Отидете към основна версия

1 436 0

България била готова да се върне в Бургас-Александруполис

  • александруполис-
  • бургас

Виенската конвенция от 1969 г. за международните договори може да послужи за база за разрешаването на спора

България била готова да се върне в Бургас-Александруполис. Това става ясно от интервюто на руският министър на енергетиката Александър Новак за ИТАР-ТАСС.

Той отбелязва, че за целта на 7 и 8 април ще се състои заседание на руско-българска междуправителствена комисия, коят ще обсъди въпроса за реализацията на проекта.

„Въпреки заявлението от българската страна за напускането на проекта, ние смятаме, че подписаното през 2007 г. тристранно споразумение между Москва, София и Атина продължава да действа. Да се говори за край на проекта е преждевременно, защото документът не разглежда възможността за едностранно оттегляне“, уточни руският енергиен министър.

Александър Новак посочи, че единствено Виенската конвенция от 1969 г. за международните договори може да послужи за база за разрешаването на спора. Проектът е замразен. Няма взаимно съгласие за неговото прекратяване, отбелязва руският енергиен министър. Според него към изграждането на трасето интерес проявявали както руски износители, така и европейски клиенти.

В интервю за ИТАР ТАСС от края на януари премиерът Пламен Орешарски, запитан за темите, по които ще заседава смесената руско-българска комисият, посочи и вноса на енергоносители от Русия без да дава подробности.

Кабинетът на ГЕРБ реши да се откаже от проекта с аргумента, че е неизгоден финансово и икономически причини. Отказът от осъществяването на проекта дойде месец след като министерството на околната среда одобри екодоклада на инвеститора - „Транс Болкан пайплайн“.

Премиерът Бойко Борисов тогава се аргументира и със страховете на общините от Южното Черноморие за влошаване на екологичната среда в курортите. Жителите на Поморие отхвърлиха проекта на референдум.

По 300-километровата тръба от Бургас до гръцкия Александруполис трябваше да преминават по 35 млн. тона петрол годишно. Кремъл възлага надежди новото трасе да заобиколи Босфора и Дарданелите. Турското правителство налага строги рестрикции при преминаване на танкери през двата пролива.

Русия притежава 51% от в „Транс Болкан пайплайн“, а България и Гърция си поделят по 24.5%. Проектната компания беше основана през 2007 г.

Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.

Свързани новини