Отидете към основна версия

54 930 85

Краят на ръчните скорости е неизбежен. И има няколко причини за това

  • механична скоростна кутия-
  • автоматик-
  • тенденции-
  • роботизирана трансмисия
Снимка: Shutterstock

Когато Mercedes-Benz обяви през пролетта, че постепенно ще се откаже от ръчната скоростна кутия, като това ще стане от 2023 година, доста шофьори се почувстваха облекчени, докато друга - натъжени. Защото докато за мнозина манипулирането на предавките и съединителя е трудно или поне неудобно, за някои това е олицетворение на спортното шофиране.

Но колкото и шумна да е дискусията между привържениците на автоматичната трансмисия и феновете на автомобилите с „ръчка“, след появата на трансмисията с двоен съединител и нейното триумфално разпространение в компактните автомобили, механиката се оказа безнадеждно остаряла.

Трансмисията с двоен съединител е автоматизирана ръчна скоростна кутия, която може да сменя предавките много бързо, сама или чрез натискане на навигационен превключвател директно от волана. Тъй като не се нуждае от педал на съединителя, мнозина възприемат робота като автомат, без да навлизат в подробности.

Фалшиви присъди

Досега се смяташе, че ръчната скоростна кутия е не само по-спортно (от гледна точка на скоростта на превключване), но и по-икономично решение за намаляване на разхода на гориво. "Тази преценка обаче вече не е валидна, автоматичните трансмисии са настигнали ръчните скоростни кутии по отношение на ефективността“, казва Петер Керкрат от експертната организация KÜS. Особено скоростните кутии с двоен съединител - те превключват по-бързо от всеки състезател.

Освен това дните, когато разликата в разхода на гориво беше един или два литра при сравняване на версии с механика и класически автоматик, вече безвъзвратно отминаха. Ето защо, освен маркетинговото обещание за предполагаема спортност, единствената останала опорна точка за продажба беше цената, казва още Керкрат.

Това се дължи на факта, че механичните скоростни кутии са по-малко сложни за производство и съответно по-евтини. Следователно колите с механика средно са малко по-евтини. Но с масовото производство на скоростни кутии без педал на съединителя и това предимство изчезва.

Освен това, тъй като производителите трябва да тестват и хомологират всеки отделен вариант на модела, което е огромен разход, те се опитват да намалят разнообразието в гамата, казва Брита Сигърс, ръководител продажби в Mercedes-Benz.

Не само пари, но и място

Чрез пълното премахване на ръчните скоростни кутии производителите спестяват не само пари, но и място в купето, а това от своя страна е в полза на клиентите. В основата на централната конзола, където някога трябваше да се поставят обемисти скоростни лостове, все по-често се монтира само компактен джойстик, а до него често се поставя още една поставка за чаша, подложка за безжично зареждане на смартфон или ниша за съхранение на вещи.

Между другото, Мерцедес не е сам в изявлението си. Според доклад в германския вестник Automobilwoche VW също иска да се откаже от ръчната скоростна кутия, като това се очаква да се случи през 2024 година.

Поставете оценка:
Оценка 2.8 от 73 гласа.

Свързани новини