Първоначално замислена като трилогия, серията концепти на Audi, носещи приставката „сфера“, най-накрая приветства и своя четвърти епизод. Тази четвърта "сфера" представлява купеобразен кросоувър, който може да се превърне в пикап и чието табло е без огромен екран.
През годините екраните стават все по-важни в нашите автомобили. До такава степен, че заемат почти цялата повърхност на арматурното табло при някои модели, особено в гамата на Mercedes. Но тази тенденция не е непременно задължително да продължи.
Няколко скорошни прототипа, като Dacia Manifesto и Citroën Oli показаха противоположната гледна точка. Дори и да се развива в почти противоположен регистър, със своите 4.98 м дължина и решително високо позициониране, концепцията Audi activesphere на свой ред търси XXL цифрови панели.
Сядайки на мястото на водача, първо сме изненадани от изключителната визия напред, която ни се предлага. Предното стъкло е впечатляващо голямо и няма високо разположено арматурно табло, което да блокира видимостта ви. Малко по-ниско, малък прозорец дори ви позволява да наблюдавате пътя по необичаен начин.
Дъното на вратите също е остъклено, малко като на McLaren Senna. Целта е да се получи оптимална видимост по време на хипотетичните офроуд излети с този кросоувър, проектиран да може лесно да се отдалечава от асфалта.
Що се отнася до приборите на арматурното табло, то физическата апаратура на практика е изчезнала. Остава само мини-екран в центъра на таблото. Липсата на гигантски екран отговаря на едно друго желание. „Искахме да позволим на дизайна да се изрази, без тези дигитални панели да се набиват на очи“, обяснява Чарлз Лефранк, директор на американското дизайнерско студио на Audi.
"В днешно време производителите сме толкова склонни да поставяме екрани навсякъде, че сега решихме, че може да има алтернатива. Винаги си се представям в хола си. Сега телевизията е обект, който всички се опитват да затворят, да интегрират."
Но за разлика от Dacia или Citroën, Audi не са заложили на смартфона, за да компенсират това виртуално изчезване на цифровите панели. Марката предпочете решение, което е по-достойно за научнофантастичен филм - оборудване на водача и пътниците с очила за добавена реалност.
По-компактни и удобни от стандартните, те могат да показват различни изображения като холограми,без да ви откъсват от външния свят. Така можем да видим релефна карта, цифрова информация и дори копчета за регулиране на климатика. При този прототип последните обаче не са особено функционални, въпреки че са добре обмислени да заменят физическите бутони в дългосрочен план.
Следователно трябва да се извърви дълъг път, преди да видим подобна технология, пусната в серия. И също така ще е необходимо да се убедят купувачите да носят постоянно тези очила за смесена реалност. Въпреки това остава малък екран, който показва скоростта и най-важните индикации за работата на колата.
Другият аспект, който изглежда далеч от производство за момента, е автономното шофиране от ниво 4. Както при концепциите на skysphere, grandsphere и urbansphere, воланът, педалите и таблото могат да се прибират и тук - решение, което освобождава още повече на зрителното полезрението напред.
Но знаем, че много технически и регулаторни проблеми все още пречат на производителите да реализират този вид идея. Като бонус, при това стилово решение, възприетата кинематика изисква да внимавате за коленете си, когато воланът се сгъва! Ръстови пасажери също ще ке чувстват малко притеснени на задните седалки, въпреки междуосието от 2.97 м, близко до това на лимузината A8.