От вчера, 5 февруари, влязоха в сила горивните санкции на западните държави срещу Русия: Европейският съюз забранява вноса на руски петролни продукти, а в същото време Европейският съюз и страните от „Голямата седморка“ определят ценови „таван“. " за тях.
Решението на Европейския съюз да въведе ембарго както върху петролните продукти, така и върху петрола беше прието миналото лято. Петролните санкции с шестмесечно закъснение влязоха в сила на 5 декември, а санкциите за горивата - два месеца по-късно, от 5 февруари.
Според материалите на Европейската комисия обаче, забраната за внос на петролни продукти от Русия не е наложена на всички страни от ЕС. Тези, които не могат бързо да намерят алтернатива на руските доставки, ще продължат да внасят горива до края на 2023 година. Такова временно изключение се прави за България и Хърватия, които ще продължат да получават газьол, а Чехия - дизелово гориво.
Русия доставяше на Европа основно дизелово гориво, както и авиационен газ, газьол, мазут и нефт. Нефтопродуктите от Русия се транспортират по различни маршрути: най-големият дял се доставя по море (повече от 90%), освен това доставките се извършват с железопътен транспорт (около 7%) и тръбопроводи (3%).
Както при петрола, и при петролните продукти е предвиден механизъм за ограничаване на цените. Освен Европейския съюз към него се присъединиха и страните от Г-7. За първи ограниченията влизат в сила от 5 февруари с преходен период от 55 дни. Страните от Г-7 започват да прилагат "тавана" на цените от 5 февруари.
Това означава, че на компаниите от всички тези страни ще бъде забранено да предоставят услуги, свързани с морски транспорт на руски петролни продукти до трети страни на цени, по-високи от ограничението.
Тъй като цените на различните петролни продукти се различават значително, беше решено да се определят два "тавана": 100 долара за барел за петролни продукти от Русия, които се търгуват с надценка спрямо еталонния петрол, и 45 долара за барел - за тези, които се търгуват на по-ниска цена, с отстъпка. Обикновено "по-светлите", по-скъпи петролни продукти, като дизелово гориво и керосин, се продават с надценка спрямо маслото, а "по-тъмните", по-евтини, като мазута, се продават с отстъпка.
На всеки два месеца Европейската комисия ще предоставя подробен преглед на пазара, въз основа на който страните членки на ЕС и коалицията Г-7 ще могат да коригират цените.