BMW M навлиза в нова ера с представянето на супер кросоувъра XM, първият баварски plug-in хибрид, който е само с индекс М. Новостта се различава от обичайните „М-ки“ не само по мощния си бензиново-електрически силов тракт. XM има нестандартни дизайнерски решения, уникално име и само една версия. BMW XM става и първия самостоятелен модел от подразделението M за почти 45 години, защото, както вече споменахме, 5.1-метровият кросоувър няма и няма да има „обикновени“ аналози.
Серийната версия на BMW XM до голяма степен повтори миналогодишния прототип. Има много разлики в нюансите, но общата концепция е запазена. От забележимите опростявания на очи се набиват традиционни дръжки на вратите, липса на т.нар. "тайни" фарове и по-малко изтънчена форма. XM е сравним по размер с X7 : междуосието на кросоувърите е същото (3 105 милиметра), но суперхибридът е с четири сантиметра по-къс, половин сантиметър по-широк и пет сантиметра по-нисък.
Приемствеността с предишната уникална разработка на BMW M - спортният автомобил M1 от края на 70-те години - се постига чрез лазерно гравирани емблеми от противоположните страни на задния спойлер. Неочаквано дизайнерско решение е и залагането на златисти елементи. Горният ръб на прозорците, линията на перваза на стъклото, облицовката на решетката, елементите на дифузора и спиците на опционалните 23-цолови джанти са направени в златисти отенъци.
Люкът за зареждане на BMW XM е разположен в предния ляв калник и е открит, сякаш за да подчертае електрификацията на модела. Под капака има доказания 4.4-литров V8 (489 конски сили, 650 Нм), който работи заедно с електромотор със мощност от 196 конски сили (280 Нм), вграден в осемстепенния автоматик и система за задвижване на всички колела. Системната пикова мощност е 652 конски сили, а въртящият момент - 800 Нм, което позволява на новия продукт да се нарече най-мощният сериен модел на М дивизията.
Динамичното представяне в никакъв случай не е рекорд: от място до 100 километра в час BMW XM ускорява за 4.3 секунди, максималната скорост е 250 или 270 километра в час (с M Driver`s package). Неофициалният флагман на М-ките се оказва по-бавен от нехибридния X5 M/X6 M с префикс Competition и това не е изненадващо, тъй като собственото тегло на иновацията е цели 2 750 килограма. От BMW обаче не крият, че XM е най-тежкият модел в историята.
Има три неща, които могат да зарадват феновете на BMW. Първо, хибридът XM е оборудван с батерия от 25.7 киловатчаса, която позволява изминаването на 88 километра по цикъла WLTP само на ток, без да стартирате двигателя с вътрешно горене. Второ, разходът на гориво в комбинирания цикъл на напълно зареден кросоувър няма да надвишава 1.6 литра на 100 километра. Трето, обещаната топ версия Red Label със 745 конски сили и въртящ момент 1000 Нм е на път - тя трябва да бъде не само тежка, но и много по-бърза.
От другите положителни страни си струва да отбележим идеалното статично разпределение на теглото, което е в съотношение 50:50 и много луксозния интериор. По отношение на архитектурата всичко е много подобно на актуализирания X7 - почти същите кори на вратите, подобна мултимедийна система iDrive 8, идентичен преден панел и централен тунел. XM се отличава само с фиксиран трансмисионен джойстик, декорация и довършителни материали.
Автомобилът е украсен с кожа в цвят кафе и тъмносиня напа, а за атмосферата в купето отговаря не само амбиентното осветление, но и стоте светодиода в „скулптурния“ таван. Интересното е, че за XM е избрана естествена кожа, а не изкуствен веган заместител. Важен нюанс е и оформлението на местата за сядане. То е по схемата 2 + 3, като трети ред по принцип не е предвиден.
Сглобяването на BMW XM ще започне преди края на годината в американския завод на марката. Базовият кросоувър ще струва 160 000 долара, докато версията със 745 конски сили ще се предлага за 185 000 долара, като ще трябва да доплатите за персонализиране на интериора и 23-цолови джанти. За сравнение, BMW X6 M струва $114 000 в Съединените щати, докато сравним триредов X7 M60i може да бъде закупен за $103 000.