Last news in Fakti

13 Април, 2005 00:00 647 0

Разбрахме се за тръбата до Гърция, но не и за нефта

  • бургас-
  • проекта-
  • церовски-
  • александруполис-
  • министърът-
  • петролопровода-
  • компании-
  • изграждането-
  • развитие-
  • гърция-
  • регионалното-
  • според-
  • доставките-
  • участват-
  • сюфас-
  • валентин-
  • русия-
  • българия-
  • виктор-
  • христенко-
  • димитрис-
  • регионалното развитие-
  • димитрис сю
Правителствата на България, Русия и Гърция дадоха своята политическа подкрепа на проекта за изграждане на петролопровода Бургас-Александруполис, който ще транзитира каспийски нефт към Западна Европа. От тук нататък бъдещето на проекта ще зависи от Международната развойна компания, която ще трябва да направи финансовото и технико-икономическото проучване.

Това заяви министърът на регионалното развитие Валентин Церовски след като подписа Меморандум за сътрудничество между правителствата на България, Гърция и Русия за изграждането на нефтопровода с руския министър на енергетиката и промишлеността Виктор Христенко и с министъра на развитието на Гърция Димитрис Сюфас.

Според Димитрис Сюфас проектът, за който се водят преговори от 13 години най-накрая е станал жизнеспособен, тъй като ще бъде финансиран от потребителите на тръбопровода, а не от държавните бюжети. Руската държава не дава гаранции за доставките на нефт за петролопровода, нито ще го финансира с бюджетни средства. Те трябва да бъдат осигурени от частни компании, обясни Виктор Христенко.

Министърът на регионалното развитие Валентин Церовски , руският министър на енергетиката и промишлеността Виктор Христенко( вдясно) и министърът на развитието на Гърция Димитрис Сюфас ( вляво) парафираха меморандум за изграждането на петролопровода Бургас-Александруполис. На церемонията присъства и премиерът Симеон Сакскобургготски.

Очаквам след 3¬ 4 години да бъдат транзитирани първите количества нефт по петролопровода Бургас¬ Александруполис, каза Валентин Церовски. Той припомни, че по време на преговорите руската страна е напомняла, че има два проблема пред трасето Бургас-Александруполис. Първият беше, че Русия не може да гарантира доставките на петрол, а вторият ¬ е необходимостта да се търсят аргументи за икономическата ефективност на проекта. Това наложи той да бъде преструктуриран изцяло, като се заложи на публично-частното партньортво при реализацията му, добави министърът на регионалното развитие. Според Церовски петролопроводът е "застраховка на петролните компании срещу претоварения трафик в Босфора, който може да доведе до екокатастрофа за южната ни съседка Турция". В момента танкери със суров петрол чакат по 10-11 дни за да преминат Босфора, което оскъпява допълнително доставките му, коментира пред "Монитор" бившият ръководител на проекта за България Минко Герджиков.

Интерес към изграждането на тръбата до Александруполис проявяват руските компании "Лукойл", "Роснефт", консорциумът "Бритиш Петролиъм¬ ТНК", както и "Роял дъч Шел" и "Шеврон Тексако". Към споразумението вероятно ще се присъедини и Казахстан.

Преговорите с български компании, които са изявили участие да участват в изграждането на нефтопровода ще започнат в най-близко време. През 2003 г. желание да участват в проекта заявиха 10 наши фирми изявиха желание да се включат в проекта. Сега сме длъжни да ги попитаме дали ще участват при новите условия, коментира министърът на регионалното развитие.

Според него от българска страна вече са взет мерки бъдещият нефтен терминал на пристанище Бургас да бъде унифициран, за да може да обслужва едновременно танкерите, които ще обслужват петролопровода Бургас-Вльора, за който бе подписано споразумение в началото на тази година, както и Бургас-Александуполис, допълни Церовски.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.



Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА