Преди по-малко от две седмици по време на Автомобилен салон София 2024 посетителите на изложението видяха за първи път у нас Mazda CX-80. Най-голямата и най-луксозна Mazda правена някога за Европа дебютира по време на салона, но преди това да се случи, ние имахме възможност да я тестваме по време на международен тест организиран от марката в Германия. Ето и впечатленията ни от първите динамични тестове на модела.
Екстериор
Ако екстериорът на CX-80 ви се струва поразително познат, то това вероятно е така, тъй като кросоувърът споделя цялата си предна част с представената по-рано CX-60. Новият CX-80 споделя познатия дизайн „Kodo “ с по-малкия си събрат, като се отличава с елегантен профил и удължено междуосие. Повдигайки темата за размерите, можем да споменем, че междуосието се е увеличило и вече достига 3120 мм или с 250 мм повече от това при по-малкия брат с означение 60. Това е основно забележимо в задните врати, които са удължили значително своят размер и от своя страна позволяват по-лесно влизане на втория и третия ред седалки. От Mazda наричат този дизайн „грациозна издръжливост“ или поне така е преведено от японски на английски, а тук вече е и на български.
След като споменахме междуосието, ще допълним и другите характеристики, които са дължина от 4955 мм, височина от 1710 мм и ширина от 1890мм. Едва ли за някого е изненада, че задната част също има поразителна прилика, макар да можем да отличим някои освежени линии, като тези на пространството около номера и долната част на бронята, които са отличителни за по-големия кросоувър. Изборът на размер за джантите се свежда до три варианта за 20-цолови дизайни, а купето може да е боядисано в девет цвята, един от които е изцяло новият Melting Copper.
Интериор
Преминавайки към интериора, тук отново няма да забележите никаква разлика с CX-60, ако сравняваме мястото в предната част, като налице са премиум материали, които в зависимост от нивото на оборудване могат да бъдат в изцяло черен цвят с черна кожа и тъмни дървени апликации или по-светла тема с бял кожен салон и светли дървени апликации. Пред водача стои дигитален километраж с няколко различни теми за конфигуриране, които наподобяват класически аналогов километраж, а в средната част откриваме 12.3-инчов дисплей, който се командва от голям джойстик върху средната конзола. Тук можем да споменем и размера на централната конзола, която въпреки, че изглежда луксозно и се слива много добре с интериора, все пак може да стеснява една идея вътрешното пространство за краката на шофьора и пътниците.
Както споменахме, инфотеймънт системата се управлява от физически бутони за разлика от много други нови модели, точно както и климатроникът се управлява от физически бутони, нещо което все по-рядко се среща в нови модели.
Седалките, които при нашата версия бяха с електрическа настройка и обдухване са големи и удобни, а нагласянето им може да стане лесно чрез вграден помощник, който настройва всичко след задаване на вашия ръст в менюто. Преминавайки на втория ред, трябва да споменем, че CX-80 се предлага с опция за 6 или 7 места и съотвено класическо разположение с три седалки за втория ред (тип „пейка“), две седалки с тунел между тях или две седалки с централна конзола. Задните седалки могат да се регулират по всички параметри без височина, като предлагат достатъчно пространство за втория ред, както по отношение на главата, така и по отношение на краката, което обикновено е основният проблем.
Тук идва моментът да споменем и третия ред седалки, който всъщност е и най-голямата промяна в CX-80. Ако трябва да бъда честен, ще си призная, че бях скептично настроен за него и не го възприемах като място на което бих могъл да се събера със своя ръст от близо 190 см, но за моя изненада успях да седна удобно, като единствената ми забележка е за по-високия под, който е типичен за този клас автомобили с трети ред седалки, но въпреки това не беше толкова голям проблем. При разгънат трети ред седалки, мястото в багажника става 258 литра, което не е най-оптималното за седем човека, но при сваляне на третия ред седалки то нараства до 687 литра.
Нивата на оборудване за интериора са пет на брой - Exclusive-line, Takumi, Homura, Takumi Plus и Homura Plus, като всички разполагат с богато оборудване, включително тризонов климатроник, 12,3-инчов цветен TFT централен сензорен екран, гласово управление Alexa в автомобила, DAB радио, Bluetooth, безжичен AppleCarPlay® и Android AutoTM, хибридна навигация, круиз контрол и други.
Задвижване и технически характеристики
Стигнахме и до задвижването, а то е също толкова опростено, колкото и останалата част от автомобила и се свежда до една дизелова и една plug-in хибридна опция. Новоразработеният 3.3-литров дизелов шестак е наличен и тук и вероятно ще е по-предпочитаната опция за българския пазар, предвид любовта на българина към нафтата. Тук двигателят е във вариант с 254 конски сили и 550 нютон метра въртящ момент, които се предават към четирите колела чрез 8-степенна автоматична трансмисия. Вече сме ви разказвали подробно за този двигател и подобно на предходните ни впечатления, така и тук ще споменем, че двигателят е идеален за това за което колата е направена, а именно дълги преходи, без да усещате умората от пътя. Кутията превключва плавно без да усещате какво се случва, а обезшумяването на купето прави трудно познаването на типичния за дизел звук. Наличието на въртящ момент е ясно забележимо при по-рязко подаване на газ, а скорости дори и над позволените за България не бяха притеснителни по немския аутобан без ограничения. Разходът, който от Mazda дават по каталог достига до 6.8 литра на 100 километра, но спокойно можете да паднете и под него, ако шофирате в рамките на ограниченията и без резки натискания на газта.
Що се отнася до Plug-in хибридната версия, тя разчита на 4-цилиндров 2.5-литров бензинов двигател и един електромотор. Тук системната мощност е 327 конски сили, като това може да бъде усетено при ускорение, което тук отнема 6.8 секунди за разлика от 8.4 секунди при дизела. Въпреки това, максималната скорост при бензина е ограничена до 195 км/ч срещу 219 км/ч за дизела. Този двигател несъмнено предлага по-добра динамика в комплект със заредена батерия, а при изключително градско шофиране, може да даде и по-добър разход, благодарение на опцията за шофиране само на ток, който може да достигне до 60 километра.
От Mazda твърдят, че са променили окачването спрямо по-малкия брат CX-60, но и тук е забележимо това „подскачане“ при по-големи неравности, макар и да не е толкова изразено, както и накланянето в завой, което можем да приемем за нормално в този клас. Въпреки това, заключението ни е, че Mazda са успели да направят кросоувър, който попада в един доста оспорван клас. Цените започват от 109 990 лева с ДДС за дизеловата версия в ниво на оборудване Exclusive-Line и достигат до 132 890 лева с ДДС за хибрида в Takumi Plus версия.