепция: „Има достъпен и така наречен лукс от „висок клас“, който най-вероятно е предназначен за специален вид клиентела.“
Изабел Артус от Комитета Колбер (фр. Comit é Colbert), влиятелна обществена организация, която обединява производителите на луксозни стоки във Франция (Chanel, Givenchy, Lacoste, както и Hermès и някои марки шампанско), смята, че колата вече е взела своето място в "луксозната вселена" и това, според тях, се отнася преди всичко за страни като Италия и Германия, които произвеждат елитни автомобили. Между другото, производителят на скъпи хиперавтомобили Bugatti беше включен в тази организация преди 7 години, но по някаква причина напусна общността.