По предложение на превозвачите от 16 август започва реално тестване на тол системата на терен с предоставени от бранша превозни средства, на които ще бъдат монтирани бордови устройства. Тестовият период ще продължи около три месеца. Така ще се проследи движението на вътрешния и транзитния тежкотоварен трафик и на автобусите в България, които ще плащат такси за изминато разстояние.
Това съобщи министърът на регионалното развитие и благоустройството Петя Аврамова след проведената днес среща при министър-председателя Бойко Борисов с представители на транспортния бранш за тол системата.
От утре започват експертни срещи с представители на браншовите организации. На тях ще бъдат коментирани нови предложения за тарифите. Обект на разговори ще бъде и обхватът на републиканската пътна мрежа, за която ще се плащат толтакси. Необходимата за функционирането на системата инфраструктура ще бъде изградена върху 10 800 км от нея. Работна група е направила карта, в която са обозначени тези с нулева ставка, които не са в добро експлоатационно състояние. На разговорите ще бъдат коментирани в конкретика тарифите в отделните категории и обхватът на пътищата, допълват от пресцентъра на МРРБ.
На срещата всички представители на бранша изказаха желание през тестовия период да монтират бордови устройства на всичките си автомобили, посочи Аврамова. През този период превозвачите няма да бъдат облагани с тол такса, а ще продължат да плащат винетка.
След края на месец май ще бъде свикан и вече конституираният Обществен консултативен съвет по въпросите на тол системата към министъра на регионалното развитие и благоустройството. На него в по-широк формат ще бъдат представени нови варианти на тарифите и обхвата на тола в България.
Тестовият период на терен на системата изтича през ноември. Той може да приключи и по-рано, като срокът ще бъде уточнен в разговори с превозвачите. Ще бъде изготвена промяна в Закона за пътищата, където е посочена датата 16 август 2019 г. за преминаване от винетна към тол такса за тежкотоварните превозни средства над 3,5 тона.
Всички сме „за“ въвеждането на системата. Всички се обединихме около това, че българските пътища имат нужда от средства, за да бъдат ремонтирани, и всички български граждани, включително превозваческият бранш, да разполагат с добри пътища, по които да пътуват. Затова е необходим много по-голям ресурс от този от винетни такси. Приходите от тях са от порядъка на 370 млн. лв., посочи Аврамова. Около 600 млн. лв. годишно е недостигът, за да работим и да удовлетворяваме всички искания за добри пътища в България, каза още тя. Вярвам, че в конструктивен диалог ще намерим най-доброто решение за България, за да може браншът да бъде конкурентоспособен и да се развива и в бюджета да има повече средства за пътища, допълни регионалният министър.