Започна срещата на премиера Бойко Борисов с представители на превозваческия бранш. На нея ще бъде обсъдена темата за обхвата на пътищата, за които ще се плаща тол такса, както и за размера на таксите.
Исканията на превозвачите на пътници, товари и горива, както и тези на спедиторските фирми са за по-ниски такси и поне 6 месеца тестов период на тол системата с цел доказване на ефективността ѝ.
От бранша прогнозират поскъпване на стоки и храни, ако се запазят предложените от регионалното министерство ставки за тол таксите. Те искат и тол таксата да се заплаща само за преминаване по първокласните пътища и по автомагистралите.
Вчера ресорният заместник-министър регионалното развитие и благоустройство Николай Нанков каза, че след поредица от срещи с транспортния бранш и на експертно ниво са доближени позициите по отношение на обхвата, на тарифите и други детайли.
Министерството на регионалното развитие и благоустройството започна от началото на април разговори с превозвачите за размера на таксите, които ще се начисляват за използване на републиканската пътна мрежа с въвеждането на тол системата за тежкотоварни автомобили над 3,5 тона от 16 август 2019 г.
На този етап предложението е да се таксуват около 50 на сто от републиканската пътна мрежа, т.е. около 10 000 км. Останалите 10 000 км и 20 000 км общинска пътна мрежа ще са безплатни за тежкотоварните автомобили над 3,5 т след въвеждането на тола.
Тарифите са изработени от експерти на Световната банка, която е консултант на Агенция "Пътна инфраструктура". Изискването на МРРБ беше да се предложат цени, по-ниски от средноевропейските, които обаче да отчитат географското ни положение. Приходите от тол таксите ще осигурят допълнителен ресурс за ремонт и изграждане на пътища.
При изработването на тарифите МРРБ се водеше и от политиката цените да са такива, че да не доведат до поскъпване на основните продукти от потребителската кошница. МРРБ ще предложи за най-масовият тежкотоварен транспорт между 3,5 т и 12 тона таксата да е около 10 ст. За по-тежките автомобили таксите ще са по-високи.
По неофициални данни предложените цени са обвързани с вида на автомобила и неговата екологичност, като най-ниската е близо 5 ст./км за автобусите EURO 6, а най-високата - близо 95 ст./км е за камиони над 12 тона с четири и повече оси EURO 1 и EURO 2.
Конфедерацията на работодателите и индустриалците в България (КРИБ) поиска отлагане на въвеждането на тол системата до началото на следващата година. КРИБ настоява в обхвата на платените трасета да останат само магистралите и първокласните пътища, които са част от европейската транспортна мрежа.
"По този начин системата за таксуване ще бъде насочена основно към транзитното движение и едновременно с това ще даде алтернатива на превозвачите, които работят на българския пазар", се казва в позицията на КРИБ.
Според организацията около 40 на сто от тежкия трафик по българските пътища е транзит. Според бизнеса никъде по света не се плаща за пътища трети клас и компаниите настояват те да бъдат извадени от обхвата на тол таксите.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 ТОлСистема
Коментиран от #5
10:23 16.05.2019
2 пейо
11:23 16.05.2019
3 боцмана
11:35 16.05.2019
4 Булшитс
12:28 16.05.2019
5 Све
До коментар #1 от "ТОлСистема":
Капш е австрийска фирма, която имаше проблем да се очисти от корупционни скандали и в Чехия, при избора на система. Системата едоста по-скъпа и неефективна от GPS….. ПЕЧЕЛЯТ КАТО ПОДКУПВАТ… ...12:42 16.05.2019
6 гнида
21:00 16.05.2019