На европейския автомобилен пазар започват да се появяват все повече китайски марки. В Поднебесната държава има около 500 автомобилни производителя, някои от които вече правят много добри коли. През последните двадесет години те изминаха дълъг път към срещата с потребителя.
Когато започнаха, те до голяма степен заимстваха без разрешение чужди технологии, а днес се използват и патенти, и лицензи, създават се съвместни производства и въобще - качеството им гони това на европейското автомобилостроене. Но въпреки че качеството на автомобилите от Китай се подобрява, тези коли са модерни, с отличен дизайн, те все още имат характерни „болести“. Ниската цена на китайските автомобили се постига не само от масовото производство, но и от икономията на материали и важни компоненти.
Тънка ламарина, некачествени части от поддоставчици, понякога и недобра сглобка на възли и агрегати в мотора и скоростната кутия са все неща, които са често срещани при китайските автомобили. Самите специалисти все още не са на нивото на европейските, защото това е сериозна инженерна работа, върху която европейците работят от много години. Но най-вероятно ще ни се наложи да свикнем и със сигурност ще ги караме, предвид започналата китайска инвазия в Европа.
Експлоатационният опит на китайските автомобили е малък, така че все още не е известно колко са издръжливи, как се поддържат и дали са непретенциозни към нашите климатични условия. Единствената китайска марка, продаваща официално у нас китайски автомобили е Great Wall и макар продукцията ѝ да изглежда добре, тя също страда от гореописаните недостатъци.
Относно безопасността на китайските коли също има още какво да се желае, макар, тези, които се продават в Европа да преминават успешно тестовете на независимите организации. Добре е, че на много места в Европа китайските автомобили вече се появяват в такситата и каршеринга. Така те най-добре ще бъдат тествани за здравина, отбелязват експерти.