Броят на контейнерните кораби, преминаващи през Червено море, е намалял с 90% през тази година в сравнение със същия период на 2023 г. поради атаките на хутите, съобщава вестник Financial Times, позовавайки се на една от най-големите световни консултантски компании в областта на корабоплаването Clarksons.
Според Ролф Хабен Янсен, главен изпълнителен директор на Hapag-Lloyd, един от водещите в света океански превозвачи, отклоняването на кораби към Азия около нос "Добра надежда" „ще продължи и е много трудно да си представим кога това ще се промени. "
Транзитните преминавания на търговски кораби на някои компании по дълъг маршрут (до плюс 20 дни) около нос "Добра надежда" са довели до повишен разход на гориво, увеличени разходи за застраховки поради завишения риск от атака и повишени цени за контейнерни превози. Най-големите проблеми възникват за компаниите, които се опитват да „транспортират храна, цветя, други нетрайни продукти“, казва вицепрезидентът на швейцарската логистична група Kuehne + Nagel. Има буквално „унищожаване на пазарите“, свързано с такива стоки, подчертава той.
Корабоплавателната индустрия е изправена пред много предизвикателства, „никога не е имало нещо подобно от 30 години в индустрията“, казва Ян Риндбо, ръководител на Norden, един от най-големите световни оператори на сухи товари и танкери.
Както беше съобщено по-рано, товарният трафик през Суецкия канал е намалял с две трети през последната година до април поради отклоняването на трафика след атаките на йеменските бунтовници хуси Ансар Аллах срещу кораби в Червено море. Товарният трафик по друга важна корабна артерия, протока Баб ел Мандеб, е намалял с 59%.
След ескалацията на конфликта в ивицата Газа Ансар Аллах предупреди, че ще извърши атаки на израелска територия и няма да позволи на свързани кораби да преминават през водите на Червено море и протока Баб ал Мандеб до операцията в Палестинският анклав престава. От средата на ноември миналата година хусите са атакували десетки цивилни кораби в Червено море и Аденския залив.