Ремонтът на руските самолети СУ-25 е пред провал, съобщава Mediapool с позоваване на източници от Министерството на отбраната.
В края на миналата година министерството сключи договор с 558-и авиационен ремонтен завод в Беларус за поддръжката на 14-те машини, които все още са на въоръжение в българската армия. При сключването на сделката обаче не е отчетен фактът, че Беларус е в обхвата на европейски санкции.
Министерството на отбраната е установило, че заводът е обект на санкции, едва когато е направило опит да преведе на завода първия транш по договора и контролните механизми на обслужващата банка са засекли проблема. Оттогава изпълнението на сделката е блокирано.
Посочва се, че в случая има две възможности - да се търси правно тълкуване от компетентните органи на ЕС или да се поиска прилагане на еднократно изключение от ембаргото.
Според неофициална информация от МО обаче, към момента договорът е блокиран. Стойността на сумата по него може да достигне близо 100 млн. лева с ДДС.
До обществената поръчка беше допуснат само беларуският завод, след като другата поканена компания - руската Обединена авиостроителна корпорация не подаде оферта. От БСП тогава обвиниха министерството, че "поръчката е за един кон". Наскоро национализираният военнопромишлен комплекс "Авионамс", който обяви, че може да поеме ремонта на самолетите, не беше допуснат, тъй като от МО прецениха, че няма да се справи с такава задача.
От МО твърдят, че министерството няма да се обърне към руската компания, тъй като това ще засили зависимостта на българската авиация от Москва, а и е твърде вероятно руснаците да се възползват от ситуацията и да поискат по-висока сума. Не е изключен обаче и обрат, тъй като по-рано МО сключи договор с руснаците за изтребителите МиГ-29.