"Завиждат!" "Не ме интересува политиката на Марешки, интересува ме крайната цена, кой, как, къде негова си работа". Това са два отделни коментара от Facebook под материала на Actualno.com как точно варненският бизнесмен Веселин Марешки и веригата му бензиностанции VM Petroleum успяват да продават бензин и дизел на цена, по-ниска от средната за България с 20-25 стотинки.
Българинът почва да се интересува чак когато разбере, че някой нещо му е бръкнал в джоба и от там го е стиснал за топките. Разбира се, това не е запазена марка само за нас, отличителна черта е и за другите националности по света. Но например във Великобритания има много показателна поговорка по темата - не съм достатъчно богат, за да си купувам евтини неща!, коментират от Actualno.com. Идеята е, че евтиното е по-нетрайно, разваля се по-лесно и съответно накрая, като събереш похарченото, се получава по-скъпо. Затова, в аванс, нека разгледаме какво означава тази политика на Марешки – и сериозната възможност същите тези хора, които сега умират от кеф за евтиния му бензин, скоро да хванат дебелия край на тоягата.
Стана ясно как и защо Марешки продава по-евтин бензин
Тъй като на 21 декември във Временната комисия за проверка на всички данни, факти и обстоятелства, водещи до съмнение за изкривяване на конкуренцията на пазара на горивата шефът на един от големите доставчици на едро на бензин и дизел „Сакса“ обясни как Марешки си покрива разходите за по-евтиния бензин и дизел – чрез дофинансиране от друг бизнес, а варненският бизнесмен още не е започнал да залива медиите със съобщения как това не е вярно, значи може да приемем с голяма доза вероятност за достоверна тезата на "Сакса". Какво означава това – че на практика Веселин Марешки може да си позволи да държи ниски цени и по този начин да изкара извън пазара конкуренти. Със сигурност Марешки няма да може да елиминира всички, но в по-малките населени места съвсем спокойно би могъл да задържи това темпо и по-малките конкуренти там едва ли ще успеят да поддържат този ритъм за дълго време. Нека хвърлим око и на другия голям бизнес на Марешки – аптеките му. По паметливите добре си спомнят, че варненският бизнесмен излезе на пазара с по-ниски цени на лекарствата – с идеята да привлече клиенти. В малките населени места обаче той бързо успя да убие по-малките конкуретни и сега би било интересно г-н Марешки да каже как се движат цените в аптеките му, има ли реекспорт на лекарства, за да се увеличат приходите и печалбата и да не се „товари“ с „излишно“ ДДС? Да припомним, че през юли 2005 година КЗК глоби "Варнафарма", част от аптечната империя на Марешки, с 30 000 лева заради привличане на клиенти чрез продажба на лекарства на цени под себестойността им. Мени ли вълкът козината си, освен нрава? Стара икономическа истина е, че конкуренцията определя по-ниските цени и по-високото качество, а монополът води до налагане на правила, каквито си пожелае търговецът/производителят. Затова е редно да си зададем въпроса колко време ще продължи да е по-евтин бензинът на Марешки? Засега никой не го е хванал в нарушение на закона, самият Марешки посочва, че тепърва ще се отчита за бизнеса си с горива просто защото го е подхванал от по-скоро. Ще е интересно да се види в счетоводните книжа всички пера за разходи и колко от тях се покриват конкретно от реализация на приходи само на пазара на горива. А още по-интересно ще стане след година, две или три, когато бизнесът започне да расте и цените започнат да се променят. Дали тогава освен най-големите на пазара ще са останали много други? Дори и сега собственикът на "Сакса" Светозар Димов посочи, че българският пазар е олигополен т.е. определят го малко на брой конкуриращи се фирми. И дали Марешки ще говори за картел на пазара на горива към 2018 година?