Отидете към основна версия

1 885 4

Светещи фарове - поне 5% по-малко жертви

  • кат-
  • фарове-
  • автобомили-
  • гуми
Снимка: БГНЕС

На 1 ноември - във вторник, запалете фаровете! Призивът е на КАТ към всички шофьори. Защото пътните полицаи са убедени - с пуснати светлини на автомобилите убитите при катастрофи намаляват.

По-слабото движение на коли, трактори, мотори, велосипеди, каруци, пешеходци, по-ниските скорости и внимателното шофиране в мъгла по заледени пътища. Това са част от общоизвестните причини, поради които жертвите по шосетата намаляват през зимата. Но мнозина не знаят, че след въвеждането на задължителното каране с включени светлини от 1 ноември до 1 март, у нас са предотвратени стотици злополуки, пише в. „Труд”.

307 души загиват в България през студените месеци средногодишно за периода 1990-2010 г., сочи статистиката на КАТ. Тенденцията броят на убитите да намалява се засилва след 2006 г., когато в нашия Закон за движение по пътищата (ЗДвП) е записан текстът за задължително светещите фарове. Така от ноември 2006 г. до февруари 2011 г. средната стойност на убитите при катастрофи става 259, спрямо 274 за предишната петилетка (2001-2006 г.).

Данните говорят сами - населението е с 5,5% за 5-те години и с 15,5 % за 20 години. Разликата е още по-значителна, като се има предвид и фактът, че от 1990 г. насам у нас автомобилите са се увеличили с 20%, а шофьорите - с 10 процента.

Ползите

Карането на светлини не само при мъгла, дъжд или сняг, а дори и в слънчев ден, дава допълнително време за реакция на шофьорите и пешеходците, тъй като автомобилите се виждат отдалече.

Фаровете “улавят” светлоотражателните елементи на табели, пътни знаци, велосипеди, каруци и т. н., обясняват експертите. Затова и преди 4-5 години всеки български водач бе задължен да носи в багажника светлоотражателна жилетка и да я облича, ако му се наложи да спре за ремонт на пътя.

В цяла Европа карането с включени фарове е препоръчително, а в над 20 държави - задължително през зимния сезон или през цялата година. Първата страна, която въвежда задължителните светлини, е Швеция през 1967 г. От няколко години в Европейския съюз се готви директива за целогодишно шофиране с пуснати фарове на територията на ЕС, като се отчита мнението на специалистите, че само от тази мярка годишно може да бъде спасен животът на над 2500 европейци.

Глобата - от 20 до 150 лв.

Ако шофьорът забрави да включи светлините на колата и бъде спрян от катаджиите, той може да получи 20 лв. глоба по общия текст за нарушение на закона. Може да се отърве само с фиш. Но ако пътните полицаи преценят, че заради невключите фарове е създадена опасност от катастрофа, тогава санкцията е много по-сериозна - от 20 до 150 лв. и се режат 5 точки от контролния талон. Задължително се пише акт, а размерът на сумата се определя от шефа на КАТ в областта, в която е регистриран водачът.
“Много хора вече свикнаха да шофират на фарове не само през зимата, затова и нарушенията на задължителната разпоредба за периода 1 ноември - 1 март са все по-малко”, казват от “Пътна полиция”.

Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.

Свързани новини