Поддържането на единния газов пазар на Европа вероятно ще струва много повече в бъдеще, тъй като системата се преструктурира поради загубата на най-големия си източник на доставки и преминаването от газ към по-екологични алтернативи, пише в свои материал вестник Financial Times.
ЕС все още не е излязъл от кризата и поради определени фактори „намаляващата група от оставащи потребители ще трябва да поеме разходите за поддържане на извънгабаритни газови мрежи“, се казва в публикацията. Европа може да се окаже в порочен кръг, в който системните тарифи продължават да растат, защото по-малко потребители са склонни да ги плащат.
Въвеждането от Германия през 2022 г. на такса от други страни за съхранение на газ в техните хранилища е една от най-противоречивите стъпки в индустрията. Това решение беше взето, за да компенсира многомилиардните загуби, които правителството понесе при закупуването на газ на рекордно високи цени преди две години, за да запълни хранилищата.
Европейските оператори на газопреносни мрежи в Австрия, Словакия и Чешката република планират да увеличат таксите за транспортиране на газ през техните системи, за да компенсират загубата на приходи от руски транзит. Тези допълнителни транспортни разходи ще оскъпят доставката на газ на юг и запад от Централна Европа.
ЕС се нуждае от фундаментални решения относно тези допълнителни разходи, „в противен случай фрагментирането на неговите пазари може да бъде неизбежно“, отбелязва вестникът.
Транзитната линия през Украйна остава единственият маршрут за доставки на руски газ за страните от Западна и Централна Европа след разрушаването на Северен поток.