Всяка автоматична скоростна кутия няма да издържи дълго, ако я измъчвате в задръствания и забравяте да ѝ сменяте маслото и филтрите. Но има и такива с вродени слабости, за пет от които ви разказваме сега.
Днес са малко класическите автоматични трансмисии, които създават сериозни проблеми. Единици са тези, които се развалят преди 100 000 километра пробег. Болшинството издържат 200 хиляди км, а много от тях ще изкарат 300-400 хиляди км. Въпреки че някои от уплътненията, втулките и фрикционните съединители, разбира се, ще трябва да бъдат сменени. Важно е за всички да се поддържат правилно.
Под правилно отношение към автоматика разбираме не само редовната подмяна на работната течност ATF (трансмисионно масло), но и осигуряването на комфортни условия на работа. Не стойте в задръствания с часове (особено в жегите - прегряване), избягвайте внезапно ускорение (особено през зимата веднага от паркинга - маслен глад), и не предизвиквайте т.нар. шокови натоварвания. В идеалния случай карайте по извънградски магистрали с умерена скорост. С този подход дори CVT-трансмисиите могат да издържат 200 000 км, а хидравличните автомати още повече. И все пак сред автоматите се открояват такива по-малко и по-жизнеспособни. Ето кои са петте най-проблемни автоматични трансмисии.
AL4 (DP0)
В модернизиран вид тази трансмисия се монтира на Dacia Duster, Logan и Sandero, както и на Renault Fluence, Megan и Kangoo и на всички компактни модели на Citroen и Peugeot. Най-проблемна е тази трансмисия при Duster, затова препоръката ни е да закупите Duster с ръчна скоростна кутия.
При AL4 (DP0), разработен съвместно от три френски автомобилни производителя, фърмуерът може да бъде различен, но болестите са общи: главният соленоид се разрушава изключително бързо при прегряване, втулките на вала са с кратък живот, а електронната часто се бъгва.
6T30
Използва се от 2008 година и се монтира на Chevrolet Cruze, Aveo, Cobalt, Orlando, Opel Astra и Mokka. Ако все пак решите да изберете кола с тази трансмисия, то съветът ни е да избягвате комбинации с по-мощните двигатели 1.8 и дори 1.6. Дефектите се случват най-вече при автомобили от ранните години на този автоматик. Лесно прегрява, съединителите изгарят, преобразувателите на въртящия момент се чупят (до 2010 г.).
Повишени вибрации, бързо износване на втулки, течове на масло също са често срещани. Първите проблеми често започват след 40-60 хиляди км, дори и за най-спокойните шофьори. И това до 2014 година. След това автоматикът е сериозно ревизиран истава по-надежден, ресурсът нарасва до 250 хиляди км, но все още не е перфектен.
Aisin Warner TF-80SC
Този автоматик работи с почти всички модели Volvo и Opel (от Astra и по-големи), много модели на Citroen и Fiat, някои модели на Saab и Cadillac. Компактният и лек агрегат се прави от 2001 до 2018 година и през този период търпи три подобрения. Основният проблем произтича от факта, че в първите години се смяташе за необслужваем. И досега много модели в списъка на поддръжката нямат смяна на маслото.
Смяната на масления филтър също не е предписана, а за да направите тази операция трябва да отворите кутията. Всички постоянно триещи се повърхности се износват бързо, продуктите от износване се пренасят по маслените пътища и се натрупват в различни тесни места. Наличието им в смазката ускорява износването на цялата кутия, а самата смазка циркулира трудно. Плюс факта, че този автоматик е с недостатъчно ефективен топлообменник.
Jatco JR507E
Слагат го на големи коли на много марки, но най-вече на Nissan - включително Pathfinder и Patrol (до 2016 г.). До 2010 г. се среща в много модели на Infiniti. Тази стара петстепенна автоматична скоростна кутия е известна още под индекси JR507A и RE5R05A и се монтира на автомобили Hyundai и Kia - A5SR1 и модифициран A5SR2 (Sorento до 2009 г., Mohave до 2015 г.).
По принцип това е нормален агрегат, подходящ за двигатели V8, с голям ресурс от 350 хиляди км. Но с много чувствителна електроника и повишена непоносимост към агресивно шофиране (а се монтира и на спортната кола 350Z) или офроуд екскурзийки. Вродената склонност към прегряване, си остава през целия живот на тази трансмисия. Продължителните опити за спортно шофиране причиняват изгаряне на масло и бързо разграждане на преобразувателя на въртящия момент и соленоидите.
ZF 6HP26/28
Автоматик, който е използван до 2014 година на най-популярните модели BMW (3-та и 5-та серия, X3, X5, X6) и Audi (A4, Q5), на Range Rover-ите и автомобилите Jaguar. Днес все още се използва на автомобили от други марки, като например Ford Ranger.
Устройството започва да се счита за надеждно и жизнеспособно (след модернизация през 2004 година) и дори има сведения за издържливост до 300 хиляди км, понякога дори 500 хиляди. При машини с двигатели с ниска мощност вероятно ще работи вечно, но проблемът е, че се монтира на драйвърски автомобили - и те често се купуват от хора с активен стил на шофиране.
Следователно за мнозина съединителят за блокиране на преобразувателя на въртящия момент се износва катастрофално бързо, прахът се разпространява в цялата система и разваля соленоидите. Ако не обърнете внимание веднага на това, маслената помпа също се развали, което е изпълнено с цялостната смърт на кутията. Пластмасовите и гумените части също се характеризират с кратък живот. Бързо прегрява и мехатрониката започва да "затъпява".
Заключение
Инженерите все още не са измислили достойна алтернатива на класическите хидравлични автоматици. CVT и роботите, дори и най-добрите, изискват повече внимание и поддръжка. И те, като цяло, имат по-малък ресурс. И подобни заболявания (по същите първоначални причини) се появяват при тях дори по-рано.
Ето защо, когато избирате употребявана кола, особено ако пробегът вече е надхвърлил 150 000 километра, е по-разумно да се съсредоточите върху модели, които имат класическа автоматична трансмисия, без гореизброените пет. И това при условиу, че душата и левият крак ви категорично не принадлежат към обичайната "ръчка".
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Караиванов
14:32 18.10.2022
2 БАБИКЯН МИРИЗЛИВИЯ НЕКЪПАНИЯ
Коментиран от #3, #31, #38
14:36 18.10.2022
3 провинциалист
До коментар #2 от "БАБИКЯН МИРИЗЛИВИЯ НЕКЪПАНИЯ":
"Я КАЖЕТЕ НЯКОЙ ЧИТАВ АВТОМАТ" - АК47 ;)14:39 18.10.2022
4 Стт
От 6 гони карам Алфа 159, 2.4 петак с ремап на 240кс с тази кутия!
Вече е на 305000км, като последните 100к съм ги навършил аз!Два пъти съм правил опресняване по 4 литра масло по спецификация.
Не съм имал нито един проблем с кутията!
Коментиран от #18
14:55 18.10.2022
5 Грозд-ан
14:56 18.10.2022
6 Сандеро ГТ
Коментиран от #7, #10, #39
14:59 18.10.2022
7 Хмм
До коментар #6 от "Сандеро ГТ":
Това с километрите е врътката. У нас всички коли на по 15 години са на 160 хиляди километра. А реално са над 400 хиляди . Та скоростните кутии са си читави...15:13 18.10.2022
8 1111
15:15 18.10.2022
9 Коко
Коментиран от #14
15:21 18.10.2022
10 неуДачия задръстър
До коментар #6 от "Сандеро ГТ":
Дачия е съвременния трабант. Качвал съм се 2-3 пъти на Дачия, возията е пълен ужас...че то едно Пежо или Ситроен макар на повече години има в пъти по-добра возия от въпросните неуДачии.А иначе за автоматиците - 5-степенния автомат с хидротрансформатор на Mercedes е добър, с C-класа от 2001-ва взета на 170 хил. уж реални километри (но ме съмнява) минах 300 хил. км. с 4 смени на масло в кутията и нищо друго по нея, ръждата я почна и се наложи да я продам, пък отделно имаше някакви други проблеми с електрониката, но кутията си беше здрава.
Коментиран от #15, #46
15:23 18.10.2022
11 Трън
15:24 18.10.2022
12 Ваньо
Коментиран от #32
15:30 18.10.2022
13 Иво
15:32 18.10.2022
14 Име
До коментар #9 от "Коко":
Провери преди да пишеш глупости. Отдавна се предлага, но на версиите само с предно15:41 18.10.2022
15 Бла
До коментар #10 от "неуДачия задръстър":
Колега, да сравняваш возията на Дачия, с тази на Ситроен ( особенно ако е с хидроактив) , е меко казано несериозно :) . Той вози по - меко от С-класКоментиран от #19
15:53 18.10.2022
16 Този коментар е премахнат от модератор.
17 Читател
Коментиран от #22
16:03 18.10.2022
18 Коки
До коментар #4 от "Стт":
Ами, поздравления. А, на моята (не е от списъка в статията) изрично пише в книжката на автомобила - маслото на скоростната кутия не се сменя никога, а антифриза се сменя само веднъж на 250К км. Поздрави!16:09 18.10.2022
19 Сийка
До коментар #15 от "Бла":
Защо в БГ всички си мислят, че Мерцедес е еталон за возия е мистерия. Има едни други марки, които не преди много години в БГ си мислеха, че са имена на нови чалга клубове или уиски. И като се качиш на тях разбираш, че немската кошница е...кошница.16:13 18.10.2022
20 РаТко хиперкара § суперфоня
Коментиран от #37
16:19 18.10.2022
21 автоматик със лост
16:34 18.10.2022
22 автоматик без лост
До коментар #17 от "Читател":
не се впрягай ! важното е майтап да става ! тоя като си прави с нас гаргара ние не можем ли?16:39 18.10.2022
23 Заглавие от типа...
16:45 18.10.2022
24 Зле!
Моля все пак онези, който четат да имат предвид, че Дачия може да се сравнява само с Дачия нищо не е на нейната цена по класове и модели за да очаквате чудеса. Получавате точно толкова колкото плащате.
Отделно за Айсин в Ситроен - пълни глупости!
17:52 18.10.2022
25 бай Даньо
------------------------------------------------------------------------------------------------------
Карам една с CVT-трансмисия и е вече на над 300 000 км без никаква индикация че и идва края на всичко отгоре е такава че никаква смяна масла няма в сервизното обслужване... ха познайте каква марка !? Както казва стария шофьор когато умирал МАРКАТА! Дачия не бих си купил с автоматична , ръчна или каквато и да е трансмисия , не бих си купил и трудовашка количка от тая "марка" ...
17:55 18.10.2022
26 Иван Асен
Коментиран от #33, #35, #36
18:10 18.10.2022
27 Този коментар е премахнат от модератор.
28 Този коментар е премахнат от модератор.
29 Този коментар е премахнат от модератор.
30 Този коментар е премахнат от модератор.
31 Чакала2Най после
До коментар #2 от "БАБИКЯН МИРИЗЛИВИЯ НЕКЪПАНИЯ":
Най добрите, . Rav hybride 2016 и Lexus .Без погрешни .Карам само тези марки.Предната ми Раф 2016hibride , 250 000км изкарах ...без нито един проблем 🤫само една задна срязана гумаКоментиран от #48
20:45 18.10.2022
32 Аззз
До коментар #12 от "Ваньо":
И аз се смях за ZF6Слаба статия
21:29 18.10.2022
33 Този коментар е премахнат от модератор.
34 Този коментар е премахнат от модератор.
35 бай Даньо
До коментар #26 от "Иван Асен":
Зависи къде. В Америка готин пич младо момче автомонтьор ( ходи със виснали гащи и слуша ганста рап) ти приема колата в сервиза и като види ръчката ти казва "а чакай да извикам колегата, че тия не мога да ги карам " ... дори повечето нови спортни коли ( поршета , БМВ-та М-ки) са автоматик., жените под 40 години масово няма да знаят че има и друг вид коли където "ръчкаш" ... дай и на България 10 години и ще си приказваме защото и в Германия повече от 50% от 10 годишните коли ( нов вноса за БГ) са автоматик...21:56 18.10.2022
36 Този коментар е премахнат от модератор.
37 да ама
До коментар #20 от "РаТко хиперкара § суперфоня":
Нали за статийката му, КОЯТО ОТВАРЯМЕ ДА ЧЕТЕМ И УЖ НАУЧИМ НЕЩО, дрънкат левчета в касичката мута дреме му на аФтУра
22:05 18.10.2022
38 Този коментар е премахнат от модератор.
39 Потрбител
До коментар #6 от "Сандеро ГТ":
По принцип, Дачията затова е толкова евтина, защото при нея никой не си прави труда да проектира нещо. Техниката е проста и надеждна, защото отдавна е минала милиони километри тест при моделите на Рено, преди да отидат в аутлета Дачия. Дачия няма своя автоматична кутия, а и присаждат от Рено. Ако дефектира по-рядко, може би причината е в това, че при Рено й се налага да се справя с повече конски сили и N/m23:00 18.10.2022
40 Читател до Иво(13)
23:31 18.10.2022
41 ганю
00:20 19.10.2022
42 Лумпен
06:30 19.10.2022
43 Този коментар е премахнат от модератор.
44 Ганьо Балкански
09:06 19.10.2022
45 Кози
11:11 19.10.2022
46 Макарон
До коментар #10 от "неуДачия задръстър":
Бе, возя се на Дачия от 2013 г. и въобще не е толкова зле. Наистина е нисък клас автомобил с малко екстри и евтина изработка, но въобще не е толкова лоша кола, за парите си е доста здрав и икономичен автомобил.Пък, който не го кефи, да даде 120-180к за Ц или Е класа, аз също бих, но ги нямам тия пари.
11:24 19.10.2022
47 Ръчката
12:29 19.10.2022
48 Рано или късно
До коментар #31 от "Чакала2Най после":
всеки се качва на TOYOTA!!!13:38 19.10.2022
49 Никола
17:44 19.10.2022
50 Ивановски
16:47 20.10.2022
51 Ай стига ве
17:49 20.10.2022
52 Този коментар е премахнат от модератор.
53 Дядо ви Курти от село Пиперково
22:35 20.10.2022
54 Този коментар е премахнат от модератор.