Отидете към основна версия

3 012 15

Доклад на Световната банка: Зелената икономика изисква повече добив на метали

  • световна банка-
  • икономика-
  • зелена икономика

При производството на фотоволтаици и електромобили ще се търси алуминият и медта

Снимка: БГНЕС

Cвeтoвнaтa бaнĸa пyблиĸyвa дoĸлaд, в ĸoйтo идeнтифициpa 17 cтpaтeгичecĸи мeтaли, чиитo дoбив тpябвa дa бъдe yвeличeн дpaмaтичнo до 2050 г., зa дa ce oтгoвopи нa тъpceнeтo. Те ще са необходими за производството на слънчеви колектори, геотермални централи, вятърни турбини и електромобили, към чието използване се стреми света и най-вече Европейският съюз. Експертите очакват, че ще се увеличат нуждите от графит, литий, кобалт, алуминий, мед, ценк, титан, никел, сребро, хром и др.

Производството на графит, литий и кобалт ще трябва да бъде значително увеличен с близо 500% до 2050 г., за да се отговори на търсенето за технологиите за съхранение на енергия, показва докладът. Производството на алуминий и мед в световен мащаб ще трябва да нарасне от сегашните нива от 29 млн. тона на 103 млн. тона до 30 години. Поради материалната интензивност на нисковъглеродните емисии, всеки потенциален недостиг на доставки на минерали може да повлияе на скоростта и мащаба, при които могат да бъдат внедрявани технологии в световен мащаб.

При производството на фотоволтаици и електромобили ще се търси алуминият и медта. При фотоволтаиците ще се потребява по-голямата част от алуминия (87%), докато при производството на енергия от вятър и геотермалните извори ще се отчита най-много потребление на цинк и титан, при 98% и 64% съответно. При слънчевите панели и вятърните турбини ще използва около 74,2% от цялото търсене на мед. Докато графит и литий ще отива основно за производството на батерии за електромобилите, пише в доклада на СБ. Всички превозни средства имат акумулатори, почти винаги с оловно-киселинна батерия. В анализа се набляга, че ще се търсят в бъдеще две батерии за автомобилите. Оловно-киселинните батерии са доминирали в ранните етапи на електрическата експлоатация на превозното средство, защото е позната технология и евтина. Те ще останат да се използват, но постепенно ще се заменят с Li-ion батерии, които са по-издръжливи и вече се използва при производството на лаптопи, телефони и друга електроника. Предлагат много по-висока плътност на енергията от предишните поколения батерии, което означава, че може да се съхранява повече енергия. Те също изискват по-малко поддръжка и предлагат набор от гъвкавост, тъй като могат да бъдат произведени с разнообразие от различни минерали и са пригодени за различни функции. Li-ion батериите бързо ще превземат целия пазар, за което ще са необходими повече метали.

Според експертите на СБ, бъдещето ще бъде комбиниране на климат и интелигентен добив на метали. Затова зелената икономика трябва да смекчава рисковете, свързани с осигуряване на стабилни доставки на минерали, като същевременно ограничава въглеродните емисии и климатичните промени. Минералите ще играят жизненоважна роля, за да се позволи преходът към чиста енергия, което ще е от решаващо значение за климатичната общност. Те трябва да работят в тясно сътрудничество с производителите на тези минерали - включително богатите на ресурси развиващи се страни и минната индустрия. Така може да се гарантира намаляване на парниковите емисии.

Минният сектор също използва между 2-11% от общото потребление на енергия в света, така че ще бъде важно енергийният сектор да работи в тясно сътрудничество с минните компании и държавите, които имат запаси. Само по този начин може да се гарантира, че минералите ще бъдат добивани чрез използването на алтернативни енергийни източници и ще се спазват изискванията за глобалното затопляне. Минните компании ще трябва да инвестират в намаляване на въглеродните емисии и материалните отпечатъци, свързани с добива на минералите. Ключова роля за тях ще играят иновациите, които трябва да въвеждат за намаляване на използваното количество енергия, вода и земя, необходими за извличането на минералите.

Поставете оценка:
Оценка 5 от 2 гласа.

Свързани новини