Пореден хаос с Търговския регистър, в който се съхраняват данните на фирми, фондации и сдружения, заплашва търговския оборот в страната и отваря възможности за измами, пише в. „Сега“.
От петък сутринта няма достъп до базата данни. Първоначално беше съобщено, че не могат да се подават заявления онлайн, но в понеделник се разбра, че службата не работи и на гише - нито прави справки, нито приема документи.
Досега никой не е поел отговорност за срива. За регистъра отговаря Агенцията по вписванията, която е под шапката на Министерството на правосъдието. Директор на агенцията е Зорница Даскалова, която преди това беше член на Комисията за защита на конкуренцията. Тя и ръководството на министерството запазиха пълно мълчание за проблема и това подхрани всякакви конспиративни сюжети. До късно вчера от агенцията изпращаха постни съобщения, в които само признаваха за проблема и уверяваха, че денонощно правят всичко по силите си, за да го решат, като дори е приложен "авариен план". От Министерството на правосъдието отказаха информация, тъй като министър Цецка Цачева била сезирала МВР, ДАНС и прокуратурата и сега се чакал резултатът от проверката им. Това беше директно внушение, че ключовият регистър е мишена на хакерски атаки. По-късно това беше отречено.
Системите ще останат блокирани до сряда, съобщиха късно в понеделник от агенцията. От там уверяват, че няма "злонамерена външна намеса", а причините са технически. Твърдят още, че няма опасност от злоупотреби, защото "за времето на нарушаване на достъпа до регистрите действия спрямо данните в тях не са извършвани". Но не е ясно защо ако има просто технически проблем, трябва да се намесват МВР, ДАНС и прокуратурата.
В събота прокуратурата е разпоредила МВР да направи проверка, обясни пред "Сега" говорителката на Софийската градска прокуратура Зорница Таскова. Според нея се проверява каква е причината достъпът до регистъра да е ограничен. На въпрос дали фирмата, която поддържа регистъра, не може да назове причините, Таскова отговори, че повече информация засега няма да дават. Срокът за проверката е 2 месеца.
Според специалисти, цитирани от "Капитал", повредата е изключително сериозна и има реална опасност да бъде загубена цялата информация в регистъра от началото на годината насам. Освен че може да блокира търговския оборот, липсата на търговски регистър отваря врати за измами. Невъзможността на държавата да поддържа регистъра е нарушение на правото на ЕС, тъй като България е задължена да поддържа електронна база данни за капиталовите търговски дружества, включително и задължение да представя документи и информация по електронен път при поискване.
Блокажът създаде проблеми на фирми и адвокати. "Блокирането на Търговския регистър блокира целия търговски оборот. В момента никой не може да знае с кого договаря, тъй като няма начин да извърши проверка. Ако все пак сделки има, то те се сключват на доверие, което може да ги опорочи до степен на нищожност, ако се окаже, че са договаряни между лица без представителна власт или в обявена несъстоятелност. Последиците може да са непредвидими", коментира във "Фейсбук" адвокат Грета Ганева.
"Това е един много голям проблем. Освен че на практика се преустановява търговският оборот, вписването на промени в структурата, в капитала на дружествата, вписването на нови дружества, това внася една несигурност в собствеността. Още не е ясно какви ще бъдат и щетите. Дали просто едно забавяне на работата, или ще има проблеми и с възстановяване на пълния обем информация", каза пред "Дарик" председателят на Асоциацията на индустриалния капитал в България (АИКБ) Васил Велев. Той припомни, че този тип данни се дублират и се съхраняват физически на различни места. "Но за нас не е ясно колко често се правят тези копия. И ако от началото на годината се изгуби информацията и трябва да се възстановява, това е един огромен проблем. Не е изключено да се получат възможности за злоупотреби. Това създава проблеми и рискове, сега предприемачите вместо да си гледат бизнеса, трябва да се занимават с такива административни процедури", коментира още Велев.
Българската стопанска камара нарече срива "изключително притеснителен". От камарата настояват да бъдат оповестени причините, проблемите да бъдат отстранени бързо и да не се стига до загуба на информация. Мария Минчева – юрисконсулт на организацията, заяви по БНР: „До голяма степен създава реален риск от блокиране на ежедневната търговска дейност – банково кредитиране, нотариални сделки. Надяваме се, че държавата ще реагира адекватно на ситуацията и няма да допусне налагане на санкции на търговците и на юридическите лица с нестопанска цел“.
"Захранвам сметка на фирма, на която съм управител. Т.е. аз внасям пари на каса, банката просто трябваше да ги вземе. Но ми отказа, тъй като искали да видят актуално състояние от Търговския регистър. А той не работи", разказа във "Фейсбук" управител на фирма.
"Последният срив не е случаен. От няколко години умишлено се натоварва регистърът, без да се осигурява необходимият ресурс да работи - сървърите са стари и недостатъчни, нови не се купуват. Заплатите на длъжностните лица са недостатъчни и се назначават откровено некомпетентни хора. Липсва единна политика по критериите за вписване и откази. Електронното управление и публичността са елемент, който не е нужен в "пленената държава", коментира адвокат в социалната мрежа.
От агенцията по вписвания не пуснаха фоторепортер на "Сега" в сградата си. Шефът на дирекция "Длъжностни лица по регистрацията" Кирил Чакъров отпрати журналиста с обяснението, че няма как да влезе без разрешение, но не посочи кой трябва да го даде.
"Контракс" АД поддържа информационната система на Търговския регистър.
Договорът с него е сключен през лятото на 2016 г. и е за 12 месеца. Стойността му е 50 966 лв. "Сега" потърси коментар от компанията. Дамата, която вдигна телефона, обеща обратно обаждане, когато "се върне колежката", но никой от фирмата не се обади до приключването на броя. През декември 2017 г. агенцията сключва договор с "Телелинк Бизнес Сървисис" ЕАД за разширяване на капацитета на масиви за съхранение на данни, надграждане на сървъри и доставка на лентови библиотеки за архивиране на данни. Договорът е за близо 3.68 млн. лв. "Информационно обслужване" АД, "Сиенсис" АД и ЕТ "Алфа Веселка Велчева" са изпълнители на европроект за надграждане на регистъра за интеграция с платформата за обмен на данни между търговските регистри в ЕС, вграждане на регистъра на юридическите лица с нестопанска цел, интеграция с имотния регистър, единна входна точка и прехвърляне на централния регистър на особените залози. Стойността на този проект е близо 2 млн. лв.
Регистърът подлуди бизнеса и през зимата,
когато спря да приема заявления за вписване на промени във фирмите заради законови неуредици. По-късно законът беше променен, но излезе проблем с друг закон. Докато и той бъде променен, се натрупаха стотици хиляди заявления и не се спазваха сроковете, а търговският оборот беше тотално блокиран. Никой не понесе отговорност за това.