Отидете към основна версия

13 303 86

Европа го закъса: Volkswagen е в безпрецедентна криза

  • volkswagen-
  • криза

Европа е обхваната от стачки на работници в автомобилната индустрия

На 29 октомври хиляди германски работници започнаха национална стачка с искане за по-високи заплати. Протестно движение се наблюдава в предприятията Volkswagen Porsche AG, BMW и Mercedes-Benz, работниците напомниха за себе си и в град Оснабрюк, където се намира един от "проблемните" заводи на Volkswagen, който концернът възнамерява да затвори напълно.

Във вторник канцлерът Олаф Шолц проведе среща с бизнес лидери, включително шефа на Volkswagen Оливер Блуме, за да обсъдят стратегии за укрепване на индустриалния сектор на Германия. Тричасовата среща при закрити врата в Берлин беше насочена към проучване на политически мерки за стимулиране на растежа, защита на работни места и укрепване на позицията на Германия като глобален индустриален център, каза правителственият говорител Щефен Хебестрайт.

Отделно проучване на асоциацията на автомобилната индустрия VDA установи , че трансформацията на германската автомобилна индустрия може да доведе до загуба на 140 000 работни места до 2035 г., от които около една четвърт вече са извършени. „Европа – особено Германия – все повече губи международната си конкурентоспособност“, се казва в доклада на VDA.

В него се казва още, че германските компании плащат три пъти повече за електроенергия от своите американски или китайски конкуренти, изправени пред по-високи данъци и увеличени бюрократични тежести.

По същото време в завода на Porsche AG в Цуфенхаузен в Щутгарт 500 работници излязоха по време на нощната смяна, а след това около 4000 работници стачкуваха по време на първата смяна, за да се присъединят към демонстрацията. В баварския град Инголщат работниците маршируваха със силни ритми, надуваха свирки и развяваха знамена в завода на Audi, който е част от групата Volkswagen.

Volkswagen в момента е в най-лоша позиция. В сряда концернът отчете спад на печалбата през третото тримесечие с 42%, което е най-ниското ниво от три години. „Това подчертава спешната необходимост от значително намаляване на разходите и повишаване на ефективността“, каза финансовият директор Арно Антлиц в изявление.

Антлиц заяви още, че е уверен, че компанията може да постигне сделка с работниците, но не може да изключи стачки, тъй като компанията обмисля повече от 10 милиарда евро (10,8 милиарда долара) съкращения на разходите.

Германското правителство настоя за резолюция, която да остави заводите на VW отворени, но правителствен говорител каза в сряда, че е твърде рано да се каже дали Берлин ще предостави държавна помощ.

След пандемията европейският автомобилен пазар се е свил с около 2 милиона автомобила, намалявайки продажбите на Volkswagen с около 500 000 бройки годишно. По-евтините модели на Tesla и китайските производители на автомобили спечелиха пазарен дял в Европа.

От Volkswagen подчертават, че не са забравили да създават страхотни коли, но производствените разходи далеч не са конкурентни. В Китай Volkswagen също загуби пазарен дял заради по-евтините модели на местни конкуренти, въздействие, което се влошава от по-голямото забавяне на китайската икономика поради кризата с недвижимите имоти.

Доставките на Volkswagen за Китай, най-големият автомобилен пазар в света, са спаднали с 15% до 711 500 автомобила през третото тримесечие. Това намали глобалната цифра, която падна до 2,176 милиона автомобила.

Така Volkswagen подчертава, че без затваряне на част от заводите в Европа ще бъде трудно за концерна да възстанови конкурентоспособността и отново загатва за "трудни решения". Ръководството казва, че германските заводи са много по-скъпи за експлоатация от тези на конкурентите поради високите разходи за труд и енергия. Антлиц каза, че съкращенията ще бъдат трудни, „и че много служители са загрижени за бъдещето си“, „Изправени сме пред важни и болезнени решения“.

Поставете оценка:
Оценка 4.7 от 43 гласа.

Свързани новини