Отидете към основна версия

1 270 10

Младежите до 25 години вземат най-много кредити

  • задлъжнялост-
  • младежи-
  • грамотност

Купуват си телефони, техника и спортни стоки

Снимка: Shutterstock

От 7.21% през 2021 г. до 21.03% е нараснал процентът на младежите до 25 години, които ползват потребителски кредит. Основно се купуват три мида стоки, чийто дял е почти равен – около 22%. Това са смартфони, техника и спортни стоки.

Специалисти коментират, че тези данни са доста притеснителни, тъй като хората от една страна попадат в капана на кредитите във все по-млада възраст, а от друга – говори за тяхната ниска финансова култура.

„Профилът на младите кредитополучатели е хора с добра професия, най-често в IT сферата, където са добре платени. Искат всичко тук и сега. Когато отидат в магазина, намират хиляди изкушения, а кредитните консултанти им предлагат всичко за по 20-30 лв. на месец“, казва Рени Миткова, основател и член на борда на Асоциацията за събиране на вземания.

Най-честият сценарии, при който младите подадат в капана на заемите, е влизайки в голям магазин клиентът си купува телефон, лаптоп, електрическа тротинетка и всичко това за 100 лв. на месец. Няколко месеца по-късно обаче установява, че вноската е непосилна.

За съжаление, този сценарии се случва не само на млади, но и на по-възрастни хора, казва Миткова. „Истината е, че хората не задлъжняват, защото нямат пари. Звучи шокиращо, но е факт. Основната причина за задлъжнялостта е, че хората не умеят да боравят със своите собствени пари и имат ниската финансова грамотност“, допълва тя.

Най-големият процент длъжни са лица между 30 и 40 години, което също ги съотнася към по-младото поколение. Близо 15% от тях са в София. Данните сочат, че мъжете са по-лоши платци от жените, съответно 58% и 42%. Средностатическият профил на българския длъжник е мъж между 30 и 40 години, от София, зодия Близнаци и дължи един или повече кредити, за които не е успял правилно да прецени възможностите си. „Трудно преценяват какво влиза в домакинството, какви са основните разходи, може ли да си позволи да си купи най-новия телевизор, кола, жилище. Кредитът е добър само, когато може внимателно да преценим и да си направим сметката дали може да си го позволим“, каза Миткова и допълва, че „финансите са умение като всяко друго“.

Сред най-фрапиращите случаи е млада жена на 23 години с 18 потребителски кредита. Друг често срещан случай е младеж си купува най-новия модел iPhone, лаптоп, електрическа тротинетка, телевизор в един и същи ден. Общо месечният му кредит е 500 лв. и още на втория месец преценява, че не може да покрива този заем. Най-честият сценарии в този случай е предоговаряне условията с кредитната компания – намаляване на вноската и разсрочването ѝ във времето.

Най-новият проект е в посока обучение на подрастващите е нов наръчник по финансова грамотност за деца – „Как да превърнем 100$ в 1 000 000$” на издателство „Ракета”.

„Тази книга ще помогне на всяко дете да развие финансовата си култура, да получи разбиране за парите и начините да ги спечели, спести и умножи. Информацията в нея ни въвежда в основите на финансовата грамотност, като по лек и забавен начин обяснява финансови понятия като сложна лихва, видове инвестиции и начини за печелене на пари. Написана на достъпен език, но силно мотивираща, не случайно книгата е на челните места в англоезичните класации на категорията „Финансова грамотност за деца и тийнейджъри””, казва Диана Бойчева от издателството.

Поставете оценка:
Оценка 4 от 5 гласа.

Свързани новини