Налагането на дисциплинарни наказания както по Кодекса на труда, така и по Закона за държавния служител, винаги се реализира по изрично предвидени в съответния нормативен акт основания, ред и процедура.
Съобразно принципа за законоустановеност на наказанието, могат да бъдат налагани само посочените в Кодекса на труда санкции. Налагането на друг вид наказание (напр. глоба) е недопустимо.
Преценката за налагане на наказание „уволнение” е оставена на органа по назначаване и държавен служител може да бъде уволнен и за неявяване на работа в продължение на няколко часа от работния ден (естествено при съобразяване на тежестта и последиците от нарушението), докато съгласно Кодекса на труда работник или служител може да бъде дисциплинарно уволнен при неявяване на работа в течение на два последователни работни дни.
Преди пристъпване към дисциплинарно уволнение работодателят е длъжен да събере доказателства. Преди всичко той е длъжен да поиска обяснение от нарушителя – това е и правилото, установено в Кодекса на труда. Решение №678/1998 г. на III-то ГО, ВКС гласи, че обясненията трябва да бъдат поискани и дадени преди налагане на наказанието. Те могат да бъдат направени устно или писмено и работодателят е длъжен да изслуша работника или служителя, съответно да приеме писмените обяснения. Работодателят няма право да определя формата – той може само да поиска обясненията. Липсата на обяснения е абсолютно отменително основание за дисциплинарната отговорност – правилото важи, само когато обяснения не са поискани, но не и ако са поискани, но не са дадени. Работодателят трябва да събере и оцени всички други доказателства, както посочените от работника или служителя, от други работници или служители, така и тези, за които е извършил служебна преценка, че са от значение за случая.
Както и при реализирането на дисциплинарната отговорност на работниците и служителите, регламентирана в Кодекса на труда, така и по Закона за държавния служител преди налагане на дисциплинарното наказание наказващият орган е длъжен да изслуша държавния служител или да му даде срок за писмени обяснения, да събере и оцени посочените от него доказателства. Органът е длъжен да събере, обсъди и прецени всички факти и обстоятелства, релевантни за ангажиране на дисциплинарната отговорност на служителя, като едва след приключване на производството пред дисциплинарния съвет с установяването им по предвидения от закона ред е възможна преценката за налагане на съответно дисциплинарно наказание.
Изслушването на държавния служител и приемането на писмените му обяснения гарантират всестранното и обективно изясняване на обстоятелствата, свързани с налагане на дисциплинарното наказание. Когато дисциплинарно наказващият орган не е изслушал държавния служител и не е приел и обсъдил писмените му обяснения, съдът отменя дисциплинарното наказание, без да разглежда спора по същество (в този смисъл е константната съдебна практика).
Разпоредбата за отмяната на дисциплинарното наказание при липса на изслушване на държавния служител не се прилага, когато обясненията не са били изслушани по негова вина или не са дадени в определения срок.
Повече по темата можете да научите от актуалния диск „CD Труд и осигуряване плюс”. Продуктът съдържа:
• необходимата нормативна уредба на трудовите и осигурителните отношения;
• нужните трудови и осигурителни формуляри;
• практиката на НАП, НОИ и МТСП за последните 4 години;
• удобни за ползване справочни данни;
• архив на материалите от списание „Труд и осигуряване” от януари 2014 г. до март 2015 г.
Всеки абонат получава и персонална парола за достъп до интернет сайта на продукта, обновяван след всеки брой на „Държавен вестник”.
За повече информация или поръчка можете да направите по телефон 02/ 96 99 191 или през сайта на „Резон-България” ЕООД на адрес: http://www.rezon.sof.bg/cd-tu-plus.htm.