Намеренията на държавата да строи верига бензиностанции чрез своя държавна петролна компания ще взриви пазара на недвижими имоти, коментира пред бТВ изпълнителният директор на Българската петролна и газова асоциация Андрей Делчев.
Коментарът му дойде, след като миналата седмица Министерството на финансите предложи създаването на държавно предприятие "Държавна петролна компания", което да изгради верига бензиностанции в цялата страна и да изпълнява всички функции на държавния резерв за съхранение и обновяване на резервите на петролни енергийни продукти. От МФ изтъкнаха аргумента, че така ще бъде оптимизирано управлението на задължителните резерви, както и предлагането на горива ще бъде на "максимално ниски цени".
Делчев обясни, че за една бензиностанция в населено място е нужен имот между 1 и 2 декара, а за такава по главните пътища и магистрали - до 6 декара парцел, и то при много висока цена на земята.
"Когато се яви търговец, който купува за бензиностанция, цените скачат. В момента, в който държавата се яви с намерението да купува - тя ще взриви пазара за недвижими имоти", категоричен е изпълнителният директор на БПГА.
Той допълни, че има два основни компонента при определянето на стойността на една бензиностанция - цената на земята и цената на съоръженията. Делчев каза, че само инвестицията в оборудване ще струва до 1 млн. лева, а изграждането на данъчни складове и бензиностанции е скъпо начинание.
Относно притеснението за появата на нов играч в лицето на държавата изпълнителният директор на БПГА каза, че в бранша няма такива притеснения. Делчев уточни, че тази констатация е на база заявените намерения, без още да е ясно съдържанието на законопроекта, който ще регламентира създаването на Държавната петролна компания.
Според него прогнозата за една година 100 бензиностанции е доста оптимистична. Той обясни, че в момента има голяма палитра от цени на пазара, така че няма проблем държавните обекти да предлагат горива на по-ниски цени.
"Анонсираното от правителството противоречи на досегашните решения на регулатора в този бранш - Комисията за регулиране на конкуренцията. Те казаха, че няма картел, злоупотреби или монопол. А държавата казва: "Искаме да влезем, за да балансираме бизнеса", добави Делчев.
Относно оскъпяването на горивата с над 55 стотинки от складовете на едро до някои бензиностанции, изпълнителният директор на БПГА обясни, че има вериги, които инвестират във високо качество на продукта, в големи обекти и много колонки.
"Те харчат повече пари, респективно се целят в по-високата ниша. Други търсят по-икономично обслужване на клиентите и могат да си позволят да работят на по-ниски цени. Нормално е да има ценова ножица", обясни той.
Изпълнителният директор на БПГА поясни, че няма фиксирани цени на пазара и ако на някои представители им се каже да си намалят стойността на горивото, за тях би означавало да свият обслужването си. Като пример Делчев посочи нискотарифните и луксозните авиокомпании - по негови думи и за двата типа услуга има клиенти.