„Важно е всички институции, които са ангажирани с процеса в България да се предоставя качествен туристически продукт, да изпълняват стриктно вменените им от закона функции. Не бива да подценяваме и необходимостта от това бизнесът да може да самомоделира в някаква степен процесите. Въпросите, които трябва да бъдат решавани, не са само институционални или само на бизнеса – комплексни са, затова именно координацията и диалогът ще помогнат да ги разрешаваме.” Това коментира Димитър Маргаритов, председател на Комисията за защита на потребителите (КЗП) в предаването „Събуди се” по Нова телевизия.
Маргаритов припомни, че през миналия летен сезон Комисията за защита на потребителите е извършила над 3000 инспекции в туристически обекти на територията на Черноморието, при които са съставени около 200 акта за нарушения.
„Тези резултати са илюстрация на една тенденция да намаляват през последните години нарушенията. Надяваме се, че това е резултат също от засилената контролна дейност и от превенцията, която за нас е много важна, защото когато хората знаят какви са техните права и как да ги отстояват, също води до намаляване на нарушенията”, обясни ръководителят на институцията.
Основните нелоялни търговски практики в сферата на туризма, които комисията е забранила миналото лято, са свързани с категоризацията. „Търговците се опитват да заблудят потребителите, че предлаганата услуга в даден туристически обект е с по-високо качество, а се оказва, че и по категорийност, и в други аспекти това не е така. Ние следим да няма подобни нелоялни практики. Вече са по-малко тези случаи на фона на предишни периоди, но все още това е едно от най-често срещаните нарушения”, посочи Маргаритов.
Той допълни, че през миналата година е имало и нелоялни практики от страна на търговци, които са поемали ангажимент и пред туроператорите, и пред крайните потребители, че ще им осигурят чадър и шезлонг на плажа безплатно, а впоследствие не са го направили. Маргаритов изрази надежда, че с предприетите действия, включително и от Министерството на туризма по отношение на концесионирането на плажовете, и със съвместните усилия на контролните органи, случаите, в които хората ще бъдат поставени в такава неприятна ситуация, ще намалеят.
Инспекторите на КЗП са установявали и случаи, при които в менютата в заведенията за хранене цените са били обявявани в евро, което може да заблуди потребителя, че е два пъти по-евтино.
Маргаритов съобщи, че и през този летен сезон комисията ще продължи да контролира стриктно туристическите обекти за наличие на категоризация и дали предлаганите в тях услуги реално отговорят на притежаваната категория. В ресторантите и ол инклузив комплексите инспекторите ще следят за качеството на алкохола. Той припомни, че през миналата година комисията е установила случаи на нарушения, по които е работила съвместно с полицията, и подчерта, че за необходимата ефективност ще се действа координирано и това лято. Проверявани ще бъдат още предоставяните услуги в курортните комплекси и на плажа.