Отидете към основна версия

1 315 9

Сенчестият петролен бизнес процъфтява

  • танкери-
  • сив сектор-
  • петрол

Въпросните танкери транспортират петрол основно от Иран, Венецуела и Русия

Снимка: ЕРА/БГНЕС

Сенчестият флот, транспортиращ руски петрол, отбеляза значителен растеж, представляващ около 17% от световния флот на петролни танкери до края на 2024 г. Движението на това явление остава непредсказуема, водено от бързото му разширяване и нестабилността на геополитическия и икономически пейзаж.

"Тази ситуация е причина за безпокойство сред легитимните морски превозвачи, тъй като броят на корабите във флота от танкери в сянка — основно транспортиращи нефт и петролни продукти от Иран, Венецуела и Русия — непрекъснато нараства в световни води", пише cyprus-daily.news. Въпросните плавателни съдове се използват за заобикаляне на западните санкции, подпомагани от фиктивни компании и опасни, тайни операции за трансбордиране на петрол. Почти 70% от руския износ на петрол сега се транспортира от тези танкери в сянка и този брой се е увеличил значително от началото на войната в Украйна.

В интерес на Русия се експлоатират над 1000 кораба. Този флот се състои главно от остарели танкери в лошо техническо състояние, повечето от които нямат подходяща застраховка, предоставена от водещи световни компании. Те са собственост основно на офшорни компании с непрозрачни права на собственост. Затова в случай на инцидент остава неясно кой ще понесе отговорността.

Сигурността е компрометирана поради лошо регулираните дейности на сенчестия флот. Обичайна практика е танкерите в сянка да деактивират своите транспондери (системи за позициониране на кораби), нарушение на разпоредбите на Международната морска организация (IMO), което застрашава други плавателни съдове. Липсата на информация за проследяване на плавателни съдове застрашава целостта на глобалната система за морска сигурност.

Нещо повече, неотдавнашните инциденти в Балтийско море показват, че руският флот в сянка не се използва само за транспортиране на петрол, но е замесен и в нанасянето на щети на европейската енергийна и комуникационна инфраструктура. Най-пресният пример е прехващането и задържането на танкера Eagle S от финландските специални сили. Този инцидент ясно показва, че Русия и нейните партньори се стремят да използват сенчестия флот за саботажи.

На 6 декември 2023 г. Международната морска организация (IMO) прие важна резолюция, насочена към справяне с проблемите, свързани със сенчестия флот. Документът беше отговор на опасенията относно незаконното корабоплаване, което е свързано със заобикаляне на санкциите и извършване на опасни операции. Той призовава държавите-членки на IMO да забранят регистрирането на измамни кораби и да засилят проверките на танкерите в пристанищата. Това обаче не работи на практика.

Водещи морски оператори и компании за управление на корабоплаването прогнозират, че липсата на контрол от страна на IMO върху ситуацията и неконтролираното нарастване на плавателните съдове в сенчести флоти неизбежно ще доведат до сериозни инциденти с нефтени разливи, които ще имат катастрофални последици за околната среда. В допълнение към екологичните щети, сертифицираните и законно работещи компании също ще пострадат поради затварянето на замърсените зони за корабоплаване.

В допълнение към проблемите на IMO, заслужава да се отбележи липсата на внимание към този въпрос от страните-членки на ЕС, Норвегия и Исландия. Това облагодетелства нечестните бизнесмени и позволява на авторитарните режими в Иран, Венецуела и Русия да заобикалят международните санкции и да правят големи печалби.

Международните санкции, наложени на отделни кораби от сенчестия флот, и регулаторните мерки имат ограничена ефективност. Жизненоважно е да се засилят санкциите срещу държави и образувания, нарушаващи международното право, и да се противодейства на измамническите схеми — международните усилия трябва да бъдат колективни, последователни и постоянни.

Освен това ЕС и Обединеното кралство трябва да затегнат правилата за използването на остарели танкери, за да се предотврати използването им в сенчестия флот. Също така забраната за влизане на подозрителни плавателни съдове в пристанищата трябва да се прилага ефективно.

Експерти по морско право и санкции отдавна подчертават способността на Дания да контролира напълно преминаването на кораби през проливите между Северно и Балтийско море. По същия начин британските и френските морски власти биха могли да имат контрол над Ламанша. Агенциите за морска сигурност и специализираните органи на европейските морски държави имат достатъчно правомощия да извършват проверки на подозрителни кораби и тяхното задържане.

Освен това съвременните технологии позволяват квалифицирано наблюдение на морската зона с помощта на специализирани UAV и сателитно наблюдение за идентифициране на дейностите на флота в сянка и за запис на незаконни трансфери от кораб на кораб (STS). Много е важно операцията Nordic Warden, започната от Великобритания, да стане ефективна и да послужи за пример за подражание на други европейски морски държави.

Би било напълно разумно IMO да въведе допълнителни мерки за сигурност на корабоплаването, за да гарантира, че скритите собственици, оператори и екипажи на кораби под флага на „удобни“ държави са напълно наясно, че нарушенията няма да останат незабелязани или ненаказани. Могат да бъдат засилени разпоредбите за инспекция на кораби, извършващи трансбордиране от кораб на кораб (STS), особено ако това се случва извън изключителни икономически зони, без да се спазват установените процедури за докладване.

Нарастващият размер и усъвършенстването на дейността на флота в сянка поставят постоянни предизвикателства, които изискват координирани международни усилия. IMO не може да постигне този пробив сама. За съжаление му липсва способността за директно прилагане на разпоредби, които вече не покриват пълния набор от измамни методи, използвани от сенчестите флоти.

В този контекст силно се очаква участниците в инициативата Shadow Fleet: A Call to Action (18 юли 2024 г.) наистина да се придържат към принципите и ангажиментите, които са подписали. От решаващо значение е декларацията да не претърпи същата съдба като меморандума от Будапеща и други международни споразумения.

Поставете оценка:
Оценка 4 от 4 гласа.

Свързани новини