Над 2,8 млн. лв. от ОП „Регионално развитие“ са инвестирани в изграждането на първата система за автоматизирано събиране на данните за трафика по републиканските пътища от II и III клас.
Системата за събиране на данните за трафика по второкласната и третокласната пътна мрежа е със 120 автоматични устройства, които отчитат трафика 24 часа в денонощието и 365 дни в годината. Досега тази информация се събираше изцяло ръчно. Новата система е мечта на пътната гилдия от десетилетия, подчерта председателят на Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“ инж. Лазар Лазаров. Той посочи, че чрез измерването на трафика по пътната мрежа се доказва целесъобразността на извършените строително-монтажни дейности и устойчивостта на проектите във времето. Интензивността на движението е един от най-важните индикатори за оценка и анализ на необходимостта от инвестиционни проекти в пътната мрежа.
Технологията, по която работи новата система, е комбинация от камери, които разпознават преминаващите моторни превозни средства и по софтуерен път определят направлението на движение. Чрез индуктивни рамки, разположени в пътната настилка, се извършва класификация на видовете превозни средства в седем класа – леки автомобили, лекотоварни и тежкотоварни МПС, автобуси и т. н. Ръководителят на проекта от АПИ Мирослав Ценов обясни, че системата може да проследява генерирането на пътния трафик чрез неговия произход, предназначение, направление и време за преминаване.
91 от монтираните трафик броячи са на второкласни пътища, а 29 са на третокласни. Направените досега тестови преброявания показват, че най-натоварения второкласен път е II-18 Софийски околовръстен път. Средно на денонощие през него преминават между 20 хил. и 35 хил. моторни превозни средства. Интензивно е и движението по път II-81 Костинброд - Монтана - между 15 000 и 20 000 МПС на ден, II-17 Ботевград - Мездра - около 10 000 МПС на ден, II-64 Пловдив - Граф Игнатиево - близо 15 000 МПС на ден, II-99 Черноморец - Приморско - между 10 000 и 15 000 МПС на ден, II-19 Разлог – Банско - между 5 000 и 10 000 МПС на ден, II-15 Враца - Оряхово - между 7 000 и 10 000 МПС на ден, път II-62 Дупница – Самоков - около 10 000 МПС на ден, и т. н.
Натовареността на движението е в основата на всеки анализ за доказване на необходимостта от капиталови разходи, обясни още инж. Доброслав Симеонов - началник на отдел в Централния институт за пътни технологии, национални и европейски норми и стандарти към АПИ. Пряко свързани с интензивността на трафика са показателите за средна скорост на движение и оценката за спестеното време при пътуване, които са заложени като индикатори при отчитане на постигнатите резултати на обектите, финансирани от европейските фондове.
Системата за автоматизирано събиране на данните за трафика е изградена от „Телелинк” ЕАД. Стойността на договора е 2 399 040 лв. без ДДС или 2 878 848 лв. с ДДС.