Европейската комисия е подкрепила реформите в БДЖ, без да се ангажира с оценка дали трябва да се съкращават хора и да се намалява броя на влаковете. Това съобщи министърът на транспорта Ивайло Московски в Брюксел, където е разговарял по темата с комисаря по регионалната политика Йоханес Хан и членове на кабинета му за бъдещото европейско финансиране.
Министрите по управлението на средствата от ЕС Томислав Дончев, на околната среда и водите Нона Караджова, на регионалното развитие Лиляна Павлова и на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ивайло Московски разговаряха в Брюксел с еврокомисаря по регионалната политика Йоханес Хан. На срещата бяха обсъждани въпроси, свързани с използването и управлението на средствата от ЕС до края на настоящия програмен период (декември 2013 г.), както и регламентите на структурните и кохезионния фонд. Министрите Дончев и Московски участваха и в заседание в Антверпен за свързването на транспортните мрежи в ЕС.
България ще кандидатства за 2,5 милиарда евро финансиране от бюджета на ЕС след 2014 година, за да модернизира жп линията София - Видин, съобщиха Московски и Дончев. Очакваме парите от инициативата "Свързване на Европа", с която ЕК възнамерява да похарчи общо 50 милиарда евро за изграждане на обща транспортна, енергийна и съобщителна инфраструктура на ЕС.
Ако държавите членки и Европейският парламент одобрят споменатата инициатива, 10 милиарда евро от бюджета й ще бъдат отделени специално за новоприетите държави, които трябва да догонват икономически и социално стара Европа.
На разположение за инфраструктурни проекти остават и досега съществуващите фондове на ЕС. България, както и други новоприети страни, е недоволна, че парите за "Свързване на Европа" се отделят от сегашния Кохезионен фонд (Фонд за сближаване) на ЕС, каза Дончев.
За финансиране от "Свързване на Европа" ще се кандидатства на конкурсна основа. Би било успех, ако страната ни успее тук с един скъп проект какъвто е жп линията София - Видин, обясни Московски. Той ще включва промяна на трасето, изграждане на нови съоръжения, които ще позволят скорост на влаковете от 160-200 км в час, каза министърът.
Други жп линии, за които България ще търси финансиране от "Свързване на Европа", са София - Калотина, София - Гюешево и София - Кулата, каза Московски. По думите му малко вероятно е от инициативата страната ни да вземе пари за магистрали и шосета, макар отсечката София - Велико Търново от магистрала "Хемус" да попада в европейските транспортни коридори, които "Свързване на Европа" се очаква да финансира.