Председателят на Комисията за защита на потребителите (КЗП) Димитър Маргаритов представи доклада на оглавявания от него орган за 2018 г. пред Парламентарната комисия по икономическа политика и туризъм. Докладът е постъпил в деловодството на Народното събрание на 11 април 2019 г.
Брой жалби, сигнали и наложени санкции
Председателят на КЗП започна своя доклад със статистиката за миналата година. Маргаритов отчете, че през 2018 г. КЗП е наложила глоби и имуществени санкции в размер на 1, 9 млн. лв. Маргаритов изтъкна, че комисията е извършила 37 522 инспекции на търговци, съставила е 2627 акта, издала е 2503 наказателни постановления, а писмените жалби и сигналите на потребителите са общо 23 799. „Колегите са работили по 20 066 от тях. Получили сме освен това 15 596 обаждания на нашия денонощен телефон: 0700 111 22, като тук прави впечатление основно консултативния характер на информацията, която се обменя между нашите колеги и гражданите, които се обаждат на телефона. Възможно е в доста от случаите на тези обаждания впоследствие да са били подадени жалби и сигнали, които числим към 23 799 писмени жалби“, допълни още Маргаритов.
Онлайн търговия
Димитър Маргаритов уточни, че ако през 2016 г. Страната ни е получила около 2000 жалби за онлайн покупки, то през миналата 2018 г. това са близо 4000 жалби. „Само за 2 години броят на жалбите подадени срещу онлайн търговци се е удвоил. Нещо, което не забелязваме по отношение на нито един друг от сегментите на пазара, които контролираме“, заяви Маргаритов. По думите му едно от обясненията е, че по данни на НСИ всяка година около 30 % повече потребители пазаруват в онлайн средата и с 30 % на годишна база се увеличават онлайн магазините, които са регистрирани в България. „До момента от началото на годината тече този процес и би трябвало да приключи до края на юни за задължителната регистрация в Министерство на финансите на всички онлайн търговци, които извършват дейност на територията на Република България. До момента са се регистрирали 11 хиляди“, допълни още Маргаритов.
Туризъм
Димитър Маргаритов изнесе информация пред Комисията по икономическа политика и туризъм, че около 4% от жалбите на потребителите за 2018 г. касаят проблеми, свързани с качеството на туристическия продукт. „Извършени са над 8000 проверки в различен тип туристически обекти, места за настаняване, заведения за хранене и развлечения“, заяви още Маргаритов. По думите му около 4% от подадените в рамките на годината общо 23 799 жалби в Комисията касаят проблеми, свързани с качеството на туристическия продукт. Според него по-скоро се оказва, че не са много на брой нарушенията, но всяко едно от тях е достатъчно сериозно и трябва да попадне във фокуса на вниманието. Той отчете и добрата съвместна работа на КЗП с Министерство на туризма.
България е на второ място в Европа по активна реакция, свързана с безопасността на стоките.
Председателят на КЗП обърна внимание, че наскоро са излезли резултати от ЕК по отношение на системата за бързо уведомяване за наличие на открити опасни стоки на общия пазар. „Резултатите според нас са добри. Обобщената статистика показва, че България е девета по активност. Ако говорим общо за нотификации и реакции по отношение на безопасността, дори когато става въпрос за реакции сме на второ място. Това означава, че в доста от случаите, когато по системата са подадени сигнали сме проявили необходимата активност, за да установим дали стоките, които са обявени за опасни на различните пазари, са налични в България“, уточни още Маргаритов. Той отчете, че КЗП е допринесла и за решаването на проблема с двойния стандарт в ЕС.