В софийското метро назрява стачка. Изпълнителният директор на „Метрополитен“ ЕАД, общинското предприятие, управляващо софийското метро, - Стоян Братоев, официално е разпоредил да се спре изплащането на добавките към заплатите на работниците и служителите. Това узна ФАКТИ от свой вътрешен източник. Информацията не е оповестена публично.
Икономическата рамка на обществения транспорт в Столична община, приета от Столичния общински съвет, е със занижени показатели, а резултатите от дейността на дружеството са неблагоприятни. То отчита загуба по баланса си за цялата 2017 година и такава за първите два месеца от настоящата 2018 г. - януари и февруари. Недостигът на средства за покриване на всички разходи е системен, в това число и по Фонд работна заплата.
В заповедта, подписана от Братоев на 27 март, пише още, че всички неизплатени средства на персонала ще останат дължими, докато дружеството не отчете печалба в най-малко два последователни месеца. Следвайки простата логика и отрицателния баланс на "Метрополитен", шансът подобно нещо да се случи в близките няколко месеца е нищожен.
Всичко това значи, че възнаграждението на всички работещи в системата на софийското метро (машинисти, обслужващ персонал, администрация и т.н) ще бъде намалено осезаемо.
Куриозното в случая е, че през последните месеци министър-председателят Бойко Борисов, кметът на София Йорданка Фандъкова и Ивайло Московски не спряха да разгласят как софийското метро е "най-добрият и най-големият транспортен проект, който е в десетката на най-добрите проекти, финансирани с европейски средства".
Европейската комисия отпусна няколко многомилионни инвестиционни пакета за финансиране за по-нататъшното изграждане на третата линия на железницата, която се очаква да влезе в експлоатация през 2019 година.
Почти 500 млн. евро средства на ЕС бяха инвестирани в разширението на линии 1 и 2 през периода на финансиране 2007 — 2013 г. Миналата година пък ЕК прие първия пакет от инвестиции на стойност над 368 млн. евро от ЕФРР в подкрепа на изграждането на новата линия 3 на софийското метро, свързваща жилищните комплекси "Сухата река", "Хаджи Димитър", "Красно село", "Славия", "Белите брези", "Лагера" и "Хиподрума" с центъра на столицата. До края на 2019 г. ще бъдат изградени общо 43 метростанции и приблизително 48 км метролинии в столицата.
Преди седмица пък обявиха софийското метро за "най-успешен инфраструктурен проект на десетилетието". Призът получи именно Столична община и бе връчен на Йорданка Фандъкова от министъра за Българското председателство на Съвета на ЕС Лиляна Павлова на специална церемония в София
Какъв е изводът? Европейският съюз строи метро, а после Столична община го управлява на загуба. Строим още, но не можем да обслужваме и поддържаме дори функциониращите две линии.
Всеки може да се досети, че при един евентуален протест на служителите в метрото би пострадал сериозно целият транспорт в столицата. Дневно с железницата се придвижват около 350 000 души. Дори и само един ден без действащо метро би означавало само едно - тотално парализирана София.