Столичният общинският съвет (СОС) прие дългоочакваните мерки при замърсяване на въздуха. Това стана при разглеждане на новия механизъм за действие в дни с очаквано или реализирано наднормено запрашаване. Решението беше взето с 45 гласа "за", 4 "против", като механизмът ще влезе в сила най-късно до 14 дни, пише actualno.com.
Беше отхвърлена идеята на "Политическа група 5" за зелен билет за цялата софийска градска мрежа за следващия отоплителен сезон. Предложението на съветниците беше гражданите да ползват срещу лев на ден градския транспорт през зимните месеци. Срещу него гласуваха 28 общински съветници, 12 бяха "за", 5 се въздържаха.
Припомняме, че вчера (24 януари) столичният зам.-кмет по транспорта Евгени Крусев призна, че не е ясно какъв ще е механизмът на контрол на мерките, които се приемат днес. Той обясни, че по улиците няма да бъдат поставяни контролни пунктове или каквито и да било други мерки за ограничаване на движението, това ще е въпрос на лична отговорност на шофьорите, защото "всички дишаме мръсния въздух".
Любопитното е, че гласуването на тези мерки стана в дни, в които има прогнози за опасно мръсен въздух в столицата. Най-сериозно замърсен се очаква да бъде замърсен въздухът в квартал "Хиподрума". Там нивата на фините прахови частици могат да прескочат нормата 3 пъти. По-мръсен въздух прогнозират и станциите в кварталите "Павлово" и "Надежда", а за петък (26 януари) - и тази в ж.к. "Дружба".
Заради тези нива общината призова хората да не ползват колите си, а градския транспорт за придвижване в града. Именно това е една от мерките, на които администрацията ще разчита за подобряване на състоянието в дните с наднормено запрашаване.
Предвижда се още гражданите да бъдат призовавани да не се топлят на твърдо гориво в такива дни.
Мерките
При умерено замърсяване (между 51 и 100 микрограма на кубичен метър) мерките предвиждат да се предприема оросяване на улиците и допълнително машинно метене и миене. Това обаче ще се прави, ако времето позволява, т.е. ако няма опасност улиците да се превърнат в ледени пързалки или ако не се очаква на следващия ден да вали.
При среден риск от замърсяване или при реализирано такова (от 101 до 150 микрограма, бел. ред.) към призивите към гражданите и миенето на улиците ще може да се добави и още една мярка – извънредни проверки на КАТ за цапащи коли и от Столичния инспекторат и Регионалната инспекция по околната среда и водите на пунктовете за вторични суровини и автосервизите. Целта на вторите проверки е да се спре използването на боклуци за отопление.
При висок риск от замърсяване или нива на прах във въздуха от 151 до 200 микрограма на кубичен метър към предходните действия ще се прибави и влизането в сила на схема за паркиране на автомобили в крайните десни ленти на входно-изходните артерии на града. То ще е позволено само на около 10 места, където има връзка с градския транспорт. С тях ще се осигурят около 1600 извънредни места за паркиране.
При прогноза за най-сериозното замърсяване – над 200 микрограма на кубичен метър, ще се задействат и най-рестриктивните мерки. Те включват пълна или частична забрана за паркиране в синята и зелената зона в София.
Ако такова сериозно превишение все пак се реализира в поне две от градските станции за измерване в два последователни дни, или в 4 за един ден, ще бъде въведен т. нар. "зелен билет" за градския транспорт. Той ще позволява пътуване за 1 лев по цялата градска мрежа за целия ден. В тази ситуация ще трябва да бъдат пуснати повече коли, за да се поеме увеличеният брой пътници.
Допълнителните разходи на транспортните оператори за това ще бъдат компенсирани от бюджета на общината. Тази мярка обаче няма да влиза в сила на следващия ден след отчетеното опасно запрашаване, а ден след това. Причината е, че официалната информация за концентрациите на прах идва в общината към 10 часа на следващия ден и тогава вече е късно за евтин градски транспорт или затваряне на зоните за платено паркиране. Общината предвижда и мерки като затваряне на целия или части от центъра за коли, плаващо работно време в общинската администрация, за да не пътуват всички служители в пиковите часове, както и пълна забрана за коли и безплатен градски транспорт в целия град.
Въвеждат се и постоянни мерки като такси за използването на строителни машини като багери, тройно увеличение на таксите за влизане на камиони в града, оптимизиране на движението на колите за смет в центъра на града, както и въвеждането на изискването всички автобуси на градския транспорт в центъра да отговарят на стандарта Евро 6.