Европейските автомобилисти може да сипват руски дизел и бензин в резервоарите си дори след като забраните влязат в сила, тъй като регулаторите нямат инструменти за проследяване на произхода на горивото, след като то е преминало през други страни. За това пише Ройтерс .
Европейският съюз забрани вноса на руски петрол от 5 декември и ще забрани руски петролни продукти от 5 февруари, тъй като това ще лиши Русия от приходи от петрол. Великобритания спря вноса на петрол и петролни продукти от 5 декември. Проблемите с проследяването на суровия петрол, след като е рафиниран обаче, означават, че руски бензин и дизел вероятно ще бъде доставян и реекспортиран от страни като Индия и Турция, казват експерти.
Европа се опитва да замени 600 000 барела на ден от руските доставки. Според Евген Линдел, пазарен анализатор в консултантската компания FGE рискът за репутацията, свързан със закупуването на руско гориво, съчетан със застрахователни затруднения, означава, че въпреки санкциите количества руско гориво вероятно ще достигнат до Европа чрез по-малки играчи на пазара.
Холандските митници, които контролират главния център за търговия и съхранение на Амстердам-Ротердам-Антверпен, правоприлагащите органи на Обединеното кралство и Междуконтиненталната борса ще проверяват официалните сертификати за произход на вносно гориво. При съмнение митниците на Обединеното кралство и Нидерландия може да изискат допълнителни документи, за да помогнат при определянето на произхода, като и договорни споразумения, фактури или товарителници. Също така ще се изискват сертификати и доказателства от рафинериите за произход на обработвания петрол, но и това най-вероятно няма да помогне.
Смесването на руски горива на друго място с неруски еквивалент няма да промени произхода им, докато преработката на руски суров петрол Ural в дизел на друго място ще го направи. Така е практически е невъзможно да се проследи произходът на смесения или рафиниран петрол и е трудно да се проследят доставките от кораби, което означава, че тези аспекти на санкциите зависят до голяма степен от „добрата воля на производителите“, казаха източници от индустрията, запознати с импортирането и проследяването на процеса.