Отидете към основна версия

26 640 27

Тествахме новата пета серия на BMW и на ток, и... с дизел (вижте и колко струват у нас)

  • bmw-
  • 5er-
  • i5-
  • 520d-
  • тест

Ровин, Хърватия. Екип на mobile.bg от мястото на събитието.

Макар мерките за възможно най-бързо и повсеместно електрифициране на автомобилите в световен мащаб започват леко да се разхлабват, производителите на автомобили все още трябва да изпълнят същите трудни цели за дела на продадените електромобили. Може би това е причината електрическата версия на новото BMW Серия 5 да е първа в лансирането на новата генерация на модела.

Интересното обаче е и друго. Наред с новото i5 (при това във топ версията BMW i5 M60 xDrive), баварците показаха и... дизеловия вариант на "петиѝцата". Екипът ни имаше възможност да се запознае и с двата варианта на новата пета серия, впечатленията от което ви разказваме сега.

За запознатите с баварската продукция е пределно ясно, че това е много важна кола за BMW; шанс за затвърждаване на позицията на марката на върха на пазара на бизнес седани. Конкуренцията обаче е сериозна - новата серия 5 трябва да се бори, както с традиционните си противници Audi A6 и Mercedes-Benz E-Klasse, но и с нарастваща гама от конкуренти от други марки, включително Lexus ES и Genesis G80.

Екстериор

Може би не е изненадващо, че дизайнерите на BMW не са променили много стила на Серия 5. Германската компания просто е работила за модернизиране на популярния си седан. Колата има нова предна част с нова (и за щастие не огромна) предна решетка, разполага с нови светлини, но може би най-голямата промяна е по-изчистения профил, който придава минималистичен, модерен стил.

Електрическите i5 версии получават някои леки промени, за да ги разграничат от алтернативите, задвижвани с ДВГ. Така например решетката е малко по-различна и разбира се няма изпускателни тръби отзад, но това е всичко, освен ако не изберете най-мощния i5 - M60 xDrive, който тествахме ние. Той идва с много по-агресивно изглеждаща предница с черна решетка и клиренсът му е снижен с 8 мм по-ниско от стандартния i5 поради по-спортното окачване.

Този най-мощен i5 е може би най-добре изглеждащият автомобил в гамата на Серия 5 досега, въпреки че се очаква гамата да се увеличи с комби и с високопроизводителни модели M5 Competition в бъдеще. Но всяка версия на Серия 5 е красива по някакъв особен начин и сега това би трябвало да я постави в добра позиция спрямо леко напомпания Mercedes E-Klasse и вече поостарялото Audi A6.

Интериор

Независимо от системата за задвижване под обвивката, новата Серия 5 идва с нов, много по-изчистен салон, който е вдъхновен от този на по-голямата луксозна лимузина Серия 7. Това означава, че в салона има по-минималистичен, модерен подход, който поставя акцент върху лентата за амбиентно осветление, която обхваща таблото и вратите.

Истинският фокус обаче е новият сензорен екран на информационно-развлекателната система и дигиталната инструментална група, като и двете са разположени в широк, леко извит блок, който покрива повече от половината широчина на таблото. По очевидни причини BMW го нарича Curved Display и той вече се използва и в други модели от гамата.

В петата серия BMW премести повечето функции в екраните, като това позволява премахването на множество бутони от арматурното табло. Точно това, според нас е и основният недостатък по отношение на интериора в новата пета серия. Сензорните контроли определено отвличат вниманието на водача от пътната обстановка, тъй като за подаването на определена команда е нужно погледът на водача да се премести от пътя или с други думи - не става с напипване.

Иначе таблото, както и целия останал интериор са стилни. Но това е първото BMW, което се предлага със стандартен интериор без естествена кожа. Качеството като цяло обаче е толкова безупречно, колкото бихте очаквали. Повечето от материалите се чувстват доста първокласни и дори тези, които не са, са отлично интегрирани в добре проектирания салон.

Просторът е оптимален за автомобил от този клас. i5 има 490-литров багажник в задната си част, което поставя 354-литровото товарно пространство на Genesis Electrified G80 в доста неизгодна позиция. Освен това е само с 30 литра по-малко от това на дизеловата версия, а и на останалите варианти на новата "петѝца", които ще бъдат показани по-късно и които са с ДВГ.

Но без значение коя версия ще изберете, има много място на задните седалки, където дори високите пътници се чувстват комфортно и ще намерят достатъчно място за краката си. Единствено централната задна седалка не е толкова удобна, но това е недостатък на почти всички триместни задни "дивани".

Технология и безопасност

Тъй като BMW направи извития дисплей сърцето на своето ново табло, това е очевидното място, от което да започнем. Въпреки че сме виждали версии на тази система, въведени в модели от X1 до Серия 7, i5 разполага с новата операционна система 8.5 на BMW. Премиерата ѝ именно в новата пета серия има за цел да ни покаже усъвършенстваната предишната технология с по-интуитивни дисплеи и менюта, както и множество нови характеристики.

Основната сред тях е обновеното меню за управление на климатика, което очевидно е било необходимо, за да направи управлението на сензорния екран по-интуитивно и достъпно. Промените, които осигуряват по-лесен достъп до различните функции, със сигурност са подобрили нещата, но не можем отново да не споменем, че конвенционалните бутони биха били още по-добри и със сигурност биха били по-малко разсейващи при шофиране.

Всички системи за безопасност са перфектни, с изключение на една, която е доста дразнеща. Системата за предупреждение за ограничение на скоростта ще ви алармира по неприятен начин всеки път, когато превишите ограничението на скоростта, което, повярвайте, е доста дразнещо, но трябва да е добре, ако просто се придържате към предписаните ограничения, нали? Но не.

Цялата система зависи от това колата да знае какво е ограничението на скоростта, а то не винаги е правилно. Независимо дали това е технология за разпознаване на пътни знаци или пропуски в познанията за GPS, системата понякога ви известява, че се движите с неразрешена скорост, макар да сте я надвишили само с един километър. Това е изключително вбесяващо и въпреки че може да се изключи, ще се активира отново, когато рестартирате колата.

Трябва да ви предупредим обаче, като кажем, че BMW далеч не е най-лошият автомобил на този фронт (Lexus, Kia и Hyundai, гледаме към вас) и тази технология става задължителна на много места, така че ще става все по-често срещана с течение на времето.

Пробег и скорости на зареждане

Както и преди, Серия 5 ще се предлага с избор от бензинови, дизелови и хибридни задвижвания, но това е първият път, когато BMW създава електрически версии, като и двете са наречени i5.

Има две различни ел. версии — eDrive40 и M60 xDrive — но и двете идват с една и съща литиево-йонна батерия с 81.2kWh използваем капацитет. Първият използва това, за да задвижва един електрически мотор, който изпраща 335 к.с. към задните колела, докато вторият има два двигателя; един отпред и един отзад. Заедно те дават на автомобила задвижване на четирите колела и внушителните 593 к.с.

Естествено, M60 xDrive е по-бързият от двата, като ускорява от 100 км/ч за удивителните 3.8 секунди, преди да достигне максималната си скорост от 250 км в час. eDrive40 също е бърз, с шест секунди ускорение от място до сто и с максимална скорост от 190 км/ч. Това е достатъчна производителност за да гарантира, че eDrive40 ще бъде предпочитаният i5 за повечето клиенти.

Основно защото това е по-евтиният вариант, но и защото предлага по-голям пробег с едно зареждане. Докато M60 xDrive издържа между 450 и 520 километра с едно зареждане според официалните тестове за ефективност, eDrive40 може да изкара между 500 и 580 километра при същите условия.

В реалния свят вероятно няма да постигнете такъв пробег с нито една от двете коли – със сигурност не при скорост на магистрала – но и двете могат да изкарат над 300 километра, а eDrive40 трябва да ви даде шанс да надхвърлите 400 км в правилните условия и начин на шофиране.

И двата автомобила получават една и съща система за зареждане с постоянен ток с мощност 205 kW, което означава, че батерията може да се презареди от 10 до 80 процента за половин час, ако приемем, че можете да намерите достатъчно бързо зарядно устройство. Но дори и да се озовете на по-малко мощните 22kW променливотокови зарядни устройства, батерията може да се зареди напълно за малко повече от четири часа. Зареждането с помощта на 7 kW домашно зарядно обаче ще отнеме доста повече време, но все пак трябва да е възможно за една нощ.

Возия и управление

Спортното управление беше силната страна на старата серия 5 и изглежда, че новият модел ще продължи там, където спира предшественикът му. Това, което разбрахме е, че i5 има предимство в сравнение с дизеловата версия, благодарение на нискоразположената си батерия и компактните електрически мотори, които поддържат центъра на тежестта нисък, като по този начин колата се държи уникално в завои.

Това отчасти се дължи и на кормилното управление, което е прецизно и предвидимо, въпреки че се усеща леко ориентирано към комфорта. Ако превключите на спортен режим обаче, воланът става остър и прецизен, а колата реагира незабавно.

Всичко това не прикрива размера на колата по никакъв начин - все пак това е голям седан - но я прави по-лесна за управление във всяка ситуация. Това кормилно управление е съчетано с усещане за страхотен баланс както при eDrive40, така и при M60 xDrive, и това е много полезно особено за последната версия, която може да стане опасна за по-неопитни водачи, благодарение на огромната си мощност.

И двата автомобила са подпомогнати и от страхотни настройки на окачването, въпреки че M60 xDrive е предвидимо по-твърд, което означава, че има по-малък крен на каросерията от в завоите. Въпреки това пътуването е комфортно, а не дивашко , а возенето по магистралата е доста гъвкаво меко дори в режим Sport.

Може би най-голямата разлика между двата модела е спирането, защото M60 xDrive получава по-мощна система, вдъхновена от моторния спорт, отколкото стандартния eDrive40. Заслужава си да имате такава, защото докато педалът на спирачката на M60 се чувства мощен и ефективен и вдъхващ увереност, със спирачките на eDrive40 имате чувството, че трябва да работят много по-усилено, за да спрат 2.2-тонния седан.

А това е дизеловата алтернатива

От друга страна, 520d е отговорът на днешните нужди и идва да предложи отлична комбинация от разход, който реално е 5.1 л/100 км и прилична динамика, макар да говорим за четирицилиндров агрегат с вътрешно горене. Дизелът определено е много икономичен и това е нещо, което установихме и на практика, тъй като дизеловата "петѝца" се движи без много усилия, а шумоизолацията върши толкова добра работа, че е трудно когато сте в салона да разберете, че под предния капак се крие четирицилиндров редови дизел, който е комбиниран с отличната осемстепенна автоматична скоростна кутия.

Така че тази просторна кола, която, както вече споменахме, е и с по-голям багажник от електрическите, е най-добрата за дълги пътувания, тъй като предлага повишена автономност от над 1000 километра и ви транспортира гладко, а също така ви освобождава от процеса на намиране на точка за зареждане, което е необходимо „зло“, когато се окажете зад волана на i5.

Цени

Цената на базовата електрическа версия i5 eDrive40 започва от 139 300 лв, което предвид цените на преките конкуренти, може да се определи, като атрактивна. Но началната цена на най-мощната към момента версия BMW i5 M60 xDrive вече не е толкова ниска. Тя е 195 700 лв, като за разликата от приблизително 50 000 лева получавате по-добра динамика, но по-малък пробег с едно зареждане и по-твърда возия.

Що се отнася до дизеловата версия, тя по цена е аналогична на i5 eDrive40 - започва от 118 850 лв. За тези пари получавате автономност с едно зареждане от над 1000 км, но не толкова динамична кола, колкото електрическите. Важното е, че баварците предлагат избор и все още не са отписали двигателите с вътрешно горене.

Поставете оценка:
Оценка 4.2 от 38 гласа.

Свързани новини