70% от подадените жалби до Комисията за защита на потребителите (КЗП) са разрешени в полза на гражданите. Това заяви председателят на Комисията Димитър Маргаритов на пресконференция. По думите му общо от началото на годината жалбите на недоволни потребители в Комисията са близо 13 600.
Традиционно 40% от оплакванията са срещу мобилни оператори, 21% за рекламации на техника и битови уреди и 20% заради енергийни и ВиК оператори. Към 10 на сто от жалбите са по повод дейността на онлайн търговци.
От началото на годината комисията е направила над 6 хил. проверки в туристически обекти, като са съставени 537 акта, а 107 обекта са временно затворени заради измами с категоризацията.
По морето са проверени близо 2400 туристически обекта, като нарушения има в 6 до 8% от случаите. Временно са затворени 13 обекта без категоризация. Обичайните нарушения по курортите са липса на менюта в заведенията, разминаване между категория и предоставяни услуги, липса на ценоразпис за нощувките и предоставяните услуги от хотелите, липса на задължителна информация в договорите за организирани туристически пътувания.
През летния сезон Комисията е забранила 30 нелоялни туристически практики. Маргаритов заяви, че КЗП е взела 30 проби за алкохол от баровете по морето. Имало е случаи на разредени напитки или пък такива, при които съставът показва ниско качество. За щастие не е открит опасен за здравето на хората алкохол.
Затворен е един аквапарк заради нередовни документи за пързалките.
Игнат Арсенов от Европейския център за защита на потребителите, който е част от КЗП и решава жалби срещу търговци в други страни, заяви, че при него са получени близо 500 жалби, като близо 140 са срещу авиокомпании заради закъснели или отменени полети, както и за забавен багаж.
„Сезонът е добър и относително спокоен. Имаме около 20% ръст на туристите, като е важно да задържим тези хора“, заяви Маргаритов като подчерта, че през септември КЗП ще проверява стоките за ученици и продажбите на зимни гуми за автомобилите.