Преди три години, във вашето студио, за първи път лансирах идеята, че Механизмът сътрудничество и контрол не работи, така както е бил замислен, когато България се присъединяваше към ЕС през далечната 2007 година.
Това каза евродепутатът Илияна Йотова за предаването „Неделя 150” на „Хоризонт“, според която механизмът повече вреди на България в европейски и международен план и не дава очакваните резултати вътре в страната. Още при постановяването на механизма се казва, че България и Румъния трябва да положат допълнителни усилия по отношение на съдебната реформа и борбата с корупцията. Самото понятие „допълнителни усилия“ е красноречиво за липсата на конкретни критерии и оценъчна система, допълни Йотова.
Затова, ако внимателно видите тези доклади през годините, ще видите, че в един момент ЕК оценява в положителната степен определени стъпки, предприети от двете страни, а в следващия доклад вече ги отрича и казва, че те не са достатъчни или че влияят в друга посока, допълни евродепутатът от левицата.
Според Йотова механизмът трябва да бъде променен като ясно бъдат посочени критериите на ЕК. Самият ЕС се измени през тези години от 2007 насам. Вече имаме нов договор, който дава и нови отношения между държавите, изтъкна тя. Въпреки многото промени в законодателството обаче, не сме достигнали справедливо правораздаване, допълни тя.
Кому е нужен този инструмент, след като той не действа в тази посока? Още повече, политическото влияние върху съдебната система у нас е много силно, но, повярвайте ми, има и политическо влияние по начина, по който се пишат тези доклади! Това попита риторично Илияна Йотова.
За промяна на механизма има консенсус между българските евродепутати, които работят в Комисията по вътрешна сигурност в ЕП, заяви Йотова. За промяна са се обявили и от румънската страна, още преди месеци, въпреки, че докладът там е „в доста по-положителна светлина“.
Йотова припомни, че всички правителства от 2008 г. работят съвместно с европейски експерти за реформи в правосъдието и заяви, че не отчаянието а амбицията трябва да ни води. По отношение на механизма, както и на Шенген, е необходима българска позиция.
Здравка Калайджиева се съгласи с липсата на резултати от механизма но реторично попита: „Ако въведем критериите, смятате ли, че ще е налице политическата воля, която да създаде именно такава независима и освободена от политическо влияние съдебна власт, която да се бори с корупцията по високите етажи?“. Йотова отвърна, че ЕК не може да направи така, че да няма политическо влияние, защото това изисква национален консенсус.
За премахване на Механиза за сътрудничество и контрол се обяви и Емил Радев, евродепутат от ГЕРБ/ЕНП. Според Радев е необходима ясна позиция от всички институции. Критиките в мониторинговия доклад не са непознати и всички те са отбелязани в стратегиите за съдебна реформа и тази за бората в корупцията, допълти той.
Ние с Румъния не сме държави втора категория, които единствени имат такъв механизъм. Ние трябва да се присъединим към всички останали държави-членки и да попаднем под общоевропейските механизми, какъвто е механизмът за върховенството на закона, коментира Емил Радев. В последния месец ясно видяхме как този механизъм беше задействан спрямо Полша заради политическото влияние върху Конституционния съд, уточни Емил Радев.
Когато има едни механизми, които работят и които се отнасят до всички държави-членки, недискриминационно, оттам нататък нещата се поставят на равни условия и няма как да бъде сочена една или друга страна като черните овци в ЕС, допълни тойи поясни, че настоящият механизъм вече четвърта година на практика блокира България и Румъния за приемането им в Шенген, въпреки декларациите на ЕК и ЕП, че не трябва да се прави връзка между двете теми.
Факт е, че до този момент, въпреки че пазим може би най-добре външната граница на ЕС и че се справяме с много големи предизвикателства, с мигрантската и бежанската вълна, благодарение на този механизъм стоим извън Шенген, а това в последните месеци става и доста опасно, обобщи Емил Радев.