Повишаването на цените на електроенергията, както и на разходите за доставки на суровини, хроничният недостиг на части и широко разпространеното намаляване на разполагаемия доход на населението оказват значително влияние върху производството и продажбите на автомобили. Това твърди изданието The Guardian, позовавайки се на актуална информация за случващото се в Германия.
Ако тенденцията продължи, има също така опасения, че ще има косвен ефект върху инвеститорите, които няма да имат стимули да изграждат съоръжения за зареждане, което ще направи електрическите автомобили по-малко привлекателни - защото ще станат по-непрактични за придвижване.
Доскоро притежаването на електрически автомобили набираше все по-голяма привлекателност с нарастването на цената на бензина. Но след неотдавнашното покачване на цените на електроенергията - в Европа с около една трета в сравнение с от преди година - ценовата разлика се е свила значително.
Собствениците на електрически автомобили, независимо дали зареждат колите си у дома или чрез договори с оператори за зареждане, вече усещат покачване на цените от 10% или повече. Очаква се и по-нататъшно покачване на цените, поради факта, че цената на електроенергията е свързана с тази на газа, който става все по-оскъден, след като Русия спря доставките на газ за много страни от Европа.
Allego, един от най-големите оператори на зарядни станции в Германия, повиши цените си в началото на този месец от 43 цента за киловатчас на 47 цента. Експресното зареждане се повиши от 65 на 70 цента за киловатчас, докато най-бързото, така нареченото ултрабързо зареждане, се повиши от 68 цента на 75 цента за киловатчас.
Супермаркети, вериги за домашни любимци и магазини за мебели, които доскоро предлагаха на клиентите безплатно зареждане, докато пазаруват, сега въвеждат такси. Според автомобилния икономист Щефан Брацел това е непосредствена заплаха за индустрията, свързана с производството на електромобили.
„Експлозията на цените на електроенергията може да се окаже сериозна опасност за прехода на превозните средства и трябва да бъдем адски внимателни по отношение на това“, каза той пред германски медии. „Ако електрическите автомобили станат по-скъпи за използване, нарастването на електрическата мобилност е застрашено от колапс, защото едва ли някой ще си купи електрическа кола“, казва още Брацел, който е и основател на Центъра за управление на автомобили (CAM).
Той и други защитници на електрически автомобили сега призовават германското правителство да гарантира, че цената на електроенергията ще остане под цената на бензина, което според тях е от решаващо значение за бъдещето на електрическите автомобили.
„Електрическите автомобили губят чара си“, написа Хелена Уисбърт, директор на базирания в Дуисбург Център за автомобилни изследвания, в неотдавнашен коментар за икономическия всекидневник Handelsblatt.
Държавните субсидии за електрически автомобили ще бъдат намалени наполовина до 4 500 евро от 2023 г., докато купувачите на plug-in хибриди, които в момента получават бонус от 6 750 евро, вече няма да бъдат подпомагани. Общата сума за подпомагане за закупуване на електрифицирани превозни средства трябва да бъде ограничена до 2.5 милиарда евро, достатъчни за покриване на бонуси за само 400 000 електрически коли - по-малко от 1% от колите, движещи се по германските пътища.
Едно предложение, което може да бъде приложено относително бързо, е да се увеличи данъкът върху превозните средства за дизеловите и бензиновите автомобили. В момента електрическите автомобили са с много нисък данък, като също така могат да използват бус ленти и места за паркиране, недостъпни за автомобили с ДВГ. Но това едва ли ще е достатъчно.