Зигфрид Волф, член на надзорния съвет на Porsche, в тайно писмо до Владимир Путин предлага помощ за производството на автомобили в Русия. Той предлага на руския президент сделка с Volkswagen - срещу 60 милиарда рубли (около 800 милиона евро), с която Волф ще може да „спаси руската автомобилна индустрия“ и да осигури производството на най-малко 270 000 автомобила годишно в Русия. Информацията е на всекидневника Spiegel, който твърди, че има достъп до писмото на Волф.
Във въпросното писмо Зигфрид Волф представя плана си на Путин, започвайки с думите "Уважаеми Владимир Владимирович!". Волф, посочвайки „трудните условия“, в момента в Русия, предлага възобновяване на производството на висококачествени автомобили и представя „решение на този проблем“. За своя проект той иска да използва два завода, където производството беше спряно през пролетта на 2022 г. Единият от тях е край Москва и е собственост на Volkswagen.
От писмото става ясно още, че вече е постигнато „съществено споразумение с висшето ръководство на Volkswagen“. Решението трябвало да бъде "окончателно одобрено от надзорния съвет на групата" най-късно до март (писмото е изпратено през януари тази година).
Австриецът Зигфрид Волф е в надзорните съвети, между другото, на германското Porsche, което, както е известно, принадлежи към един концерн заедно с VW. Според Spiegel, малцина бизнесмени от немскоезичния свят имат толкова добри контакти в Русия, с местни босове и олигарси и с президента Владимир Путин, колкото Волф.
От изданието припомнят, че дълги години Волф заема ръководни позиции в империята на олигарха Олег Дерипаска, включително в борда на директорите на руската група ГАЗ. Бившият собственик на ГАЗ Дерипаска е в санкционните списъци на САЩ и ЕС от 2018 година.
Волф, който е потърсен за коментар по темата от Spiegel,, уверява, че „остро осъжда настоящата руско-украинска война“ и „никога не е участвал в производството на оръжия“, „не прави пари от това по никакъв начин“ и „ се е оттеглил от всички предишни оперативни дейности в Русия”. Той също така подчертава, че „не си сътрудничи по никакъв начин с лица или компании, които са обект на международни санкции“.
Според вестника обаче писмото на Волф до Путин „повдига сериозни съмнения“. Там Волф предлага на Путин да възкреси „легендарната руска марка Волга“.
Ще припомним, че производството на Волга беше прекратено от групата GAZ през 2010 г. Сега австриецът иска да използва заводските мощности и ноу-хау на групата Volkswagen, която след началото на войната спря производството в собствения си завод в Калуга и се оттегли от производственото сътрудничество с ГАЗ в Нижни Новгород.
Планът на Волф е да рестартира производството на автомобили в два завода (в Калуга и Нижни Новгород) от втората половина на 2023 година. Както Волф обяснява в писмото си до Путин, превозните средства „трябва да имат руски дизайн и да бъдат напълно преработени отвън, за да донесат характеристиките на легендарните модели Волга и Победа. След като Spiegel огласи писмото, Volkswagen ясно се дистанцира от плановете на Волф, като ръководството на компанията заяви, че „не знае нищо“ за подобно писмо.
Според Spiegel, Путин ще бъде готов да подкрепи плана на Волф, "предвид ситуацията в автомобилната индустрия". За ръководителя на Кремъл всяка помощ за възстановяване на икономиката от съществено значение, тъй като, както вече е известно, общественият натиск и широкият пакет от западни санкции доведоха до масово напускане на международни автомобилни производители от Русия.
Производители като Volkswagen, Mercedes-Benz, Nissan и Renault и почти всички останали се оттеглиха от руския пазар. В резултат на това през 2022 година броят на новопроизведените и регистрирани автомобили в Русия е намалял с почти 60%. „Липсва всичко: части и квалифицирани работници, а много заводи са бездействащи от месеци“, завършва статията си Spiegel.